|

پناهندگان در استرالیا چقدر حقوق میگیرند؟

پناهندگی، کلمه‌ی که ما حداقل یکبار در زندگی به آن برخوردیم. برخلاف تصور عموم، پناهندگان هم مردم عادی هستند که در کشور خود دلیلی برای زندگی…

لینک کوتاه کپی شد

پناهندگی، کلمه‌ی که ما حداقل یکبار در زندگی به آن برخوردیم. برخلاف تصور عموم، پناهندگان هم مردم عادی هستند که در کشور خود دلیلی برای زندگی ندارند و شرایط زندگی برایشان خیلی سخت شده است. در استرالیا هم مانند دیگر کشورهای پیشرفته برای حمایت از این قشر بودجه سالانه ای در نظر گرفته می شود. اولین سوالی که ذهن همه افراد را در مورد پناهندگی درگیر میکند، این سوال است. پناهندگان در استرالیا چقدر حقوق میگیرند؟

images_1678178025_6406f6e94be5f.png

کشور استرالیا طبق برنامه بودجه سالانه خود، رقمی حدود ۴۰۰ میلیون دلار را صرف برنامه‌های پناهجویان و تامین هزینه‌های این افراد میکند. طبق آخرین امار به دست امده پیشبینی می شود در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۰هزار نفر به این کشور پناهنده شوند. در ادامه این مطلب ما به دلایل پناهندگی و حقوق دریافتی این افراد در کشور استرالیا میپردازیم.

پناهنده کیست؟

برای پناهندگی در استرالیا، یک پناهجو باید دارای معیارهای قانونی خاصی باشد و از هر لحاظ ارزیابی شود. منظور از "پناهنده" در قانون مهاجرت ۱۹۵۸ شخصی در استرالیا است که:

  • خارج از کشور تابعیت یا محل سکونت معمول سابق خود است.
  • و یا به دلیل ترس موجه از آزار و شکنجه، نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به کشور خود بازگردد یا به دنبال حمایت کشور استرالیا باشد.

به طور کلی به افرادی پناهنده میگویند که یا تابعیت کشوری را ندارند و یا در کشور تولد خود دچار مشکلات بسیار زیادی باشند و امکان زندگی کردن در آن را نداشته باشند.

ترس موجه از آزار و اذیت 

مشکلات در مسئله پناهندگی به شرایط خاصی اطلاق می شود که ایمنی جانی و مالی افراد را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند:

  • آزار و اذیت نژادی و نژادپرستانه
  • آزار و اذیت ملیتی و فاشیستی
  • آزار و اذیت اعتقادات سیاسی
  • آزار و اذیت اعتقادات مذهبی
  • عضویت در یک گروه خاص

در تمام موارد ذکر شده بالا، اثبات حقیقت یک اصل پناهندگی است و اگر فرد نتواند مشکلات خود را اثبات کند، پناهنده نمی‌باشد و کشور استرالیا را باید ترک کند. برای اطلاعات بیشتر به 

نکته دیگر در پروسه پناهندگی این است که جان فرد متقاضی در خطر باشد و این مورد بعد از طرح کیس پناهندگی و مدارک از سمت متقاضی مورد بررسی قرار میگیرد.

و نکته بعدی شخصی که کشور خود را به دلایل جنگ، قحطی یا به دلیل جستجوی فرصت های اقتصادی بهتر ترک می کند، ممکن است طبق تعریف قانون، پناهنده نباشد. افراد الزاما باید به یکی از ۵ دلیل بالا برای پناهندگی اقدام کرده و ترس موجهی از آزار و اذیت داشته باشند و سایر شرایط را رعایت کنند.

images_1678178065_6406f711c8674.png

ساب کلاس های پناهندگی

تمامی روش‌های مهاجرتی به کشور استرالیا به ساب کلاس هایی با یک کد ۳ رقمی تقسیم می شوند. برای موضوع پناهندگی هم کشور استرالیا ۸ ساب کلاس را برای افراد متقاضی با شرایط متفاوت در نظر گرفته است، که به شرح زیر است.

ساب کلاس ویزا

عنوان ویزا

توضیحات

ویزای ۲۰۰ استرالیا

Refugee visas

ویزای پناهندگی

ویزای ۲۰۱ استرالیا

Refugee visas

ویزای پناهندگی

ویزای ۲۰۲ استرالیا

Global Special Humanitarian

ویزای بشردوستانه ویژه جهانی

ویزای ۲۰۳ استرالیا

Refugee visas

ویزای پناهندگی

ویزای ۲۰۴ استرالیا

Refugee visas

ویزای پناهندگی

ویزای ۸۶۶ استرالیا

Protection visa

ویزای حفاظت

ویزای ۷۸۵ استرالیا

Temporary Protection visa

ویزای حفاظت موقت

ویزای ۷۹۰ استرالیا

Safe Haven Enterprise visa

ویزای پناهگاه امن ویژه

جدای از ساب کلاس های متفاوت این پروسه، پناهندگی در استرالیا به دو روش کلی تقسیم می شود.

  • Offshore: تقاضای پناهندگی باید از خارج از خاک استرالیا انجام شود.
  • Onshore: تقاضای پناهندگی از داخل خاک استرالیا انجام می شود.

مزایای پناهندگی در استرالیا

طبق اخرین امار تعداد ۱۹هزار نفر در سال ۲۰۲۲ به استرالیا پناهنده شده اند، اما نکته مهم در اینجاست که افراد در خواست دهنده، نزدیک به ۸۰ هزار نفر بوده اند. با توجه به سخت گیری های دولت استرالیا در مقوله پناهندگی، این پروسه به شدت سخت و طاقت فرسا است. مدت زمان دریافت پناهندگی برای افراد، زمان معینی ندارد و افرادی بوده اند که طی ۳ ماه جواب پناهندگی خود را گرفته اند و همینطور افرادی وجود داشته اند که سالها این پروسه برایشان طول کشیده است، اما با تمام این شرایط امتیازات دریافت پناهندگی کشور استرالیا بسیار بالاست. تعدادی از این مزایای را در uniquevisa برای شما مطرح می کنیم.

  • عدم پرداخت هیچگونه هزینه برای انجام پروسه پناهندگی
  • امکان استفاده از مترجم در بدو ورود
  • کلاس های رایگان زبان انگلیسی
  • امکان تبدیل پناهندگی به اقامت دائم استرالیا
  • استفاده کامل از خدمات درمانی و تحصیلی
  • اعطای مجوز کار در استرالیا
  • اعطای مکانی برای سکونت بصورت رایگان تا قبل از پیدا کردن کار
  • اعطای مبلغی از طرف دولت برای مخارج زندگی تا قبل از پیدا کردن کار
  • امکان دریافت ویزای پناهندگی برای اعضای خانواده درجه یک

در نظر داشته باشید احتمال تغییر ویزای توریست استرالیا به ویزای پناهندگی نزدیک به صفر است و دولت استرالیا افرادی را که به صورت توریستی وارد خاک این کشور می شوند را جزو افراد حائز این ویزا نمیداند مگر در شرایط خیلی خاص.

images_1678178102_6406f7364ec7b.png

حقوق ماهیانه پناهندگان

نوبت به جواب این پرسش میرسد که پناهندگان در استرالیا چقدر حقوق میگیرند؟

مبلغ پرداختی به پناهندگان بسته به شرایط شخصی آنها متغییر است. اینکه فرد مجرد است یا متاهل و یا اینکه فرزند یا عضوی سالخورده را سرپرستی میکند، مبلغ دریافتی متفاوت است.

وضعیت شما

حداکثر پرداخت هر دو هفته از ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲

مجرد بدون فرزند

۶۶۸.۴۰$

مجرد، دارای فرزند یا فرزندان تحت تکفل

۷۱۸.۶۰$

مجرد، ۶۰ سال یا بیشتر، پس از ۹ماه پرداخت مداوم

۷۱۸.۶۰$

متاهل

۶۰۸.۷۰$

مراقب اصلی مجرد برای هر یک از موارد زیر از الزامات تعهد متقابل معاف است:

·         پرورش دهنده

·         مراقبت از بستگان غیر والدین تحت حکم دادگاه

·         مدرسه در منزل

·         آموزش از راه دور

·         خانواده بزرگ

۹۱۵.۴۰$

در حداکثر سطح، پرداخت های خدمات پشتیبانی حل وضعیت (SRSS) روزانه ۴۲ دلار برای یک فرد مجرد در نظر گرفته شده است.

این نکات لازم به ذکر است که افراد چه مجرد و چه متاهل بسته به شرایط زندگی (زندگی در کمپ یا خارج از آن)، تعداد نفرات تحت تکلف و وضعیت جسمانی دریافتی ماهانه متفاوتی دارند، همچنین غذا و مایهتاج اولیه زندگی اعم از لباس، کفش و ... نیز به صورت کالا به آنها پرداخت می شود.

سخن پایانی

باتوجه به موارد ذکر شده در بالا، پناهندگی آخرین راه مهاجرت به یک کشور است. دلایل زیادی برای اثبات جمله قبل وجود دارد و مهمترین آنها عدم امکان بازگشت به کشور مبدا است. افراد در صورت اثبات مدارک خود مبنی بر در خطر بودن جانشان امکان دریافت ویزای پناهندگی استرالیا را دارند. با توجه به تعداد زیاد پناهندگان این پروسه ممکن است تا چند سال به طول بیانجامد، همچنین سختگیری دولت استرالیا در این مقوله، پناهندگی را به یک پروسه سخت و طاقت فرسا تبدیل می کند. میانگین در یافتی پناهندگان در کشور استرالیا برای یک فرد مجرد در ماه نزدیک به ۱۲۰۰ دلار است و برای افراد متاهل نزدیک به ۱۷۰۰ دلار همچنین به ازای هر فرزند تا تعداد ۲ فرزند ماهیانه مبلغ ۳۰۰ دلار دیگر اضافه می شود. با یونیک ویزا ، خیالتان برای مهاجرت راحت باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها