|

نکات طلایی دریافت کد سخا نظام وظیفه به 2 روش راحت

افراد مشمول لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به دریافت کد سخا اقدام کننـد و این کد را در زمان لازم برای دریافت خدمات ارائه دهنـد.

لینک کوتاه کپی شد

همه مشمولین خدمت سربازی هنگام اعزام به خدمت، ممکن است سوالاتی در مورد کد سخا نظام وظیفه داشتـه باشنـد. کد سخا نظام وظیفه کدی است که به هر یک از مشمولین خدمت سربازی تعلق می‌گیرد و انجام کارها با استفـاده از آن ممکن می‌شود. همه پسران بعد از رسیدن به ۱۸ سالگی مشمول خدمت سربازی می‌شوند و باید حدود ۲ سال را به‌عنوان سرباز بگذرانند. خوشبختانه اگر مشمولین خدمت سربازی دلایل موجهی داشتـه باشند، می‎‌توانند از این خدمات به طور موقت یا دائم معاف شوند.

مهم‌ترین نوع معافیت، معافیت پزشکی و کفالت است. چیزی که در همه این فرآیندها اهمیت دارد، دریافت کد سخا نظام وظیفه است. تمامی فرآیندهای مربوط به خدمت و معافیت با دریافت کد سخا از نظام وظیفه انجام می‌شوند و متقاضیان باید توجه داشتـه باشند که تنها مورد استفـاده از کد نظام وظیفه سخا برای ثبت درخواست جهت دریافت معافیت یا کارهای مربوط به خدمت سربازی نیست. مشمولین خدمت سربازی برای تکمیل و ارسال دفترچه خدمت سربازی، پیگیری وضعیت امریه، دریافت پاسپورت، سفر به کشورهای دیگر، دریافت پاسپورت و مواردی از این قبیل به دریافت کد سخا نظام وظیفه نیاز دارند.

کد سخا نظام وظیفه چیست؟

کد سخا نظام وظیفه

در ابتدا باید بدانید که کد سخا نظام وظیفه چیست و چه کاربردی دارد؟ آگاهی در مورد چیستی و کاربرد این کد بسیار مهم است، زیرا در آینده برای انجام امورات مختلف به این کد نیاز پیدا می‌کنید. هر فرد مشمول به خدمت سربازی یک کد منحصر به فرد در سیستم نظام وظیفه عمومی دارد. کد نظام وظیفه سخا تا حد زیادی مشابه کد ملی است. همان‌طور که شهروندان با استفـاده از کد ملی خود می‌توانند خدمات مختلف نظیر امکانات دولتی دریافت کننـد، تمام افراد مشمول نظام وظیفه هم برای انجام امورات سربازی به کد سخا نظام وظیفه نیاز خواهنـد داشـت.

بنابراین، افراد مشمول لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به دریافت این کد اقدام کننـد و این کد را در زمان لازم برای دریافت خدمات دولتی و سایر امور ارائه دهنـد. به همراه داشتـن کد سخا نظام وظیفه، اکثر اوقات هنگام مراجعه حضوری و همچنین برای استفاده از خدمات برخی سامانه‌ها لازم است.

برای انجام فعالیت‌های مربوط به سربازی، باید از کد سامانه سخا نظام وظیفه استفاده کرد.

دریافت کد سخا نظام وظیفه با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

قبل از ارائه روش دریافت کد سخا با مراجعه حضوری، لازم به ذکر است برخلاف بسیاری از امور دیگر، ما سامانه‌ یا سایتی تحت عنوان دریافت کد سخا نظام وظیفه نداریم؛ یعنی نمی‌توانید این کد را به صورت آنلاین از سامانه‌ای دریافت کنید. برای دریافت کد سخا نظام وظیفه باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. اگر مشمول خدمت سربازی هستید و تا امروز کد سخا را دریافت نکرده‌اید باید با همراه داشتـن مدارک هویتی خود به یکی از مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. دریافت کد سخا نظام وظیفه در مراجعه حضوری بسیار ساده است و بعد از ارائه مدارک هویتی که شامل کارت ملی و شناسنامه می‌شود این کد به شما داده می‌شود.

معمولا در مراکز پلیس +۱۰ کد سخا نظام وظیفه را روی یک کاغذ به شما می‌دهنـد. بنابراین سعی کنید در حفظ آن کوشا باشید، زیرا برای انجام بسیاری از کارهای خود به آن نیاز خواهیـد داشـت. از آن‌جا که کد سخا در سیستم نظام وظیفه برای هر کاربر ثابت و منحصربه‌فرد است، پس دیگر تغییر نمی‌کند و برای بازه‌ محدودی قابل استفـاده است.

توجه داشتـه باشید که این کد را در اختیار دیگران قرار ندهید؛ زیرا امکان سوء استفاده از کد سخا نظام وظیفه برای انجام کارهای مختلف وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که بعد از صدور کد در مرحله اول، در صورت فراموش یا گم کـردن آن می‌توانید مجدداً به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید و فرآیند بازیابی را انجام دهید. از جمله خدمات دیگری که پلیس +۱۰ برای مراجعین در نظر گرفته، دریافت خلافی خودرو از پلیس +۱۰ است.

اهمیت همراه داشتـن کارت ملی برای دریافت کد سخا نظام وظیفه

همان‌طور که تا اینجای مقاله توضیح دادیم، همه مشمولین خدمت سربازی می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ نسبت دریافت کد سخا نظام وظیفه اقدام کننـد. همراه داشتـن مدارک هویتی برای افرادی که می‌خواهند کد سخا را دریافت کننـد اجباری است. از مدارک مورد نیاز برای دریافت کد سخای نظام وظیفه می توان به موارد کارت ملی یا شناسنامه اشاره کرد. همراه داشتـن یکی از مدارک یاد شده کافی است؛ زیرا کد ملی در هر دو آن‌ها ثبت شـده‌است. مسئول مربوطه در دفتر پلیس +۱۰ لیست مربوط به کد سخا را بررسی می‌کند و در صورت وجود کدی مطابق کد ملی شما، آن کد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نحوه گرفتـن کد سخا برای دانشجویان

بسیاری از افراد بعد از ۱۸ سالگی و مشمول خدمت سربازی شـدن، دانشجو می‌شوند. دانشجویان یکی از گروه‌های بزرگ و مهمی هستند که با این کد سروکار دارند. هر سال تعداد زیادی از دانشجویان اقدامات لازم را برای دریافت معافیت تحصیلی اقدام می‌کننـد. این قشر برای انجام بسیاری از کارها مانند گرفتن پاسپورت به کد سخا نظام وظیفه نیاز دارند. به همین دلیل باید در اسرع وقت به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند و این کد را دریافت کننـد. روش گرفتـن این کد برای دانشجویان هم مانند سایرین از طریق مراجعه حضوری انجام می‌شود.

تنها نکته مهم در مورد دریافت کد سخا برای دانشجویان این است که در کنار مدارک هویتی و ارائه کد ملی، باید مدرک اشتغال به تحصیل در دانشگاه محل تحصیل خود را در دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهنـد. سپس می‌تواننـد کد سخا نظام وظیفه را بگیرند. در صورت عدم ثبت اشتغال به تحصیل دانشجویان در سامانه، گواهی اشتغال به تحصیل به آن‌ها ارائه نمی‌شود و نمی‌توانند کد مورد نظر را دریافت کننـد. چرا که در این شرایط مشمول غیبت هستند و هیچ‌گونه خدماتی برای آن‌ها ارائه نمی‌شود. در سال‌های اخیر امکان ثبت و دریافت اشتغال به تحصیل از طریق سامانه پلیس +۱۰ به‌صورت آنلاین فراهم شـده‌است. با توجه به این موضوع دریافت کد سخا هم برای دانشجویان ساده شده است.

نحوه بازیابی کد سخا نظام وظیفه

در صورتی که کد سخا نظام وظیفه را دریافت کرده‌اید و به هر دلیلی آن را فراموش یا گم کرده‌اید، مجددا امکان بازیابی آن وجود دارد. پس نیازی به نگرانی در این رابطه نیست. توجه داشتـه باشید که بازیابی کد سخا نظام وظیفه به صورت اینترنتی انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری ندارد. برای بازیابی کد سخا از طریق سایت پلیس هم به کد ملی نیاز دارید. روش بازیابی کد سخا نظام وظیفه به شرح زیر است:

سامانه دریافت کد سخا نظام وظیفه

سامانه الکترونیک سخ

ابتدا باید وارد سامانه الکترونیک سخا شوید و بعد از ورود، اطلاعات خود شامل نام کاربری و کد سخا را وارد کنید. در این قسمت به دلیل گم کـردن کد سخا باید فراموشی کلمه عبور را بزنید. با انتخاب این گزینه از شما خواستـه می‌شود نام کاربری و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. بنابراین کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا بتوانید کد سخا نظام وظیفه را مجددا دریافت کنید. در صورت وارد کـردن صحیح اطلاعات، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی یک کد پنج رقمی است. این کد همان کد سخای شما است.

بیمه سربازی

از آنجا که سربازی یک دوره آماده سازی است، احتمال دارد خطراتی هم داشته باشد. به علاوه زمانی که سرباز در حال خدمت است، زیر نظر ارگان دولتی مشغول به کار است و با توجه به خدمتی که به کشور می‌کند، ارگان‌های دولتی نیز خدماتی را برای آنها در نظر می‌گیرند. تمامی سربازان در دوران سربازی خود از بیمه سربازی بهره‌مند می‌شود. در صورت مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد نیروهای مسلح، هزینه درمان سربازان تقریباً رایگان خواهد بود و هزینه‌ها بر عهده بیمه نیروهای مسلح است. در چنین شرایطی سربازان دیگر نیازی به استفاده از بیمه تکمیلی هم ندارند. شما می‌توانید راهنمای کامل بیمه سربازی را در https://bimeh.com/mag/military-insurance/  بخوانید.

کد سخا نظام وظیفه، ضروری برای تمام مشمولین سربازی

به طور معمول همه سربازان و مشمولین نظام وظیفه باید کد سخا نظام وظیفه را دریافت کنند. برای همه مشمولین نظام وظیفه داشتـن کد سخا ضروری است چرا که اکثر امورات آن‌ها به این کد بستگی دارد. فرقی نمی‌کند دانشجو باشید یا بخواهید سفر خارجی بروید، به همراه داشتـن این کد برای شما ضروری است.

برگرفته از مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/ )

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها