|

درباره مجازات تصادف منجر به فوت چه می‌دانید؟

متأسفانه در برخی از تصادف‌های جاده‌ای شاهد تصادف منجر به فوت هستیم. مجازات تصادف منجر به فوت چیست و چه حکمی دارد؟

لینک کوتاه کپی شد

مجازات تصادف منجر به فوت چیست و چه حکمی دارد؟

متأسفانه در برخی از تصادف‌های جاده‌ای شاهد تصادف منجر به فوت هستیم. با توجه به اینکه استفاده از امکاناتی مانند وسایل نقلیه زمینی باعث می‌شود که انسان در رفاه بیشتر باشد، اما در صورت عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هم ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورد. البته که در برخی از مواقع هم با وضع قوانین نمی‌توان جلوی برخی از حادثه‌ها را گرفت. تصادف منجر به فوت مسئله‌ای است که در این مطلب سعی داریم که درباره آن و مجازات تصادف منجر به مرگ توضیحاتی ارائه کنیم؛ با ما همراه باشید.

مجازات تصادف منجر به فوت چیست؟

به طور معمول تصادف منجر به فوت با دو جنبه‌ی عمومی ‌و خصوصی همراه خواهد بود. در جنبه عمومی، مجازات با حبس یا جریمه نقدی همراه است و در جنبه خصوصی با پرداخت دیه که در صورت رضایت اولیای دم قابل پرداخت است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر با افزایش تصادف‌ها روبه‌رو شدیم، بهتر است که درباره قوانین مجازات تصادف منجر به فوت اطلاعات بیشتری جمع آوری کنیم.

به طور حتم یکی از مدارک مهم برای جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی، خرید بیمه شخص ثالث خواهد بود. اگر این بیمه‌نامه را تهیه نکنید، با جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهید شد

قتل در تصادفات رانندگی چه حکمی دارد؟

قتل در تصادف رانندگی و مجازات تصادف منجر به فوت از مواردی است که با توجه به گسترش استفاده از وسایل نقلیه زمینی با حوادث جانی و مالی همراه خواهد بود. برخی از افراد سوال می‌پرسند که اگر راننده‌ای در حین رانندگی دچار تصادف شود و فردی را به قتل برساند، قصاص خواهد شد؟

قتل یا همان تصادف منجر به مرگ اشخاص ثالث در حادثه رانندگی قتل غیر عمد خواهد بود که نکات مهمی ‌دارد و باید به آن توجه داشت. این نکات به شرح زیر است:

  • همان‌طور که گفته شد قتل در تصادف‌های رانندگی، قتل غیر عمد محسوب می‌شود و قصاص ندارد. البته که برای شخص خاطی مجازات حبس در نظر گرفته می‌شود و محکوم به پرداخت دیه خواهد بود.

 

تصادف منجر به فوت

  • در صورتی که تصادف به سه شکل زیر رخ دهد، قتل غیر عمد خواهد بود:

  1. در صورت بی احتیاطی راننده، به معنای توجه نکردن به الزام قوانین راهنمایی و رانندگی

  2. عدم رعایت قوانین وضع شده و نظامات دولتی

  3. نداشتن گواهینامه یا مهارت کافی رانندگی 

نکته: تصادف در سرعت غیر مجاز اگر منجر به فوت شود، باز هم قتل غیر عمد شناخته می‌شود. علت آن هم این است که راننده به دلیل بی‌توجهی و عدم سوء نیت این کار را انجام داده است.

شما می‌توانید راهنمای کامل مجازات تصادف منجر به فوت را در اینجا بخوانید!

نحوه مجازات تصادف منجر به فوت و قوانین مربوط به آن

با توجه به قانون و ماده ۵۰۴ مجازات جدید در تصادف منجر به مرگ، اگر راننده‌ای با سرعت مجاز و مهارت کافی قوانین را رعایت کرده باشد، اما قادر به کنترل وسیله نقلیه نبوده و نیت قبلی نداشته باشد، همچنین تصادف در مکان‌هایی مانند اتوبان و بزرگراه اتفاق بی‌افتد که حضور شخص ثالث در آن مجاز نیست، در این شرایط ضمان منتفی و در غیر این صورت راننده ضامن است.

همچنین در این شرایط دو تبصره در نظر گرفته می‌شود که به شرح زیر است:

  • در موارد فوق هرگاه عدم رعایت برخی از مقررات رانندگی تاثیری در حادثه نداشته باشد، به گونه‌ای که تقصیر مرتکب علت جنایت حاصله نباشد، راننده ضامن نیست.

  • حکم مندرج در این ماده در مورد وسایل و ابزارآلات دیگر نیز جاری است.

همچنین در قانون مجازات، با توجه به ماده ۷۱۴ اگر بی مبالاتی یا بی احتیاطی برای عدم رعایت نظارت نظامی ‌یا عدم مهارت راننده موجب قتل غیر عمد شود، شش تا سه سال حبس برای راننده در نظر گرفته می‌شود. از طرف دیگر در صورت نداشتن گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه، داشتن سرعت غیر مجاز  یا حالت مستی راننده، مجازات منجر به فوت تشدید خواهد شد.

جرم قتل غیر عمد در تصادف منجر به مرگ چه حکمی دارد؟

سوالاتی که در مورد جرم قتل غیر عمد ناشی از تصادف مطرح می‌شود، این است که آیا این جرم قابل گذشت است؟ برای پاسخ به این سوال دو گزینه مطرح می‌شود نکته مهم در جرائم رخ داده این است؛ اصل بر غیر قابل گذشت بودن جرایم است، اما اگر مواردی ماده ۱۰۴ قانون مجازات رخ دهد، شرایط برای قابل گذشت بودن جرم فراهم خواهد شد.

به طور کلی وکیل جرایم قتل غیر عمد ناشی از تصادف رانندگی بر این باور است که می‌توان جرم قتل غیر عمد در اثر تصادف را با پرداخت دیه، قابل گذشت کرد. تنها نکته مهم این است که تقصیر راننده در تصادف رانندگی غیر قابل گذشت بوده و با شرایط رضایت اولیای دم می‌توان در حبس یا مجازات، تخفیف در نظر گرفت.

بررسی سقف تعهدات بیمه برای مجازات تصادف منجر به فوت 

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، بیمه یک حمایتگر برای جبران‌های مالی در روزهای سخت است. بیمه شخص ثالث هم یکی از انواع بیمه‌نامه اتومبیل بوده که به عنوان پشتوانه مالی در حادثه‌های رانندگی، تا سقف تعهدات خود جبران خسارت می‌کند. این بیمه‌نامه باید در حوادث رانندگی که منجر به مرگ می‌شود، تا سقف خسارت بیمه شخص ثالث، تعهدات خود را جبران و دیه را پرداخت کند.

سقف تعهدات بیمه در تصادفات منجر به فوت

به طور کلی دو حالت در این شرایط در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:

  1. حالت عمومی ‌حبس و جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود.

  2. حالت خصوصی با جلب رضایت اولیای دم و پرداخت دیه کامل صورت می‌گیرد.

همچنین دقت کنید برای اینکه بیمه‌گر بتواند پرداخت دیه یا خسارت داشته باشد باید قبل از آن اقدامات لازم را انجام داد که عبارتند از:

  • تماس با اورژانس و پلیس ۱۱۰

  • انتقال وسیله نقلیه به پارکینگ به ‌وسیله کلانتری

  • گزارش کروکی تصادف توسط مامورهای حاضر در صحنه تصادف رانندگی

  • تکمیل پرونده در کلانتری و ارسال آن به شرکت بیمه‌گر

  • پیگیری پرونده در دادسرای وقوع حادثه‌های رانندگی

  • حضور دو طرفه حادثه در دادسرا

  • اعلام مبلغ دیه با توجه به گزارش و نظر کارشناس؛ در ادامه پرداخت آن به‌ صورت کامل

همچنین با توجه به قانون بیمه شخص ثالث، راننده خاطی باید در مدت ۱۵ روز دیه را به فرد زیان دیده در حادثه یا خانواده وی پرداخت کند.

همچنین در شرایطی که پرداخت دیه با بیمه‌گر باشد، شرکت بیمه با بررسی مدارک و رای دادگاه تنها ۲۰ روز زمان دارد که دیه اعلام شده را پرداخت کند. همچنین در صورت عدم پرداخت خسارت یا نرخ دیه از سوی شرکت بیمه، فرد آسیب دیده در حادثه می‌تواند با توجه به قانون بیمه شخص ثالث درخواست خسارت و جریمه هم داشته باشد.

عابر پیاده چه وظایفی دارد؟

همیشه اولین نفری که هنگام تصادف‌های رانندگی مقصر می‌دانیم راننده است؛ اما باید بدانید که در برخی از حوادث رانندگی که حتی منجر به فوت می‌شود، ممکن است که عابر پیاده قوانین را رعایت نکرده باشد و حادث رخ دهد.

 

به طور کلی با توجه به ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، عابرهای پیاده هم وظایفی دارند که به شرح زیر است:

  • در محل‌هایی که پیاده رو وجود دارد، ازخیابان استفاده نکنند.

  • از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیر زمینی مجاز برای گذشتن از خیابان استفاده کنند.

  • از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به خیابان خودداری کنند و مراقب حرکت خودروها باشند.

  • در محل‌هایی که پیاده‌رو یا امکان تردد وجود ندارد، باید از منتهی الیه سمت چپ خیابان در جهت عکس حرکت خودروها عبور کنند.

  • از حصار آزادراه‌ها گذر نکنند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابه لای درختان و گل  بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.

  • در تقاطع‌ها به چراغ عابردقت کنند.

  • از موانع و خط کشی خطوط ویژه، سواره  رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.

  • در خیابان برای سوار شدن به  وسیله نقلیه، صحبت  کردن با راننده یا سرنشینان وسایل  نقلیه یا خرید و فروش توقف نکنند.

  • در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، خارج از گذرگاه‌های تعیین  شده عبور نکنند.

  • تصادف منجر به مرگ

  • مجازات تصادف منجر به فوت

دقت داشته باشید که اگر عابر پیاده‌ای هر یک از این قوانین را رعایت نکند و باعث ایجاد تصادف شود، مطابق با کارشناسی تصادف اگر مقصر حادثه ایجاد شده عدم رعایت قوانین عابر پیاده باشد، میزان تقصیر راننده برای جبران خسارت‌های مالی و جانی کمتر خواهد شد. بنابراین در این نوع تصادفات رانندگی اگر قتلی صورت گیرد، این قتل از نوع قتل غیر عمد بوده و مقصر ضامن پرداخت دیه کامل است.

چرا خرید بیمه شخص ثالث مهم است؟

در این متن سعی کردیم که درباره مجازات تصادف منجر به فوت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم اما نکته مهمی‌ که باید برای راننده‌های وسایل نقلیه زمینی اشاره شود، این است که در صورت عدم خرید بیمه شخص ثالث با مشکلات متنوع و جبران ناپذیری در حادثه‌های رانندگی روبه رو خواهید شد.

توصیه می‌کنیم که بدون معطلی و اتلاف وقت بیمه‌نامه ثالث را خریداری کرده تا در صورت بروز تصادف‌های مالی یا جانی، بتوانید از پوشش‌های این بیمه‌نامه استفاده کنید. همچنین با توجه به قانون اجباری بودن این بیمه‌نامه در قوانین بیمه مرکزی ، باید بدانید که در صورت عدم تمدید بیمه ثالث با جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث و توقیف خودرو یا موتورسیکلت مواجه خواهید شد.

برگرفته از مجله بیمه دات کام(https://bimeh.com/mag/

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی