|

آخرین لیست مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت در 1402

اهمیت تمدید پاسپورت در چیست؟مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت؟

لینک کوتاه کپی شد

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت

دریافت و تمدید پاسپورت از جمله کارهایی است که در لیست کارهای ضروری برای خروج از کشور قرار دارد. تمدید پاسپورت معمولا نیازمند زمان زیادی است. بهتر است بدانید تعویض یا تمدید پاسپورت با در دست داشتـن مدارک هویتی نیز قابل انجام است. در ادامه این مقاله به بررسی شرایط تمدید پاسپورت پرداخته و مدارک لازم برای تمدید پاسپورت بررسی خواهند شد.

با در دست داشتـن مدارک هویتی، یک قطعه عکس جدید و مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ بخش زیادی از کار قابل انجام است. در قدم بعدی کافی است فرم‌های مخصوص تکمیل شده و هزینه‌های مربوطه توسط شما پرداخت شوند.

اهمیت تمدید پاسپورت در چیست؟

اهمیت تمدید پاسپورت

همان‌طور که تاکنون گفته شد تمدید پاسپورت و تعویض آن به مدارک خاصی نیاز دارند. با ارائه دادن این مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه می‌توان درخواست تمدید پاسپورت را ثبت نموده و منتظر بمانید درخواست شما بررسی شود. زمانی که پاسپورت صادر می‌شود، با توجه به قوانین، مدت زمان مشخصی را به عنوان تاریخ اعتبار آن در نظر می‌گیرند. بازه زمانی اعتبار پاسپورت با توجه به قوانین کشورهای مختلف متفاوت است. پاسپورت برخی کشورها ۱۰ سال اعتبار دارد و در برخی کشورهای دیگر مانند ایران، مدت زمان اعتبار پاسپورت حدود ۵ سال است. شما بعد از اتمام تاریخ اعتبار پاسپورت، دیگر قادر به استفاده از آن نیستید و باید اقدامات لازم برای تمدید آن را انجام دهید.

از دلایلی که اهمیت تمدید پاسپورت را مشخص می‌کند، می‌توان سفرهای طولانی مدت را نام برد. به همین دلیل اگر قصد سفر به کشورهای خارجی داشته باشید باید حتما قبل از آن، پاسپورت خود را تمدید کنید. چرا که در صورت پایان اعتبار پاسپورت با مشکلاتی مانند دیپورت شـدن و بازگشت اجباری به کشور مواجه خواهید شـد.

علاوه بر تمدید پاسپورت باید به جدا کردن پاسپورت فرزندان هم توجه ویژه‌ای نمود. اگر برای فرزندان خود پاسپورت وابسته تهیه کرده‌اید و قصد خروج از کشور را دارید بهتر است برای تعویض پاسپورت فرزندتان اقدامات لازم را انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید پاسپورت فرزندان به دو شکل مستقل و وابسته صادر می‌شود. تفاوت پاسپورت مستقل و وابسته در این است که نام قیم قانونی در پاسپورت وابسته درج می‌شود. در بخش‌های بعدی همین مقاله به تشریح کامل روش‌های تمدید پاسپورت کودکان پرداخته شده که می‌توانید به مطالعه آن بپردازید.

 

چگونه پاسپورت را تمدید کنیم؟

همچنین باید بدانید که در صورت مخدوش شـدن پاسپورت و آسیب دیـدن آن باید حتما برای تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید. هرگونه مشکلات فیزیکی، آسیب، خط خوردگی و مواردی از این دست، موجب از بین رفتـن ارزش و اعتبار پاسپورت می‌گردد و باید علاوه بر تمدید، نسبت به تعویض آن هم اقدام نمایید.

از دیگر دلایل مهمی که در صورت وجود باید حتما پاسپورت را تمدید و تعویض نمایید تغییر در مشخصات شناسنامه مانند تغییر نام و نام خانوادگی، کامل کردن صفحات، گم شـدن پاسپورت و مواردی از این دست است. 

 

برای تمدید پاسپورت به چه مدارکی نیاز داریم؟

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت به راحتی قابل تهیه‌اند. در ادامه به بررسی کامل این مدارک می‌پردازیم.

در ابتدا مدارک عمومی، فارغ از جنسیت یا سن برای تمدید پاسپورت بررسی شده‌اند که به شرح زیر است:

  • قبل از هر چیزی باید فرم درخواست تمدید پاسپورت تهیه و تکمیل شوند. این فرم از طریق سایت سفارت ایران به راحتی در دسترس است و نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت آن نیست. لازم است اطلاعات این فرم به طور کامل و دقیق تکمیل شوند. اطلاعات وارد شـده در این فرم باید با اطلاعات پاسپورت قبلی و شناسنامه همخوانی داشتـه باشنـد.

  • برای تمدید پاسپورت همرا داشتـن اصل شناسنامه، کارت ملی و کپی هر دو آن‌ها الزامی است. در صورتی که به هر دلیلی اصل و کپی این مدارک را ندارید باید تاییدیه ثبت احوال و تایید هویت را از ثبت احوال تهیه نموده و برای تمدید پاسپورت همراه داشته باشید.

  • همراه داشتـن اصل پاسپورت منقضی شـده هنگام مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ الزامی است.

  • اجازه قیم قانونی یا پدر در برخی موارد برای زنان متاهل و کودکانی که زیر سن قانونی الزامی است.

حال که با مدارک عمومی مورد نیاز آشنا شدید، بیان این نکته که برخی از مدارک در میان آقایان، خانم‌ها و کودکان متفاوت بوده ضروری است.

در کنار انجام کارهای تمدید پاسپورت می‌توانید 

 

آقایان برای تمدید پاسپورت خود به چه مدارکی نیاز دارند؟

آقایان باید علاوه بر مدارکی که در بالا ذکر شـد، مدارک دیگری را هم به دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهند. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • همراه داشتن اصل کارت پایان خدمت یا معافیت و کپی آن‌

  • ارائه دادن مجوز رسمی سازمان نظام وظیفه عمومی در صورت نداشتـن کارت پایان خدمت یا معافیت الزامی است. همچنین باید بدانید کارت‌های معافیت یا پایان خدمت قدیمی فاقد اعتبار هستند.

  • در صورتی که به تازگی برای برای تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت خود اقدام نموده‌اید، با گذشت ۲۴ ساعت پس از درخواست خود می‌توانید برگه ثبت درخواست تعویض کارت پایان خدمت خود را به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه دهید.

  • لازم است بدانید که افراد بالای ۵۰ سال، نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.

  • در صورتی که دانشجو یا دانش‌آموز هستید، حتما باید از محل تحصیل خود نامه اشتغال به تحصیل را دریافت و به سازمان نظام وظیفه تحویل دهید.

 

خانم‌ها برای تمدید پاسپورت خود به چه مدارکی نیاز دارند؟

تمدید پاسپورت برای خانم‌ها، علاوه بر مدارک عمومی مورد نیازی که گفته شد به مدارک دیگری هم برای ارائه به دفاتر پلیس +۱۰ نیاز دارد. این مدارک به طور کامل در قالب موارد زیر بیان شده‌اند:

  • خانم‌های متاهل باید اجازه‌نامه کتبی و محضری را برای خروج از کشور از همسر خود دریافت نموده و به دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهند.

  • لازم است بدانید در صورتی که همسر شما ایرانی نیست و مقیم ایران هم نیستید، به اجازه محضری همسر برای تمدید پاسپورت نیازی ندارید.

  • در صورتی که همسر ایرانی شما فوت شـده باشد باید اصل گواهی فوت یا شناسنامه باطل شـده را برای تمدید پاسپورت ارائه دهید.

  • اگر از همسر خود طلاق گرفتـه‌اید باید حتما اصل طلاق‌نامه را برای تمدید پاسپورت در دفاتر پلیس +۱۰ ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت

کودکان برای تمدید یا تعویض گذرنامه خود به چه مدارکی نیاز دارند؟

کودکان علاوه بر مدارک ذکر شـده بایستی مدارک دیگری هم برای تمدید یا تعویض پاسپورت خود ارائه دهند. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل و کپی شناسنامه (اگر بالای ۱۵ سال سن داشته باشند باید حتما شناسنامه عکس‌دار ارائه شود)

  • ارائه کارت ملی برای کودکان بالای ۱۵ سال الزامی است.

  • یک قطعه عکس ۳*۴

  • ارائه مدارک قیم یا ولی کودک برای احراز هویت

  • ارائه اجازه‌نامه کتبی محضری ولی یا قیم کودک

  • همراه داشتن پاسپورت قبلی

تصویر بیومتریک پاسپورت چیست؟

هنگام ارائه مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت یک تصویر بیومتریک هم از شما ثبت می‌شود. این تصویر برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است که در ادامه ویژگی‌های تصویر بیومتریک برای هر یک بیان شده است:

  1. مشخصات تصویر بیومتریک برای خانم‌ها به شرح زیر است:

  • حجاب به صورت کامل رعایت شده باشد

  • دارای آرایش غلیظ و نامتعارف نباشند

  • عدم استفاده از عینک

  • عدم استفاده از اکسسوری‌هایی مانند نگین و پیرسینگ

  • کودکان بالای ۵ سال باید حجاب کامل را رعایت نموده و کودکان زیر ۵ سال باید پوشش مناسب داشته باشند

 

  1. مشخصات تصویر بیومتریک برای آقایان

  • عدم استفاده از کراوات، عینک، کلاه، گردنبند

  • پوشیـدن لباس ساده و عدم آرایش

  • لباس‌های یقه باز و کاپشن نپوشند

  • مدل مو ساده

  • هر دو گوش در تصویر دیده شود

  • اگر در زمان تهیه عکس بیومتریک ریش دارند باید هر دو لب آن‌ها مشخص باشد

  • روحانیون می‌توانند با عمامه و عبا برای عکس‌برداری پاسپورت اقدام کنند

تمدید اینترنتی پاسپورت یا مراجعه حضوری برای اخذ آن

همان‌طور که می‌دانید برای تمدید پاسپورت می‌توان به هر دو روش حضوری و اینترنتی اقدام شود. برای تمدید پاسپورت به روش حضوری بعد از تهیه مدارک مورد نیاز باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نموده و بعد از تکمیل فرم و ثبت درخواست به راحتی منتظر پاسخ درخواست تمدید پاسپورت خود باشید. البته به جز پاسپورت ، شما نیاز به خرید بیمه مسافرتی نیز برای سفر خارجی دارید. برای خرید ارزان ترین بیمه مسافرتی در کمتر از دو دقیقه به https://bimeh.com/travel مراجعه نمایید.

البته این کار را به صورت اینترنتی و از طریق سامانه اینترنتی درخواست غیرحضوری گذرنامه انجام دهید. از طریق سامانه مذکور می‌توانید مراحل ابتدایی درخواست را تکمیل کنید و سپس برای احراز هویت باید حتما به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

تمدید پاسپورت در سایر کشورها چگونه است؟

تمدید پاسپورت یک فرآیند دولتی است که در هر کشور شرایط متفاوتی دارد. برای آشنایی با سیستم سایر کشورها، در این قسمت شرایط تمدید پاسپورت در ایالات متحده آمریکا را بررسی می‌کنیم. اگر شهروندان آمریکایی بخواهند پاسپورت خود را تمدید کنند، دو راه پیش روی آنها است؛ تمدید پاسپورت به صورت حضوری یا آنلاین. گذرنامه‌هایی که در این کشور صادر می‌شود پنج ساله و ده ساله است؛ افرادی که در سن ۱۶ سالگی و بیشتر برای دریافت گذرنامه اقدام می‌کنند، از  اعتبار ۱۰ ساله بهره‌مند می‌شوند اما اگر کسی قبل ۱۵ سالگی برای دریافت پاسپورت مراجعه کند، گذرنامه او ۵ سال اعتبار خواهد داشت.

برای تمدید به صورت آنلاین باید فرم تمدید گذرنامه را در وب‌سایت وزارت امور خارجه ایالات متحده تکمیل کنند. در ادامه باید عکس و اسناد مرتبط را در این سامانه بارگذاری کنند. بعد از پرداخت هزینه‌ها باید منتظر تکمیل فرآیند تمدید پاسپورت ماند. در روش حضوری تمدید پاسپورت، باید همین مراحل را حضوری طی کرد که زمان بیشتری می‌برد؛ در این روش باید مدارک شخص متقاضی تکمیل باشد و هنگام امضای فرم، نماینده مجاز پذیرش باید شاهد این موضوع باشد. در مرحله بعدی باید شواهدی که نشان می‌دهد شخص شهروند آمریکا است ارائه شود. در مراحل بعدی باید سایر مدارک و عکس ارائه شود. در نهایت مانند روش قبلی هزینه‌ها پرداخت می‌شود و شخص باید در انتظار مدارک باشد.

تمدید پاسپورت را جدی بگیرید

تمدید پاسپورت یکی از کارهایی است که شما قبل از مسافرت خارجی باید اقدامات لازم در مورد آن را انجام دهید. تمدید پاسپورت از دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. بعد از آماده کردن مدارک، تکمیل فرم درخواست تمدید پاسپورت و تهیه عکس بیومتریک به راحتی می‌توانید درخواست تمدید پاسپورت خود را ثبت کنید.

برگرفته از مجله بیمه دات کام(https://bimeh.com/mag/)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها