|

سپتیک تانک بتنی بهتر است یا پلی اتیلنی؟

سپتیک تانک بتنی و پلی اتیلن دو نوع پرکاربرد از انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب هستند

لینک کوتاه کپی شد

سپتیک تانک بتنی و پلی اتیلن دو نوع پرکاربرد از انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب هستند که برای محیط هایی که امکان اتصال مستقیم به شبکه فاضلاب شهری را ندارند استفاده میشوند. این سازه ها در واقع نوعی تانک هستند که درون زمین قرار گرفته و با جداسازی و تجزیه و تصفیه ذرات جامد موجود در فاضلاب، از گرفتگی دهانه چاه های جذبی جلوگیری نموده و روند تصفیه را بهبود می بخشد. حال سوال این است، سپتیک تانک بتنی بهتر است یا پلی اتیلنی؟ چرا؟

سپتیک تانک

سپتیک تانک چیست؟

یکی از چالش های مهم در بسیاری از مجتمع های مسکونی، اداری و سازمان ها گرفتگی دهانه چاه ها با ذرات جامد موجود در فاضلاب است. علاوه براین، برخی از ساختمان ها از قبیل ویلاها و کمپ های آموزشی و نظامی به دلیل فاصله زیاد از شهر امکان اتصال به شبکه فاضلاب شهری را ندارند. در این شرایط برای حل مشکلات این چنینی می توان از سپتیک تانک استفاده کرد. سپتیک تانک به سازه های استوانه ای یا مکعبی گفته میشود که داخل زمین قرار گرفته و از دو بخش تشکیل شده اند.

فاضلاب حاوی ذرات جامد وارد سپتیک تانک شده و در بخش ابتدایی سازه به دلیل توقف و ثابت ماندن ذرات جامد خود را با ته نشینی از دست می دهد. در این مرحله چربی های موجود در فاضلاب نیز روی سطح قرار میگیرند. بعد از ته نشینی، فاضلاب بدون ذرات جامد وارد بخش دوم دستگاه شده و از طریق دریچه تخلیه به چاه جذبی انتقال پیدا می کند. بخش دوم در برخی از مواقع می تواند نقش ایستگاه پمپاژ را ایفا کند و فاضلاب را با فشار پمپ رو به بالا و به سمت خطوط فاضلاب شهری هدایت می کند.

ذرات جامد ته نشین شده فاضلاب موجود در بخش اول به کمک باکتری های بی هوازی تجزیه و تصفیه میشود. در این مرحله به دلیل تولید گاز متان بوی بسیار بدی ایجاد میشود. به دلیل سرپوشیده بودن سپتیک تانک بوی زننده به محیط اطراف منتشر نمیشود. طراحی این مخازن به گونه ای انجام شده است که فاضلاب دو تا سه روز ساختمان را جمع آوری نموده و به مرور تصفیه را انجام می دهد.

انواع سپتیک تانک

علاوه بر تفاوت هایی که از نظر ظرفیت سپتیک تانک و تعداد جداره های آنها وجود دارد، جنس این سازه ها نیز متفاوت هستند. از پرکاربردترین انواع سپتیک تانک بر اساس جنس می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

سپیتیک تانک پلی اتیلنی

به جرات می توان گفت، یکی از بهترین انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب مواردی هستند که با مواد پلی اتیلنی تولید میشوند. سپتیک تانک پلی اتیلنی یکی از انواع بسیار پرکاربرد این سازه ها است که به دلیل تولید با مواد پلی اتیلن وزن بسیار سبکی داشته و حمل و جا به جایی آنها آسان است. این سازه ها بعد از بررسی شرایط محیط و اندازه گیری دبی فاضلاب و شاخص های کیفی طراحی میشود. سپس در کارخانه سپتیک تانک تولید و به صورت پیش ساخته به محل انتقال یافته و نصب آن انجام میشود.

این مدل سپتیک تانک به صورت یک جداره و دوجداره تولید میشوند که نوع دوجداره به دلیل مقاومت و استحکام بالاتر، کاربرد بیشتری دارد. سپتیک تانک های پلی اتیلنی دارای زیرمجموعه های متعددی بوده و بر حسب شرایط محیط نصب به روش های مختلفی تولید میشوند. انواع مختلف این تجهیزات بر اساس روش تولید شامل سپتیک تانک ساختار مارپیچی، ساختار موجدار، ساختار مارپیچی مواج، گندانبار با ساختار مارپیچی کورتیوب هستند.

سپیتیک تانک پلی اتیلنی

مزایا سپتیک تان پلی اتیلنی

پلی اتیلن کاربرد بسیار زیادی در تولید تجهیزات تصفیه فاضلاب دارد و انواع مخزن، لوله و منهول و غیره با این متریال ساخته میشوند. با ساخت سپتیک تانک با این مواد به مزایای متعددی می توان دست پیدا کرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • وزن سبک و جا به جایی آسان
  • پیش ساخته بودن و نصب سریع و آسان
  • آب بندی استاندارد
  • مقاومت بالا در برابر ضبه، فشار و نوسانات دمایی
  • تنوع بالا در ظرفیت و قابل تولید در ابعاد ظرفیت های بالا برای محیط های صنعتی
  • طول عمر و ماندگاری بالا
  • مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی
  • مقاومت بسیار زیاد در تماس با مواد خورنده اسیدی
  • قابل نصب در عمق زیاد بدون ایجاد ترک در بدنه
  • مقاومت بسیار بالا در برابر تابش نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش
  • قابلیت جا به جایی آسان و نصب در محیط جدید
  • مقاومت بسیار بالا در برابر فشار خاک و عدم اختلال در ساختار بعد از دفن در زمین
  • سرپوشیده بودن و عدم امکان انتشار بوی فاضلاب به محیط اطراف

سپتیک تانک بتنی

یکی دیگر از انواع سپتیک تانک، مدل های بتنی است. این تانک ها دارای بدنه تمام بتنی هستند و به همین دلیل وزن بسیار سنگینی دارند. سپتیک تانک های بتنی را نه تنها به صورت پیش ساخته در کارخانه می توان تولید کرد، بلکه امکان ساخت از طریق بتن ریزی در محل مورد نظر نیز وجود دارد. بعد از ساخت و نصب لازم است آب بندی آنها با دقت بالایی انجام شود، در غیر این صورت احتمال نشت وجود دارد.

مزایا سپتیک تانک بتنی

در مقایسه با سپتیک تانک های پلی اتیلنی، مدل های بتنی از مزایای کمتری برخوردار هستند. مهم ترین مزیت این سازه ها، کاربردی بودن برای ظرفیت های بسیار بالا است. علاوه براین، نسبت به پلی اتیلن و فایبرگلاس، بتن ارزان تر است.

علاوه بر بتن و پلی اتیلن، امکان تولید این تانک ها با مواد فایبرگلاس نیز وجود دارد. مدل های فایبرگلاس این تانک ها به اندازه پلی اتیلن مقاومت و استحکام نداشته و بیشتر با ظرفیت های کم تولید میشوند. از نظر نحوه نصب و ساختار کلی نیز می توان این تانک ها را در دو نوع عمودی و افقی دسته بندی کرد. سپتیک تانک های عمودی بیشتر به عنوان ایستگاه پمپاژ استفاده میشوند و برای تصفیه و جمع آوری فاضلاب مدل های افقی کاربرد بیشتری دارند.

سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک پلی اتیلنی یا بتنی؟

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، می توان به این نتیجه رسید که در اغلب مواقع سپتیک تانک های پلی اتیلنی بهتر از بتنی عمل می کنند. چون مدل های پلی اتیلنی وزن سبکی داشته و به دلیل پیش ساخته بودن نصب سریع و آسانی دارند. این در حالیست که سپتیک تانک بتنی وزن بالایی دارد و برای نصب مدل های پیش ساخته نیاز به ماشین آلات و تجهیزات زیادی است.

علاوه براین، آب بندی سپتیک تانک های پلی اتیلنی بهتر از نوع بتنی انجام میشود. به همین دلیل امکان نشت در نوع بتنی وجود دارد! یکی دیگر از دلایلی که در اغلب پروژه ها از نوع پلی اتیلنی استفاده میشود، مقاومت بسیار بالا در تماس با مواد شیمیایی موجود در فاضلاب و نم و رطوبت آن است. سپتیک تانک های بتنی با گذشت زمان توسط مواد خورنده دچار آسیب شده و نیاز به ترمیم دارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها