|

چگونه‌ مقاله‌ای بی‌عیب و نقص را برای مجلات ارسال کنیم؟

در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که باعث بی‌عیب و نقص شدن مقاله شما می‌شود و از رد شدن مقاله شما جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

اگر دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشید یا به پژوهش و تحقیق علاقه‌مند باشید، واژه مقاله‌نویسی برای شما آشناست. در واقع با کمک مقاله‌نویسی، نتایج تحقیقات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، رزومه علمی و آکادمیک خود را تقویت می‌کنید و به اعتبار حرفه‌ای خود می‌افزایید. 

با این حال، مقاله‌نویسی به همین سادگی هم نیست. ممکن است که هفته‌ها و ماه‌ها برای تحقیق و پژوهش زمان بگذارید، اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری کنید، مقاله خود را بنویسید و برای ترجمه مقاله اقدام کنید. پس از این‌که تمامی این مراحل تکمیل شد، آن را برای مجلات معتبر بفرستید ولی رد شود.

در این مواقع احتمالا به شدت ناامید می‌‌شوید و حس می‌کنید که نتایج زحماتتان به هدر رفته است. هم‌چنین رد شدن مقاله باعث می‌شود که زمان زیادی را برای بررسی مقاله و ارسال دوباره آن صرف کنید. برای همین بهتر است که قبل از ارسال مقاله به مجلات، تمامی نکات مهم را بررسی کنید.

در ادامه این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که باعث بی‌عیب و نقص شدن مقاله شما می‌شود و از رد شدن مقاله شما جلوگیری می‌کند. 

اطلاعات ذکرشده در مقاله خود را بررسی کنید

حتما قبل از ارسال مقاله خود، چندین بار اطلاعاتی را که در مقاله خود استفاده کرده‌اید، بررسی کنید. آمار، اعداد، سال‌ها و ... از جمله مواردی هستند که احتمال اشتباه در آن‌ها وجود دارد. هم‌چنین منابعی را که از آن‌ها استفاده کرده‌اید، بررسی کنید. رفرنس‌دهی صحیح از مواردی است که باعث می‌شود که مقاله شما با مشکلاتی مانند سرقت ادبی مواجه نشود.

اطلاعات ذکرشده در مقاله خود را بررسی کنید

از تصاویر و نمودارهای مناسب استفاده کنید

شاید این نکته کمی بی‌اهمیت به نظر برسد ولی نقش تصاویر و نمودارها را دست کم نگیرید. روشی که داده‌های خود را نشان می‌دهید، به خواننده کمک می‌کند تا الگوهایی را که توصیف می‌کنید و پیش‌بینی‌هایی را که انجام می‌دهید، به سرعت درک کرده و شناسایی کند.

نمودارها نمایش بصری اطلاعات هستند و نتایج شما را نشان می‌دهند. هم‌چنین استفاده از اینفوگرافیک‌ها و تصاویر نیز اهمیت زیادی برای افزایش شانس چاپ مقاله شما دارند. شما می‌توانید که بعضی از تصاویر را خودتان تهیه کنید و بعضی دیگر را از سایر منابع. حتما در هنگام به کارگیری تصاویر در مقاله علمی خود، حواستان به وضوح تصاویر، مرتبط بودن آن‌ها، ذکر منبع برای عکس‌های سایر منابع، کپی‌رایت تصویر و ... باشد.

مجله‌ای مناسب و مرتبط را انتخاب کنید

اگر مقاله شما عالی باشد و به نکات بدیعی پرداخته باشد ولی به مجله‌ای نامرتبط ارسال شود، به احتمال زیاد رد می‌شود. گاهی مواقع داوران و ویراستاران به این نتیجه می‌رسند که یا خود موضوع مقاله یا نوع مطالعه به اندازه کافی برای خوانندگان مجله جذاب نیست. 

برای جلوگیری از چنین حالتی، ابتدا درباره مجله‌هایی که موضوعشان با تحقیق شما مرتبط است و از اعتبار بالایی نیز برخوردارند، تحقیق کنید. هم‌چنین پس از انتخاب مجله، یکی دو شماره از آن را مطالعه کنید تا درباره سبک و نوع مقالاتی که آن‌ها منتشر می‌کنند، اطلاعات کافی به دست بیاورید. هم‌چنین می‌توانید از استادان و پژوهشگران رشته خود بخواهید که مجلات مرتبط با موضوع تحقیقتان را به شما معرفی کنند. 

مجله‌ای مناسب و مرتبط را برای انتشار مقاله خود انتخاب کنید

مطمئن شوید که مقاله شما دارای اهمیت بین‌المللی باشد

بیشتر مجلات در سرتاسر جهان خوانده می‌شوند. یک ویراستار باید ارزیابی کند که آیا مقاله شما نه فقط برای خوانندگان کشور یا منطقه شما، بلکه برای مخاطبان گسترده‌تر و جهانی نیز مورد توجه است یا خیر. بنابراین مقاله شما باید دارای اطلاعاتی باشد که برای خوانندگان بین‌المللی هم مناسب باشد. در غیر این صورت که شاید بهتر باشد که مقاله خود را برای کنفرانس‌ها و مجلات معتبر داخلی ارسال کنید. 

حواستان به ایرادات نگارشی، ویرایشی و ... باشد

با توجه به این‌که زبان بیشتر مجلات معتبر و بین‌المللی انگلیسی است، احتمالا شما هم به ترجمه مقاله نیاز خواهید داشت. بعضی افراد خودشان اقدام به ترجمه مقاله خود می‌کنند و بعضی دیگر نیز ترجمه مقاله خود را به مترجمان حرفه‌ای می‌سپارند.

اگر خودتان مقاله‌تان را ترجمه می‌کنید، حواستان به اشکالات نگارشی و ویرایشی باشد. در واقع بسیاری از مقالاتی که رد می‌شوند، دارای اشکالات نگارشی و ویرایشی هستند. هر چه قدر هم که یک مقاله مطالب علمی خوبی را بیان کرده باشد، باز هم مخاطبان باید آن را بخوانند و به آن اعتماد کنند. هیچ چیز به اندازه اشتباهات نگارشی، ویرایشی، املایی، گرامری و ... باعث سلب اعتماد مخاطبان نمی‌شود. به همین دلیل ویراستاران و داوران مجلات، مقالاتی که دارای اشتباهات نگارشی و ویرایشی باشند، رد می‌کنند.

با توجه به این موضوع حتما مقاله خود را از نظر این‌که اشتباهات نگارشی و ویرایشی نداشته باشد، بررسی کنید. ترجمه فارسی به انگلیسی، به معنای برگرداندن کلمات، جملات و عبارات از فارسی به انگلیسی نیست. بلکه باید حواستان به ساختارهای گرامری، لغات تخصصی، اصطلاحات و ... هم باشید. 

حواستان به ایرادات نگارشی، ویرایشی و ... در مقاله‌نویسی باشد

اگر هم درباره توانایی‌های ترجمه خود نگرانید یا این‌که زمان کمی دارید، برون‌سپاری ترجمه مقاله گزینه‌ای مناسب برای شما به شمار می‌آید. البته حتما ترجمه مقاله خود را به یک موسسه معتبر بسپارید. یکی از موسسات معتبر در زمینه ارائه خدمات زبانی، موسسه ترجمیک است.

سایت ترجمه ترجمیک، دستیار پژوهشی شما

سایت ترجمه ترجمیک، موسسه‌ای است که به ارائه انواع خدمات زبانی مانند ترجمه تخصصی، ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ویرایش نیتیو، پارافریز تخصصی و تولید محتوا می‌پردازد. این موسسه سابقه خوبی در ترجمه و ویرایش دارد و ماهانه به ترجمه مقالات بسیاری می‌پردازد. 

موسسه ترجمیک با بیش از ۲۰هزار مترجم، ویراستار و نویسنده با تخصص‌های مختلف همکاری می‌کند. بنابراین سفارش شما در هر زمینه‌ای که باشد، به مترجم و ویراستار متخصص در همان زمینه و رشته سپرده می‌شود.

خدمات ترجمه تخصصی و ترجمه مقاله ترجمیک، در پلن‌های متفاوتی مانند نقره‌ای، طلایی و طلایی بازخوانی ارائه می‌شوند. به همین علت شما می‌توانید این پلن‌ها را بررسی کنید و پلنی را که برایتان مناسب است، انتخاب کنید. هم‌چنین تمامی سفارش‌ها در این سایت ترجمه توسط تیم پایش کیفی بررسی می‌شوند تا هم ترجمه آن‌ها به خوبی انجام شده باشد و هم در آن‌ها از ترجمه ماشینی استفاده نشده باشد.

یکی دیگر از خدمات سایت ترجمه ترجمیک، ویرایش نیتیو است. در ویرایش نیتیو، مقاله ترجمه‌شده توسط یک ویراستار مسلط از لحاظ اشکالات نگارشی و ویرایشی بررسی می‌شود تا در نهایت مقاله‌ای بی‌عیب و نقص برای مجله ارسال شود. هم‌چنین برای مقالاتی که توسط موسسه ترجمیک ویراستاری شده باشد، گواهی ویرایش نیتیو صادر می‌شود که مورد قبول مجلات معتبر مانند اشپرینگر و الزویر است.

یک نکته دیگر هم این است که تمامی سفارش‌ها در سایت ترجمه ترجمیک، دارای تضمین کیفیت و زمان تحویل هستند. با این امر شما می‌توانید که مطمئن باشید که ترجمه مقاله شما در راس موعد و باکیفیتی بالا به شما تحویل خواهد داده شد. 

اگر به خدماتی مانند ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، پارافریز تخصصی، ویرایش نیتیو و ... نیز دارید، با خیالی آسوده سفارش خود را به سایت ترجمه ترجمیک بسپارید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها