|

دولت چه مقدار بودجه برای پرداخت حقوق بازنشستگان در نظر گرفته؟

وزیر کار گفت: دولت سیزدهم برای امسال ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع عمومی برای پرداخت حقوق بازنشستگان پیش‌بینی کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

سید صولت مرتضوی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به مناسبت هفته کارگر (۵ تا ۱۱ اردیبهشت ماه) اظهار داشت: اولین ابر بدهکار بانکی صندوق تأمین اجتماعی وابسته به وزارت کار بود که در دولت سیزدهم نزدیک به ۲۰۰ همت در بازه زمانی ۱۸ ماهه تا پایان اسفند ماه سال گذشته از میزان بدهی این صندوق توسط دولت پرداخت شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از مهر، وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری با ۷۵ درصد ناترازی مواجه است. بر اساس قواعد و استانداردها به میزان هر نفر مستمری بگیر بازنشستگی باید هفت نفر ضریب پشتیبانی و بیمه پرداز داشته باشد که این عدد به ۰.۷ درصد رسیده است که بار سنگینی بر دوش دولت است ضمن اینکه سایر صندوق‌ها هم در همین شرایط هستند.

وزیر کار تاکید کرد: یکی از اقدامات خوب آیت الله رئیسی پرداخت و بدهی مطالبات بازنشستگان بود، این ناترازی شدید است و همواره ادامه دارد اگر به این روش ادامه بدهیم، طبق پیش بینی‌های اقتصاددانان در افق ۱۴۰۴ ناترازی به ۸۰۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد اما دولت در این زمینه تدبیر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد: به دلایل مختلف دهه ۹۰، دهه رکود در بازار تولید، بهره وری و رشد اقتصادی بود که در این زمینه چالش و مشکلاتی وجود داشت؛ بر اساس گزاره‌های آماری در پایان سال ۱۳۹۹ رشد تولید منفی نیم درصد بود و به واسطه این ناترازی هایی که در تراز تجاری و تولید محقق شده بود، صندوق‌های بازنشستگی و خزانه ملی با چالش مواجه شده بودند.

مرتضوی ادامه داد: در نیمه سال ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی سکاندار دولت سیزدهم شدند. آستین همت برای عبور از بحران‌ها بالا زده شد و یکی از بحران‌های ناترازی که در منابع و مصارف بود در بدو امر دولت با کسری بودجه شدید جاری کشور حدود ۴۵۰ همت همراه بود به لحاظ اینکه دولت قبل در طرح‌های عمرانی اقداماتی را انجام داده بود و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه صادر شده بود.

وی تاکید کرد: این دولت زمانی که اداره کشور را به دست گرفت، با کسری بودجه هزار همتی روبرو بود. خوشبختانه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را با کمترین کسری بودجه و جهاد در عرصه تولید و صادرات پشت سر گذاشتیم. به طوری که تراز تجاری کشور در پایان سال مثبت بود همچنین صادرات غیرنفتی افزایش چشمگیری داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: دولت در سال ۱۴۰۲ بودجه‌ای متناسب با واقعیت‌ها تقدیم مجلس کرد که امیدواریم منابع این بودجه محقق شود و مصارف در چارچوب قانون باشد.

۷۶۰ هزار بیمه شده جدید در سال گذشته

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی کارگران را ستون اصلی خیمه تولید معرفی کردند، افزود: کارگران، صاحبان اصلی انقلاب هستند و همواره پشتیبان انقلاب اسلامی بودند و در صف اول تولید و خدمت قرار گرفتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کارگران در پیدایی انقلاب و همراهی با امام راحل و در دوران دفاع مقدس و پس از آن خوش درخشیدند و به فضل الهی در جنگ ترکیبی که دشمن در دهه اخیر علیه نظام ما آغاز کرده است، کارگران طلایه‌داران صف اول در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن بوده‌اند.

وی ادامه داد: نقش کارگران بی‌بدیل و منحصربه‌فرد است، این کارگران در هفته‌ای که به نام هفته کارگر نامگذاری شده است، با حضور در حرم حضرت امام راحل با روح بلند امام عهد بستند که در رکاب رهبر معظم رهبری در جبهه تولید همواره کوشا باشند.

مرتضوی با بیان اینکه بیش از یک میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شده است، گفت: این آمار به صورت مستمر با کد ملی و محل خدمت وجود دارد و راستی‌آزمایی به‌واسطه مرکز آمار ایران، سامانه رصد اشتغال و مطالعات سازمان تأمین اجتماعی شده است، شاید عده‌ای بگویند که هنوز بیکار داریم و فکر کنند که جمعیت بیکار کشور همواره ثابت است؛ اما جمعیت بیکار کشور در جریان است؛ مانند آبی که وارد سد شده و خارج می‌شود.

وی تأکید کرد: سال گذشته ۷۶۰ هزار بیمه شده اجباری داشتیم، یعنی کارگری که بر اساس قانون و به استناد قواعد با کارفرما قرارداد امضا می‌کند و کارفرما موظف است که بیمه را پرداخت کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها