|

پشت پرده نوسانات بازار آهن چیست؟

قیمت آهن امروز آهن جم

بررسی عوامل تاثیر گذار در کاهش یا افزایش قیمت آهن

لینک کوتاه کپی شد
1

قیمت آهن آلات و دیگر محصولات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن در اسفند ۱۴۰۱ افزایش بسیار شدیدی داشتند. اما با کنترل نرخ دلار و اخذ برخی از سیاست های تنظیم بازار نرخ این محصولات در فاز اصلاح قرار گرفت. اما این کاهش قیمت دوامی نداشت .قیمت میلگرد که در اسفند ۱۴۰۱ تا کیلویی ۳۲ هزار تومان هم افزایش پیدا کرده بود تحت تاثیر کنترل نرخ ارز و سیاست های تنظیم بازار تا محدوده ۲۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده بود .اما در هفته گذشته تحت تاثیر نحوه عرضه محصولات در بورس کالا مجدداً تا کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده است .در هفته های اخیر برخی تحولات در بازار آهن رخ داده است که منجر به افزایش دوباره قیمت آهن آلات شده است.در ادامه به بررسی این عوامل میپردازیم.

نمودار قیمت روز میلگرد آهن جم

در هفته‌های اخیر بورس کالا قوانین تعیین شده وزارت صمت برای عرضه محصولات فولادی را زیرپا گذاشت. بورس کالا با عرضه اعتباری محصولات و عدم اعمال سهمیه بهین‌یاب دوباره آتش افزایش قیمت آهن آلات را شعله ور کرد. در حال حاضر قیمت روز میلگرد در کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان، قیمت پروفیل در محدوده کیلویی ۴۰ هزار تومان و قیمت نبشی و ناودانی تا حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

به دنبال این عدم مدیریت بورس کالا و توجه نکردن به قوانین عرضه محصولات سید جواد جهرمی که قبل از این عنوان قائم مقام بورس کالای ایران را داشت به عنوان مدیرعامل جدید بورس کالا انتخاب شد.

دلایل افزایش مجدد قیمت آهن 

نوسان قیمت آهن به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد .از جمله این عوامل نرخ دلار ، نرخ تورم ، میزان عرضه و تقاضا و قیمت جهانی فولاد می باشد .در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که به علت افزایش نرخ دلار و همچنین عرضه کم محصولات فولادی در بازار قیمت آهن آلات افزایش زیادی داشت. اما با کنترل نرخ دلار و همچنین افزایش عرضه محصولات فولادی و اخذ برخی از سیاست های تنظیم بازار،قیمت آهن در فاز اصلاحی قرار گرفت.

اما در یک ماه اخیر  با تغییر برخی از سیاست های تنظیم بازار دوباره شاهد جهش قیمت ها در بازار آهن آلات هستیم. قرار بود که طبق بخشنامه وزارت صمت به صورت موقتی عرضه اعتباری محصولات فولادی انجام نشود تا تقاضا و قیمت پایه محصولات در بورس کالا کنترل شود. اما با عرضه آهن اسفنجی به صورت اعتباری و جهش قیمت ۲۶ درصدی آن دوباره موج افزایش قیمت در بازار آهن به راه افتاده است. از طرفی  نوسان ها در نرخ دلار باعث تغییرات قیمت آهن آلات شده و روند افزایشی آن را سرعت بخشیده است.

جهش قیمت آهن اسفنجی به خاطر عدم رعایت قوانین عرضه 

قیمت آهن اسفنجی در هفته گذشته حدود ۲۶ درصد افزایش قیمت داشت و به محدوده قیمتی  ۱۲۴۸۲  تومان به ازای هر کیلو رسید. این جهش قیمت آهن اسفنجی قیمت سایر مقاطع فولادی در بازار را افزایش داد .علت این جهش قیمت هم عرضه اعتباری این محصول و عدم اعمال سهمیه بهین‌یاب توسط بورس کالا بود .

وزارت صنعت در هفته های اخیر توانسته بود با اعمال برخی از سیاست های تنظیم بازار و محدودیت هایی برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا قیمت روز آهن آلات را تا حد زیادی کاهش دهد و ثبات و آرامش نسبی در بازار آهن برقرار کند. از این رو برای ادامه این روند با عرضه اعتباری شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس کالا مخالف بود.

اما در هفته گذشته بورس کالا بدون توجه به این موضوع اقدام به عرضه محصولات فولادی به صورت اعتباری کرد .همچنین تقاضای آهن اسفنجی را بر اساس سهمیه شرکت ها در سامانه بهین یاب مدیریت نکرده که این موضوع موجب افزایش تقاضا و رقابت برای قیمت آهن اسفنجی شد و در نهایت جهش قیمتی آن را به دنبال داشت. قیمت سایر محصولات فولادی همچون قیمت تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی و غیره نیز تحت تاثیر معاملات آهن اسفنجی افزایش پیدا کرد.

قیمت آهن امروز آهن جم

سایر عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت آهن 

طبق ابلاغیه وزارت صمت از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ برای خرید مواد اولیه از بورس کالا نیاز است که متقاضیان در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند که در عرضه هفته گذشته سهمیه‌های بهین‌یاب توسط بورس کالا اعمال نشد .همچنین وزارت صمت تمایل داشته عرضه‌های اعتباری شمش و  مقاطع طویل فولادی تا زمان ایجاد آرامش در بازار و ثبات قیمت‌ها انجام نشود که در هفته گذشته انجام معاملات اعتباری توسط بورس کالا انجام شد .

از ۶ فروردین سال جاری تقریباً حدود ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شده است که عرضه این حجم از آهن اسفنجی بی سابقه بوده و انتظار می‌رفت که کنترل بازار آهن را در پی داشته باشد .اما به دلیل عرضه اعتباری این محصول و افزایش قیمت آن به دلیل رقابت  موجب جهش قیمت‌ها در بازار فولاد شد.

عامل دیگری هم که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد شده است صادرات محصولات فولادی توسط بازرگانان است. در حال حاضر  برخی از بازرگانان محصولاتی نظیر میلگرد را در بازار داخلی خرید می کنند و آن را کمتر از نرخ های تولیدکنندگان به دیگر کشورهای همسایه صادر می‌کنند. این بازرگانان از رانت قیمت میلگرد در بازار داخلی سوء استفاده کرده و همچنین تضمینی برای بازگشت ارز توسط آنها وجود ندارد.با توجه به این عوامل در هفته های گذشته با این وجود که وزارت صمت در تلاش برای کاهش قیمت و کنترل بازار آهن بوده است قیمت تمامی محصولات فولادی افزایش پیدا کرده است.

کلام آخر

در هفته جاری قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا 2546  تومان به ازای هر کیلو یعنی حدود ۲۵ درصد نسبت به هفته گذشته جهش قیمت داشت. می‌توان گفت این بالاترین رشد هفتگی قیمت آهن اسفنجی در تاریخ ایران بوده است. در زمستان سال ۱۴۰۱ که جهش نرخ ارز وجود داشت و چالش قطعی گاز برای صنایع فولادی بود بعد از یک ماه عدم عرضه در تاریخ ۲۶ دی ماه تنها ۴۲۰۰۰ تن آهن اسفنجی معامله شد و میزان رشد قیمت آن ۱۶ درصد بود. با توجه به اینکه عرضه آهن اسفنجی حجم بی‌سابقه‌ای حدود ۶۴۸ هزار تن داشت با این وجود قیمت این محصول جهش بی سابقه ای داشت و قیمت سایر محصولات فولادی در بازار آهن را افزایش داد. وزارت صمت هم بورس کالا را مقصر این جهش قیمت دانست و خواهان ابطال معاملات آهن اسفنجی شد. در حال حاضر اختلافات وزارت صمت و بورس کالا یکی از دلایل عمده نوسان قیمت آهن آلات در بازار میباشد. با تغییر مدیرعامل بورس کالا و حل این اختلافات انتظار می رود که بازار فولاد وارد فاز اصلاح قیمت‌ها شود و ثبات و آرامش به بازار بازگردد.

بازرگانی آهن جم از عرضه کنندگان مطرح مقاطع فولادی در سطح کشور می باشد که انواع محصولات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی ، قوطی و پروفیل ، انواع ورق، خاموت، سپری و غیره را با بهترین قیمت  در بازار عرضه می نماید. شما می توانید روزانه قیمت لحظه‌ای محصولات فولادی را در سایت این مجموعه به آدرس ahanjam.com مشاهده نمایید و در صورت سفارش خرید با واحد فروش این مجموعه با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها