|

همسان سازی حقوق بازنشستگان سرانجام به ایستگاه پایانی رسید؟

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تقریبا به طور کامل اجرایی شده است، البته حدود 900 هزار نفر از بازنشستگان کارگری همچنان طعم شیرین این…

لینک کوتاه کپی شد
3

واریز حقوق بازنشستگان با افزایش 21 تا 27 درصدی مشابه مصوبه شورای عالی کار، از دیروز آغاز و طبق خبرهای منتشرشده، وعده‌های مسئولان برای تکمیل اجرای قانون همسان‌سازی و پرداخت معوقات گذشته هم در آن لحاظ شده است؛ با این حال همچنان ابهامات و مطالباتی وجود دارد که باید دید آیا تا پایان اردیبهشت رفع خواهد شد یا به زمان دیگری موکول می شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از خراسان؛ بعد از سه سال، گویا بالاخره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به خان آخر رسیده و قرار است مُهر «تکمیل شد» بر آن نقش ببندد؛ پیگیری تصویب و اجرای این قانون، کار بزرگی بود که به همت دولت و مجلس محقق شد تا حقوق حدود 7 میلیون بازنشسته کارگری، کشوری و لشکری به حداقل 90 درصد حقوق شاغلان همتراز خود برسد. این یک اقدام مهم در پاسخ به چندین ماه مطالبه و پیگیری بازنشستگان سراسر کشور بود که سبب شد شکاف عمیق بین حقوق شاغل و بازنشسته ترمیم شود.

از اجرای 25 درصد باقی مانده چه خبر؟

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تقریبا به طور کامل اجرایی شده است، البته حدود 900 هزار نفر از بازنشستگان کارگری همچنان طعم شیرین این اجرای کامل را نچشیده‌اند. آن‌طور که حسن صادقی رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری به ایلنا گفته، «این 25 درصد شامل همه بازنشستگان نمی شود، بلکه مربوط به حدود 900 هزار نفری است که در احکام 1400 آن‌ها، 75 درصد متناسب سازی اعمال شده بود و باید باقی آن نیز برایشان لحاظ می شد». صادقی حالا خبر داده که: «سازمان تامین اجتماعی در روزهای آخر سال گذشته، برای این گروه از بازنشستگان، 25 درصد باقی‌مانده همسان‌سازی را هم اعلام و 38 درصد افزایش حقوق سال گذشته را هم روی آن لحاظ کرده است.»

واریز مابه‌التفاوت فروردین با تاخیر چند ساعته

با این حال آن‌طور که ایلنا گزارش داده و برخی بازنشستگان هم در فضای مجازی اعلام کرده‌اند، فیش های حقوقی آن‌ها دیروز قابل مشاهده شد و یک ابهام ایجاد کرد. به گفته «حسن ایزدان»، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، افزایش مصوب (۲۷ درصد برای حداقل‌بگیران و ۲۱ درصد برای سایر سطوح) در پرداختی‌ها منظور و ۲۵ درصد باقی‌مانده متناسب‌سازی ۱۴۰۰ برای مشمولان هم، محاسبه و واریز شده است اما با وجود این‌که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه بازنشستگان نیز همراه حقوق اردیبهشت پرداخت می‌شود، این اتفاق نیفتاده است. البته سازمان تامین اجتماعی در این باره اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: «مابه‌التفاوت فروردین‌ماه بر اساس جدول زمان‌بندی و در همان روز(طبق حروف الفبا، از 20 تا 31 اردیبهشت)، با فاصله چند ساعته واریز خواهد شد».

دردهایی که التیام یافت اما تمام نشد

حتما قانون همسان‌سازی‌، بخشی از دردها و مشکلات معیشتی بازنشستگان را التیام بخشیده و خود آن‌ها هم قدردان این همراهی دولت و مجلس هستند. رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری هم در این باره گفته:« به نظر می‌رسد اراده مدیرعامل سازمان بر افزایش به موقع حقوق و معوقات مزدی بازنشستگان است که اگر اراده‌‌ای بر این کار نبود، گفتمان و مطالبه‌گری ما تغییر می‌کرد». با این حال همه خوب می دانیم که بازنشستگان همچنان با مشکلات متعددی مواجه‌اند و حمایت از آن‌ها نباید مقطعی باشد. این فقط حرف ما نیست، بلکه نمایندگان مجلس هم به آن اعتقاد دارند. مصداقش صحبت های اخیر «حسین حسین زاده»، نماینده مردم فارس که گفته: «دغدغه بازنشستگان پس از آغاز دوران بازنشستگی بیشتر می‌شود و وضعیت تورمی موجود شرایط را برای افرادی که در سال‌های گذشته بازنشسته شده‌اند، تشدید می‌کند و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید مدنظر قرار بگیرد و در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود». محمدصالح جوکار نماینده یزد هم در جلسه علنی روز سه شنبه، با اشاره به این‌که بازنشستگان در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند، گفت: «دولت باید لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه کند».

به نیابت از ...

شاید مرور این صحبت های «محمد اسدی» رئیس کانون عالی کارگران که در روز کارگر و در حضور رئیس جمهور مطرح شد، برای همه ما مفید باشد که بدانیم چرا باید درباره معیشت بازنشستگان حساسیت بیشتری داشت: «این‌جانب به نیابت از کارگران بازنشسته عصا به دست، سمعک در گوش، عینک ذره‌بینی بر چشم و قلب باتری‌دار حرف می‌زنم؛ متاسفانه مدتی است ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (مربوط به نحوه تعیین مستمری بازنشستگان) درست اجرا نمی‌شود و در شورای عالی کار، بدون حضور نماینده دارای حق رای از بازنشستگان، برای افزایش حقوق بازنشستگان هم تصمیم‌گیری می کنند در حالی که شرایط زندگی، معیشت و مخارج بازنشسته با کارگر شاغل فرق دارد».

درخواست تشکیل جلسه فوق العاده شورای عالی کار

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور درباره مشکلات کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی به خراسان می گوید: فشار تیم اقتصادی دولت به شورای عالی کار باعث شد میزان افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان برخلاف قانون باشد و همین موضوع سبب افزایش نارضایتی‌ها شده است. نصرا... دریابیگی می‌افزاید: بیش از 80 درصد کارگران و 75 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقلی‌بگیر هستند و حقوق دریافتی‌شان حداکثر کفاف نیمی از ماه را می‌دهد؛ برای ما هم خیلی تلخ است که بازنشستگان عزیز برای امور جاری زندگی مثل هزینه های درمان، خرید جهیزیه فرزندان و متاسفانه گاهی حتی برای تامین پول سنگ قبر درخواست دریافت وام دارند، در حالی که این اتفاق اصلا در شان بازنشستگان و شان کشور ما نیست. دریابیگی می افزاید: با توجه به این مشکلات و نارضایتی از مصوبه شورای عالی کار، ما درخواست تشکیل جلسه فوق العاده این شورا  برای ترمیم افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان را داریم و امیدواریم وزیر محترم کار که فردی دلسوز هستند، این مطالبه را پیگیری کنند. نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری این را هم گفت که: نظرات کارشناسی نشان داده که حقوق و دستمزد هیچ نقشی در تورم که ابرمعضل اقتصادی کشور است، ندارد و اتفاقا می تواند با بالا بردن قدرت خرید جامعه کارگری، به رونق تولید هم کمک کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • حسن عسگری ارسالی در

    لطفاً پیگیری نمائید که چرا ۲۵ درصد متناسب سازی سال ۱۴۰۰ را در ۲۱ درصد ضرب کردند، چون ابتدا باید ۲۵ درصد سال ۱۴۰۰ را در ۳۸ درصد محاسبه کنند و عدد حاصل بدست آمده را در ۲۱ درصد ضرب و در حکم مستمری آورده شود، با سپاس.

  • علیرضاساکی ارسالی در

    باتوجه باینکه درسال 1400همسان سازی برای من صورت گرفته درسال 1402هیچگونه افزایشی بابت 25درصددرحکم جدیداعمال نشده .

  • خیراله سلیمی ارسالی در

    سلام آموزش و پرورش هم فقر مادی دارد.

  • بازنشسته بیچاره ارسالی در

    مابازنشستگان بی ارزش ترین قشر جامعه هستند

  • محمد ارسالی در

    حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت رئیسی اجرا نشده است

  • علی ارسالی در

    همسان سازی کو

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها