|

بازار داغ فروش انواع یخ و راه اندازی کارخانه یخ

بازار داغ فروش انواع یخ و راه اندازی کارخانه یخ با بالا رفتن دمای کره زمین در قرون اخیر و از بین رفتن اکثر یخچال های زیرزمینی، نیاز به…

لینک کوتاه کپی شد

با بالا رفتن دمای کره زمین در قرون اخیر و از بین رفتن اکثر یخچال های زیرزمینی، نیاز به دستگاهی مشاهده می شود که بتواند بخشی از منابع طبیعی از بین رفته را جبران نماید. از طرفی شاید تنها مورد استفاده از یخ در گذشته حفظ مقداری از مواد غذایی بوده باشد؛ درحالی که امروزه بسیاری از مراکز دارویی، شیمیایی و کشتارگاه های بزرگ و غیره به طور روزانه از قطعات یخ در حجم های گوناگون استفاده می کنند تا از فساد مواد جلوگیری کنند. نیاز به یخ در ابعاد گوناگون، در هیچ فصلی از سال به صفر نمی رسد اما در فصول گرم، به بیشترین میزان خود می رسد. این نیاز، در مناطق گرمسیری بیشتر از جاهای دیگر حس خواهد شد.

یخساز قالبی

یک دستگاه یخساز غیر صنعتی با بیشترین ظرفیت، اگر به طور 24 ساعته در تابستان داغ شهرهای گرم کار کند، حتی نمی تواند بخش کوچکی از نیاز تنها یک صنف را تامین کند. به همین سبب، در سالهای اخیر، راه اندازی کارگاه هایی که وظیفه انها فقط تولید یخ برای سایر حرفه هاست، به شغل های پردرآمدی بدل گشته است. بازار داغ خرید و فروش یخ، به قدری بالا گرفته که صف های طولانی ماشین های حمل، برای تهیه آن مشاهده می شود. کارخانه یخ سازی یک کسب و کار پر درامد است که در ادامه آن را بررسی میکنیم.

اطلاعات کامل درخصوص بازار عرضه و تقاضای یخ

همه شهرهای کشور ما، به خصوص شهرهای جنوبی و مرکزی، تابستان های گرمی را از سر می گذرانند. در گرما، باکتری ها فعال شده و آنزیم های مخرب، شروع به فساد مواد می کنند. هر نوع ماده فسادپذیر تحت تاثیر از یک نوع کنش گر است و با فعال شدن، شروع به خرابی می کند. اما سرما، مانع از این فعالیت های مخرب خواهد شد. به همین سبب، یخ و استفاده از آن برای خنک نگه داشتن مواد غذایی، بهترین راه حل است. همچنین میل به نوشیدنی های خنک نیز یکی دیگر از موارد مصرف یخ هاست. استفاده از یخ، از گذشته های دور مرسوم بوده، امروزه نیز هست و در آینده هم بیشتر خواهد شد.

شاید بتوان گفت در کشور ما بازار عرضه یخ کمتر از تقاضا است. به همین سبب، افراد ترجیح می دهند به جای ایستادن در صف های خرید یخ، دستگاه های آن را خریداری و استفاده نمایند. اما با تاسیس یک کارگاه تولید یخ، می توان طی قراردادهایی، یخ مد نظر دیگر مراکز را تامین نمود.

یخساز حبه ای

ارزش سرمایه گذاری در صنعت یخسازی

شروع هر کاری نیاز به سرمایه اولیه دارد؛ اگر این کار مربوط به خدمات تولیدی باشد، سرمایه بیشتری نسبت به سایر کارها نیاز خواهد داشت. اما یخسازی با وجود اینکه در دسته خدمات تولیدی قرار می گیرد، سرمایه کمتری نیاز دارد. تنها سرمایه های اولیه مورد نیاز برای شروع این کار، خرید یک دستگاه یخساز و داشتن کارگاهی است که بتوان سیستم را در آن راه اندازی کرد. این تولیدی هیچ نیازی به تهیه ماده اولیه و فرآوری آن ندارد؛ زیرا تنها آب مصرفی، به عنوان ماده خام مورد استفاده قرار می گیرد. حتی برای کاهش هزینه ها، و براساس نیاز مصرف کننده می توان آب غیرقابل شرب را نیز جایگزین کرد.

پس افراد جویای کار، با خرید یک دستگاه یخساز، که نوع آن به تقاضای منطقه بستگی دارد، می توانند یک کسب و کار پردرآمد راه بیاندازند. لازم به ذکر است؛ از آنجایی که اکثر عملیات دستگاه های یخساز به صورت اتوماتیک وار است، لازم به استخدام نیروی کار زیادی هم نیست. دستگاه های یخساز قالبی حداکثر سه نفر و سایر یخ ساز ها 1 یا 2 نفر نیروی کار نیاز دارند.

یخ خرد کن

کدام نوع دستگاه های یخ ساز بیشترین کارایی را در صنعت دارند؟

دستگاه یخساز قالبی

یخ هایی قالبی 25 کیلو گرمی که در مقیاسی بسیار بزرگ تر از یخ های حبه ای خانگی تولید می شوند و نمونه هایی از آن ها را در کنار جاده ها مشاهده کرده اید، کاربردی فراتر دارند و توسط دستگاه های متفاوت تری تولید می شوند. یخ های قالبی، برای خنک نگه داشتن مواد فسادپذیر، در حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی خریدار این نوع یخ ها و طرف حساب کارگاه های یخسازی، بیشتر اماکنی مثل کشتارگاه ها، کارخانه های دارویی و مواد غذایی، کامیون های حمل بار فاسد شدنی، کافه و رستوران های بزرگ و غیره هستند.

تمرکز کاری در این اماکن، روی کیفیت محصولات تولیدی و ممانعت از خراب شدن آن ها است. به همین جهت دیگر بخش اضافه ای به نام کارگاه تولید یخ به خط تولید خود اضافه نمی کنند. بلکه یخ های آماده را از اماکنی دیگر خریداری می کنند. این خود موجب اشتغال زایی شده که فرصت را برای سایر افراد برای راه اندازی یک کارگاه یخ سازی فراهم می آورد. دستگاه های یخساز قالبی، براساس تعداد قالب هایی که درون آن ها تعبیه شده است و تعداد قالب های یخی که طی 12 ساعت ارائه می دهند، ظرفیت بندی می شوند

برای آَشنایی بیشتر با دستگاه های یخ ساز قالبی در انواع ظرفیت ها اینجا کلیک کنید.

دستگاه یخساز حبه ای

یخ حبه ای همان نوع یخی است که از یخچال های خانگی دریافت می شود. اما برای استفاده از یخ حبه ای در مقیاس های بزرگ، مثل کافی شاپ و رستوران که در هر لحظه ای نیاز به استفاده از یخ است، یخساز یخچال نمی تواند پاسخگو باشد. به همین سبب، خریداری و تعبیه یک دستگاه یخساز حبه ای می تواند گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای باشد. حبه های یخ، به سبب شباهت به مکعب های قند به این نام شناخته می شوند اما اندازه آنها به طور نرمال کمی بزرگتر از حبه قند است. این یخ ها را داخل نوشیدنی ها برای خنک کردن آن می ریزند و در موارد معدودی نیز نوشیدنی ها و مواد غذایی را با بسته بندی در تشت یخ حبه ای قرار نگهداری می کنند.

تمام عملیات یخساز حبه ای، به صورت اتوماتیک انجام می شود. همانطورکه اندازه قالب های یخ خروجی از این دو دستگاه تفاوت دارد، سایز خود دستگاه ها نیز متفاوت است. یخساز حبه ای بر خلاف قالبی، نیاز به محل بزرگ برای نصب و تعبیه ندارد. علاوه بر آن، از آنجایی که یخ حبه ای معمولا در تماس مستقیم با محتویات داخل بسته بندی (داخل نوشیدنی ) ریخته می شود، باید از آب آشامیدنی باشد. پس از اتمام عملیات انجماد، یخ های حبه ای داخل انبار یخ نگهداری می شوند.

برای اشنایی بیشتر با دستگاه های یخ ساز حبه ای اینجا کلیک کنید.

دستگاه یخساز پودری

انطور که قبلا اشاره شد یخ های قالبی مصارف خوراکی ندارند و اکثرا برای ایجاد برودت از ان استفاده میشود. ولی در بسیاری از موارد مانند مراکز عرضه ماهی تازه یخ به صورت قالبی استفاده نمیشوند و باید به شکل پودری باشند. ثانیا تولید یخ به صورت پودری به دلیل دوام بسیار پایین یخ پودری به صرفه نیست. راه حل این است که مصرف روزانه یخ هر واحد صنفی به دلیل دوام بالای یخ قالبی به صورتی قالبی تهیه شده و در زمان استفاده خرد شده و به یخ پودری تبدیل شود. دستگاه ی یخ خرد کن یا همان آسیاب یخ صنعتی برای انجام این کار طراحی و تولید شده اند.

برای آشنایی با انواع دستگاه های یخ خرد کن اینجا کلیک کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی