|

استرس چیست و چگونه با مدیتیشن و یوگا درمان می شود؟

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که استرس چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می شود. همچنین در مورد اینکه مدیتیشن و یوگا چیست

لینک کوتاه کپی شد

استرس، واژه  آشنایی است  که امروزه بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از ما شده است که می تواند تاثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی در زندگی کاری، تحصیلی و شخصی داشته باشد. با انجام روش های آرامش بخش مثل یوگا و مدیتیشن می توان استرس را کنترل نمود. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که استرس چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می شود. همچنین در مورد اینکه مدیتیشن و یوگا چیست و چگونه باعث از بین رفتن استرس می شوند بحث کنیم.

پس همراه ما باشید تا کمی بیشتر درباره این مهمان ناخوانده بیاموزیم و یاد بگیریم که چگونه می توان آن را کنترل کرد.

استرس چیست

استرس چیست؟

در روزهای پرمشغله و زندگی پرفشاری که معمولاً داریم، قطعا با پاسخ این سوال که استرس چیست آشنا هستید. استرس به وضعیتی گفته می شود که در آن فشارها و تنش های ذهنی و جسمی بر رویتان اثر می گذارد و باعث می شود که حالت عادی و تعادل روحی و جسمانیتان بهم بریزد.

هرگونه تحول و تغییر در زندگی می تواند باعث شود که دچار استرس شوید. در این هنگام بدن، به طور طبیعی به استرس واکنش نشان می دهد؛ به گونه ای که با افزایش سطح استرس، سیستم عصبی فعال می شود و هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می شوند. این واکنش ها می توانند انرژی بیشتری را به بدن بدهند و کمک کنند تا با مواجهه با موقعیت های استرس زا تا حدی بهتر عمل کنید. اما وقتی که استرس به میزان نامطلوبی افزایش پیدا کند و مدت زمان طولانی تری دچار این حالت هستید، تأثیرات منفی بر روحیه، سلامت جسمانی و کاراییتان دارد.

انجام مدیتیشن و یوگا می تواند به کنترل این شرایط به شما کمک کند، اگر برایتان سوال شده که یوگا چیست و مدیتیشن چیست؟ با ما تا انتها مقاله همراه باشید تا به پاسخ سوالتان برسید.

استرس چگونه درمان می شود؟

راهکارهای مختلفی برای درمان و مدیریت استرس وجود دارد. اولین قدم شناسایی علل استرس و عوامل آن در زندگی است. مراجعه به مشاور و روان درمانگر می تواند به شناسیی علت ها و درمان سریع تر کمک کند. استفاده از دارو درمانی تحت نظر پزشک نیز می تواند در درمان، کمک کننده باشد.

 

به طور کلی می توان با اصلاح شیوه زندگی و ایجاد تغییراتی مثل ورزش منظم، تغذیه سالم، مدیریت زمان و ایجاد تعادل بین کار و زندگی، استرس را کاهش داد. همچنین استفاده از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا برای کاهش این حس  بسیار مفید است.

ممکن است از خود بپرسید که یوگا و مدیتیشن چیست؟ در واقع یوگا شامل انجام حرکات و تمرینات ویژه ای برای کشش و انعطاف بدن می باشد که باعث آرامش بدن و ذهن می شود و استرس را کاهش می دهد. مدیتیشن نیز روشی برای آرام کردن ذهن با تمرکز و تنفس عمیق است که باعث تمرکز ذهن و کاهش افکار منفی و استرس می شود. در ادامه به طور مفصل تری در مورد چگونگی کاهش استرس با یوگا و مدیتبشن صحبت می کنیم.

یوگا چیست و چگونه باعث کاهش استرس می شود؟

یوگا یکی از روش های موثر برای کاهش و درمان استرس و بالا بردن سلامت جسمی و روانی است. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم یوگا مجموعه ای از حرکات و تمرینات تنفسی است که هدف آن ایجاد تعادل بین جسم و ذهن است.

انجام مرتب یوگا باعث افزایش انعطاف پذیری بدن، تقویت عضلات و بهبود وضعیت بدنی می شود. همچنین تمرینات تنفس عمیق در یوگا باعث آرام شدن سیستم عصبی و کاهش ضربان قلب می گردد که در نتیجه آن، استرس و اضطراب کاهش پیدا می کند.

تمرکز روی تنفس و حرکات بدن در یوگا باعث می شود ذهن از افکار منفی و نگران کننده دور شود و آرامش بیشتری را تجربه کنید. همچنین انجام مرتب آن باعث افزایش خودآگاهی و تمرکز ذهن می شود که برای مقابله با استرس بسیار مفید است.

در کل می توان گفت یوگا با بهبود وضعیت جسمانی، آرام سازی سیستم عصبی و ایجاد تمرکز و آگاهی ذهنی، به طور موثری باعث کاهش و درمان استرس می شود.

مدیتیشن چیست و چگونه استرس را کم می کند؟

مدیتیشن یکی دیگر از راه های موثر برای کاهش استرس است و شامل تمرینات ذهنی است که هدف آن ها آرام کردن ذهن و بدن و ایجاد تمرکز و خودآگاهی است. انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • مدیتیشن متمرکز بر تنفس: در این روش با تمرکز روی تنفس عمیق و آهسته، ذهنتان از افکار مختلفی که دارید پرت می شود و آرامش بدن و ذهنتان افزایش می یابد.
  • مدیتیشن ذهن آگاهی: در این روش صرفا بر لحظه حال توجه می کنید و بدون قضاوت و منفی گرایی، بر روی افکار و احساساتتان تمرکز می کنید، این کار باعث می شود تا بتوانید ارتباط بهتری با خودتان برقرار کنید.
  • مدیتیشن متمرکز بر صدا: در این روش با تکرار یک عبارت یا کلمه، ذهنتان را از هرگونه فکر دیگری دور می کنید.

انجام مرتب مدیتیشن باعث کاهش هورمون های استرس در بدن می شود. همچنین با ایجاد آرامش ذهنی، استرس و نگرانی کمتری را تجربه می کنیم. در نتیجه می توانیم بگوییم که مدیتیشن می تواند بطور موثری باعث کاهش استرس شود.

توصیه میکنیم که برای درمان استرس یوگی و مدیتیشن را با هم انجام دهید چرا که انجام ترکیبی یوگا و مدیتیشن در کنار هم می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های ذهنیتان را کاهش دهید، تمرکز و تمرین ذهنی خود را بالا ببرید و احساس آرامش درونی بیشتری را تجربه کنید. با تمرین منظم این روش ها در کنار هم، می توانید راهی به سوی یک زندگی متعادل تر و آرامتر پیدا کنید.

نتیجه گیری

استرس یک واقعیت اجتناب ناپذیر در جوامع  امروزی است که بسیاری از افراد به نوبه خود با آن مواجه هستند. اگرچه استرس ذاتاً مضر نیست اما استرس طولانی مدت و بدون مدیریت، می تواند تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد.

بنابراین، ضروری است که همه افراد به اهمیت مدیریت استرس در زندگی پی ببرند و با به کارگیری روش هایی مانند ورزش منظم، تفکر مثبت، مدیتیشن و غیره، زندگی سالم و با نشاطی داشته باشند. همچنین جامعه نیز باید بسترهای لازم را برای کمک به افراد در مقابله با استرس فراهم کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی