|

امسال پاییز سیل می آید؛ آیا شهرهای ایران آمادگی اش را دارند؟

سیل در پاییز

امید است مسئولان پس از خسارات وارده ناشی از وقوع سیل در چند سال گذشته، اقداماتی را انجام داده باشند که کشورمان در برابر آسیب مصون بماند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- به تازگی با خبر شدیم  که پیش‌بینی تجمعی بارش بر مبنای مدل‌های جهانی GFS، ECMWF در 10 روز آینده چنین است که گویا باران های سیل آسایی را در پیش خواهیم داشت.

طبق این موضوع، شهرستان تالش با پیشبینی 127 میلی متر بارندگی ، بیشترین سهم از باران را به خود اختصاص داده است. همچنین در سامانه ی بارشی، نوار شمالی کشور و همچنین بخش هایی از شمال غرب، جزو مناطق باران خیز خواهند بود.

لازم به ذکر است که مرکز تحقیقات آب و هوایی دانشگاه کلمبیای ایالت متحده امریکا، کشورمان ایران، در فصل پاییز میزبان بارشی فراتر از حد نرمال و با احتمال 70 درصد خواهد بود. البته در این خصوص باید گفت که مناطق جنوب و جنوب شرق کشور، احتمالا بارشی نرمال را تجربه خواهند کرد. چرا که احتمالات رخداد بارش باران در این مناطق 50 درصد است.

سیل در پاییز

امسال پاییز با سیل می آید

در خصوص خبر بارش های سیل آسا که روز به روز نیز بیشتر به آن نزدیک می شویم، علی علمداری، کارشناس مسائل اقلیمی چنین عنوان داشته است: با توجه به پیش‌ بینی‌ های مدل‌ های جهانی، ایران در سه ماه آینده بارش‌ های فرا نرمال دارد و افزایش دما نیز پدیده غالب خواهد بود که مجموع این دو گزاره به مفهوم رخداد بارش‌ های سیل‌ آسا است.

سیل در پاییز

ایران، کشوری که همیشه در معرض سیل قرار دارد

بر اساس موقعیت جغرافیایی و ویژگی های اقلیمی کشورمان، باید گفت که ایران در معرض بلایای طبیعی متعددی قرار دارد و سیل یکی از آنهاست. همچنین لازم به ذکر است که در یک مطالعه در دانشگاه ملل متحد ژاپن نیز مشخص شده که ایران جزو ده کشور جهان است که بیش از سایر سرزمین ها در معرض سیل قرار دارد. بر اساس نتایج دیگری، باید گفت که ایران از میان چهل بلای طبیعی، سی مورد را تجربه می کند که یکی از مخرب ترین آنها سیل است. حال آنکه با دانستن چنین واقعیت هایی دیگر جایی برای پاک کردن صورت ماجرا و یا سهل انگاری باقی نخواهد ماند.

سیل در پاییز

وضعیت خانه سازی در ایران چقدر بر مبنای مقاوم سازی پیش می رود؟

حقیقت ماجرا این است که در معماری شهری ایران، ساخت و سازهای غیر استاندارد نیز وجود دارد. از طرفی دیگر ضروری است که برای این همه ساختمان فرسوده که در شهر مانده اند نیز چاره ای اندیشید. روی آوردن به ساخت و ساز استاندارد و مقاوم سازی سازه ها می تواند تا حدودی اوضاع را بهتر کرده و شهر را از آسیب های احتمالی مصون نگه دارد.

چرا تا این اندازه روی مقاوم سازی ساختمان تاکید می شود؟

قبل از هر چیز باید این نکته را در نظر گرفت که به فرآیند ایمن سازی ساختمان های ساخته شده به منظور مقابله با بلایای طبیعی نظیر زلزله، طوفان و سیل، به طور کلی مقاوم سازی ساختمان گفته می شود. فرآیندی که باعث می شود کارشناسان مسلط به مهندسی های اینچنینی، علل تخریب ساختمان را واکاوی کرده و قدمی در جهت برطرف کردن ضعف های آنها بردارند.

سیل در پاییز

حال آنکه کاری نداریم عده ای می گویند اگر بنا بر این باشد که بلایی نازل شود محکم ترین خانه ها را نیز با ویرانی مواجه خواهد ساخت. واقعیت منطقی ماجرا این است که در مقام عمل، یک ساختمان باید آنقدر اصولی ایمن سازی شده باشد که دست کم در مقوله پیشگیری، تا حدی خیال ساکنین خویش را آسوده سازد. به هر شکل مقاوم سازی ساختمان در برابر سیل، از جمله ضروریات مهندسی است که نباید از آن چشم پوشی کرد.

عوامل موثر در یک سازه ی نا ایمن چیست و چه خطراتی دارد

در این خصوص می توان گفت که علاوه بر بی توجهی به مقاوم سازی ساختمان و سازه در برابر سیل، نابلدی و بی دانشی در مقوله ی ساختمان سازی، به کارگیری مصالح نامرغوب، حفظ ساختمان فرسوده و عدم نظارت صحیح روی پروژه نیز مزید بر علت هستند تا روز به روز مسیر ساختمان سازی با خطراتی جبران ناپذیر رو به رو شوند. تا به همین لحظه نیز با نگاهی هرچند گذرا به تاریخچه ی  وقوع سیل در چند سال گذشته، متوجه شدت آسیب های ناشی از آن خواهیم شد. به عنوان مثال و طبق آمار، سیلی که در فروردین ماه چند سال پیش شیراز رخ داد، از ویرانی کامل خانه هایی خبر می داد که 90 درصد آنها بدون  مجوز ساخته شده بودند و در نتیجه اصول مهندسی و ایمنی در آنها رعایت نشده بود.

سیل در پاییز

خانه ی ایمن چه ویژگی هایی دارد؟

امید می رود مدیران و مسئولان پس از خسارات وارده  ناشی از وقوع سیل در چند سال گذشته،  تاکنون اقداماتی را انجام داده باشند که منبعد شهرهای کشورمان در برابر بلایای طبیعی مصون بمانند. اما به طور کل و با یک جمع بندی مختصر، باید این را گفت که اگر ایران از جمله کشور هایی به شمار می رود که احتمال وقوع سیل در آن زیاد است، باید هر لحظه برای مقابله با آن کوشید تا در صورت وقوع، آسیب ها نیز حداقلی باشند. همچنین لازم به ذکر است که پوشش گیاهی و توجه به محیط زیست می تواند به طور طبیعی و تا حد بالایی، از خسارات وارده جلوگیری کند. لذا ضروری است که در این خصوص نیز تدابیری اندیشه شود.

همچنین گفتنی است که در زمان بروز سیل، ساختمان هایی که رو به فرسودگی رفته و یا ضعیف و سست بنا شده اند، در معرض نابودی  یا آسیب های جدی قرار دارند. لذا علاوه بر توجه به این امر، می توان گفت که بالا بردن سطح ساختمان از زمین، ضد آب نمودن کف ساختمان ها و نیز نصب درب های غیر قابل نفوذ از جمله مواردی هستند که در ساخت یک خانه ی ایمن رعایت می شوند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی