|

ببینید دنیا از چشمهای حیوانات به شکل و رنگی دیده میشه؛ بعضیاشون چشم ندارن ولی می بینن!

اگر از علاقمندان دنیای حیوانات باشید احتمالا براتون جالب به نظر بیاد که بدونید جهان و رنگ ها از دید حیوانات مختلف به شکل دیده میشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قطعا تو دنیا رنگ های زیادی وجود داره اما این قطعیت هم هست که شما چه موجودی هستید و میتونید چه تعداد رنگی رو ببینید! اصلا دنیا رو چه شکلی می بینید؟ آبزی هستید و یا یک حیوان چهارپای رو خشکی. شاید هم انسانید و شاید هم یک خفاش! شمایی که گفته شد منظور به کل چشم هاییست این دنیا رو می بینن چه انسان و چه حیوان.

مثلا جشم های انسان به سه رنگ حساسه و اون سه رنگ سبز، قرمز و آبیه که همین حساسیت به ما این امکان رو میده که میلیون ها رنگ رو که حاصل ترکیب هستند رو ببینیم. این در حالیست که حیوانات دارای بینایی های متفاوت و مختلف هستند که برخیشون قادر به دیدن رنگ هایی می باشند که ما فقط میتونیم تصور کنیم. در ادامه ببینیم و بشناسیم دنیا رو از نگاه برخی حیوانات.

پرندگان رنگها رو اینجوری می بینند

مثلا اینکه پرندگان در چشمان خود 4 سلول مخروطی دارند و این در حالیه که انسان ها تنها 3 سلول مخروطی دارند و اونها میتونن علاوه بر اینکه تعداد رنگ های بیشتری رو ببینن، ماوراء فرابنفش رو هم می بینند! به همین دلیل مثلا وقتی یه پرنده ای سیاهه ممکنه پرنده دیگری اونرو رنگی ببینه! شنیده میشه که هیچ دو پرنده ای شبیه به هم نیستند و تنها چند پرنده مثلا مثل قناری میتونن رنگ آبی رو بینند.

12

گربه ها رنگها رو اینجوری می بینند

گربه ها برعکس ما انسان ها در نور ضعیف، بینایی بهتری دارند. در مجموع نیز میشه گفت دنیا برای گربه ها مبهم تره و میدان دید وسیع تری هم دارند. انسان قادر است 180 درجه اطراف خودش رو ببینه اما گربه ها تا 200 درجه رو هم می بیند.

12

میگوی مانتیس رنگها رو اینجوری می بینند

جالبه که بدونید میگوی مانتیس یکی از عجیب ترین چشمهای شناخته شده رو داره. گفتیم پرنده ها میتونن نور ماوراء بنفش رو ببینن اما این در حالیه که میگوی مانتیس تا 16 گیرنده نوری داره که میتونه نورهای ماوراء بنفش رو به رنگ های متمایز تقسیم کنه! با توجه به اینکه میگوها برای ما رنگارنگ هستند، فقط میشه تصور کرد که اونها برای سایر هم نوعان خود چگونه به نظر می رسند!

12

بزها رنگها رو اینجوری می بینند

اگه به چشمای یک بز نگاه کرده باشید احتمالا متوجه یه چیز خاص تو چشماشون شده اید. بز ها مردمک چشماشون مستطیلی شکله و این مردمک به اونها اجازه میده تا دید محیطی و عمقی بیشتری داشته باشند. مردمک های شکافته اونها همچنین میزان نوری که می گیرند رو کنترل میکنه و بهشون کمک میکنه تا تو تاریکی همه چیز رو بهتر ببینند اما در طول روز توسط خورشید کور نشوند.

12

عقرب ها رنگها رو اینجوری می بینند

این دیگه واقعا عجیبه که عقرب ها دو جفت چشم جلو دارند اما میتونن تا 5 جفت چشم در پهلو داشته باشند. اما نکته جالب اینجاست که اونها علیرغم داشت اینهمممه چشم، ولی تنها قادر به دیدن روشنایی و تاریکی و درک حرکات اطراف خود هستند. گفته میشه که عقرب ها گونه های مختلفی دارند و برخی از اونها اصلا چشم ندارند!!!

12

خفاش ها رنگها رو اینجوری می بینند

همه فکر می کنند خفاش ها کروند و این در حالیه که اونها اصلا کور نیستند. درسته که خفاش ها از گوش های خود برای دریافت غذا در فرآیندی به نام اکولوکاسیون استفاده می کنند، که بهشون دید در تاریکی رو میده اما همچنان اونها از چشماشون برای فعالیت روزانه استفاده دارند. اونچه که خفاش ها می بینند بسته به گونه مختلف است: برخی از اونها کور رنگی دارند در حالی که بعضیاشون میتونن به لطف پروتئین در چشمانشون ببینند. برخی از خفاش ها حتی میتونن قرمز رو هم ببینن، رنگ که بسیاری از حیوانات قادر به دیدنشون نیستند.

12

موش کور رنگها رو اینجوری می بینند

چرا به موش کور میگن کور؟ چون چشم برای موش های کور کاربرد زیادی نداره چرا که اونها معمولا زیر زمین و در تاریکی زندگی می کنند اما خب میتون تفاوت بین تاریکی و روشنایی رو ببینند. چشمهای موش کور خیلی ریزه و چشمهای خارجی دارند و همین چشمای ریز رنگ هارو رو هم نشونشون میده. چشمای موش کور به رنگ هایی مثل آبی و زرد و همچنین متمایل به سبز حساسه که نشون میده اونها کور رنگ نیستند. اما خب نمیتونن مثلا قرمز رو ببینند و مشخص نیست میتونن بین رنگا تفاوت قائل بشن یا نه!

12

کرم ها رنگها رو اینجوری می بینند

طفلی کرم از چشم خیلی شانس ندارند و مثلا کرم خاکی چشم نداره و اینکه میتونه ببینه یا نه واقعا 

پیچیدست! کرم ها گیرنده های نوری دارند که بهشون اجازه میده نور و تاریکی رو متوجه بشن که خب از این طریق میتونن بفهمن بالای زمینن یا زیر زمین!

12

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی