|

شرایط اتباع افغانستانی در ایران چگونه است؟

وقتی زاد و ولد اتباع افغان در ایران از خود ایران بیشتره؛ شرایطی عجیب اما فوق العاده؟!

این روزها در برخی از بیمارستانها دیده میشه تعداد زاد و ولد اتباع افغان از ایرانی ها بیشتر شده که خب بعد از بررسی به نتایج عجیبی هم رسید!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- میدونیم که تو ایران ما اتباع افغان به شدت زیاد هستند. اونها به دلیل اینکه به کشور ما نزدیک هستند و زبان و گویشی بسیار شبیه به ما دارند، خب ایران رو برای فرار از کشور خود انتخاب می کنند. چرا میگیم فرار؟ چون قطعا ترک وطن اصلا کار ساده ای نیست اما گاهی اتباع افغانستانی به دلیل جنگ، درگیری‌های خشونت‌آمیز، بلایای طبیعی و مسائل حقوق بشری مجبور به مهاجرت اجباری نمی شوند. جالبه که بدونید خود افغان ها در اینباره نظری جالب دارند.

جالبه بر اساس گفته های نماینده سابق مجلس به خبرآنلاین، در کمپ های که مهاجران افغان هستند، اتباع گفته اند ما وقتی وارد ایران می شیم بعد از 24 ساعت بهمون جای خواب میدن و کمتر از 48 ساعت هم شغل ما مشخص میشه. که خب بر همین اساس میشه فهمید پشت این مقوله سیستمی هست که برای اونها برنامه ریزی میکنه و به جهت سامان اونها بلافاصله براشون جای خواب و شغل مشخص میشه!

مهاجرت-افغان_ها

وقتی افغان ها دو برابر ایرانی ها در بیمارستان نوزاد به دنیا آوردن!

اما جدا از این موضوع که افغان ها به ایران میان و تا به این اندازه به راحتی میتونن مستقر بشن همراه با شغل، موضوعات بسیار زیاد دیگری هم هست که خب دنباله روی اونها راه میوفته و میاد. مثلا اینکه به تازگی یکی از پرستاران بیمارستان فرقانی در قم در استوری نوشت: "از دیروز تا الان 28 تا نوزاد دنیا اومده که 19 تاش افغان هستن، من که نگرانم شمارو نمیدونم."

عجیب نیست؟ تا به این میزان جرئت زاد و ولد در کشوری که دیگر که حتی زنان و مردان خود اون کشور تا به این اندازه فرزندآوری نمی کنن! 

IMG_20230925_122325_269

اما آینده شغلی اونها چی میشه؟ مشاغل ایرانی رو تصاحب می کنند؟

موضوع دیگه اینکه وقتی تا به این میزان بچه افغانی به دنیا میاد وقتی بزرگ بشن از یه سنی به بعد، حتی از سنی که هنوز خیلی کودک هستند میان و وارد بازار کار میشن. این کار چیا میتونه باشه؟

در این باره نیز پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: " آمار و تعداد کودکان کار در تهران هر روز داره بیشتر و بیشتر میشه و هنوز نهادی هم به جهت ساماندهی اونها نیست. یک آمار غیر رسمی یجا اعلام کرده که 14 هزار و جایی دیگر گفته 70 هزار کودک کار وجود داره که بیش از 80 درصد اونها اتباع خارجی هستند. 

که البته 80 درصد اتباع دانش آموز هم افغانستانی می باشند.

file (1)

می بینید؟ این میشه شرایط کودکان افغانی که به دنیا اومدن و یا در سن کم همراه با مادر و پدر به ایران مهاجرت کردند. اما شما فکر کنید این کودکان بزرگ شوند و تازه دغدغه اصلی اینجا پیش میاد که اونها میان و از اونجایی که دیگه بزرگسال هستند در آینده ای نه چندان دور به جای جوان ایرانی میرن و میشن کارگر و یا هر شغل دیگری!

اتباع غیر قانونی چه می کنند؟ کیفشون کوکه یا …!

اما خب قطعا برای همه اونها کار پیدا کردن و ادامه دادن به این راحتیا هم نیست. شما فرض کن خیلی از این افغان ها به صورت قانونی وارد ایران نمیشن و از اونجایی که به طور غیرقانونی و قاچاق طور میان داخل، خب کارت اتباع هم ندارند و در نهایت اگر نیاز به بستری مثلا در بیمارستان داشته باشند و یا هرجایی که نیاز به این کارت و شناسنامه هست برن، قطعا به مشکل بر میخورن!

ناگفته نمونه که این دست از افغان ها که غیرقانونی هتسند به دلیل اینکه کارت معتبر اتباع رو ندارند نمیتونن در شغل خود بیمه بشن و اون دست که قانونی هستند هم تنها یک بیمه بهشون تعلق میگیره.

file

این افغان ها حتی مجاز به خرید نان هم نیستند! 

اما از سختی های حضور اونها در ایران براشون میتونه حتی تو خرید معمولی ترین خوراک هم دیده بشه. مثلا اینکه تو تایمی که خرید نان از نانوایی ها فقط و فقط با کارت بانکی امکان پذیر بود، خب بسیاری از اتباع افغان دچار مشکل میشدند چرا که یا به طور غیرقانونی بودن و کارتی برای خود نداشتند، و یا تو اون مدت با قطع خدمات بانکی مواجه بودند و باز هم نمیتونستند نون بخرن!!

به همین علت مجبور بودن از دستی و کارفرمایی همسایه ای کسی کارت رو به صورت قرضی بگیرند! در ادامه مشاهده می کنید تصویری رو از افغانستانی ها در حالی که زیاد هم هستند و تعداد بالا هم نون میگیرن و احتمال اینکه خیلیاشون غیرقانونی باشن و مجاز به خرید نان نباشند هست.

IMG_20230925_122321_758

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی