|

مراحل ثبت شرکت چگونه است؟ | شرایط و مدارک مورد نیاز

چه نوع شرکتی برای کسب و کار ما مناسب است؟ سه نوع شخصیت حقوقی وجود دارد که ۹۰ درصد افراد اقدام به ثبت این نوع شرکت‌ها می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

چه نوع شرکتی برای کسب و کار ما مناسب است؟ سه نوع شخصیت حقوقی وجود دارد که ۹۰ درصد افراد اقدام به ثبت این نوع شرکت‌ها می‌کنند. شرکت مسئولیت محدود، سهامی خاص و موسسه، همه اینها تقریبا کارایی یکسانی دارند اما اگر برای فعالیت اقتصادی خود گزینه مناسب‌تری انتخاب کنید در ادامه برای انجام امور مالی یا حتی گسترش شرکت کار آسان تری در پیش دارید. انتخاب اینکه کدام مناسب‌تر است بهتر است توسط یک کارشناس انجام شود پس حتما قبل از ثبت از کارشناسان این حوزه سوال بپرسید.

A finger pressing a blue button on a keyboard

Description automatically generated

چه مدارکی برای ثبت شرکت مورد نیاز است؟

مدارک لازم برای ثبت شرکت‌ها را می‌توان در دو دسته‌ی مدارک عمومی (که برای تاسیس شرکت‌های مختلف یکسان هستند) و مدارک اختصاصی (که بسته به موضوع فعالیت متفاوت است) قرار داد. البته باید توجه داشت که شیوه تنظیم رسمی مدارک عمومی با هم متفاوت است.

مدارک شناسایی : کارت ملی هوشمند و شناسنامه عکس‌دار به همراه کلیه توضیحات ضروری برای کلیه اعضا مهمترین مدارک برای تاسیس شخصیت حقوقی است.

تقاضانامه :تنظیم تقاضانامه ثبت شرکت برای دریافت اظهارنامه ضروری است. کارشناسان اداره ثبت اطلاعاتِ تقاضانامه ثبت‌شده را به دقت بررسی می‌کنند، و باقی مراحل ثبت شرکت طبق همین اظهارات پیش خواهد رفت.

اظهارنامه :اظهارنامه ثبت شرکت از اوراق بهادار است که باید از اداره ثبت شرکت‌ها تهیه شود، و تمام بندهای آن را با دقت برای پیش‌برد مسیر تاسیس شرکت پر کرد.

اساس‌نامه :اساس‌نامه رکن اصلی شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مختلط سهامی و تعاونی است (انواع شرکت‌ها در ادامه معرفی شده‌اند).

شرکت‌نامه : شرکت‌نامه رکن اساسی اصلی با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی و مختلط ‌غیر سهامی است. نام و نوع شرکت، مدت زمان و محل شرکت، میزان سرمایه، مشخصات مدیران و بازرسان آن، سهم شرکا، نحوه تقسیم سود و زیان، شرایط انحلال شرکت و ... در این سند درج می‌شود؛ به علاوه هر نوع قرار بین اعضا برای مدیریت.

صورت‌جلسه هیات‌ مدیره :تصمیمات هیات‌ مدیره باید در قالب صورت‌جلسه تنظیم، و به اداره ثبت شرکت ها تسلیم شود. در واقع این برگه خلاصه مذاکرات و تصمیمات نهایی هیات‌ مدیره را شامل می‌شود. توجه داشته باشید که برای رسمیت یافتن این جلسات، حداقل نیمی از اعضا باید در آن حضور داشته باشند.

اقرارنامه : اقرارنامه یک مدرک مجزا برای ثبت شرکت نیست؛ و در اصل بندی است که در متن صورت‌جلسه شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص درج می‌شود. پس از مشخص شدن اعضای هیات مدیره و انتخاب مدیرها، این متن نوشته می‌شود و توسط همه آنها امضا می‌شود. نمونه متن اقرارنامه را در ادامه می‌بینید:

گواهی تامین سرمایه شرکت : گواهی دارایی شرکت‌ها از دیگر مدارک لازم برای ثبت آنهاست، که با استعلام از بانک تهیه می‌شود. میزان سپرده بانکی مدنظر باید با سرمایه اعلام‌شده منطبق باشد.

تقویم‌نامه :تقویم کردن به معنی قیمت‌گذاری آورده‌های غیر نقدی اعضای شرکت توسط کارشناسان دادگستری در حضور شرکاست. سند حاصل از اینکار تقویم‌نامه نام دارد و برای تاسیس شرکت ضروری‌ست.

مجوز فعالیت :مجوز فعالیت می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا هر گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای قانونی باشد. این مدرک برای ثبت شرکت‌هایی الزامی است که موضوع فعالیت آنها به مجوزِ مراجع ذی‌صلاح احتیاج دارد.

کارت بازرگانی :ارائه کارت بازرگانی برای ثبت شرکت‌های بازرگانی و فعالیت در زمینه واردات و صادرات ضروری است.

وکالت‌نامه و قیم‌نامه :اگر وکیل یا قیم قانونی اشخاص در فرایند ثبت شرکت حضور داشته باشد، ارائه اصل و کپی این دو مدرک هم الزامی است.

انتشار آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار :به عنوان یک سند دولتی، روزنامه رسمی مرجع قانونی انتشار تمام آگهی‌های حقوقی در کشور است. این روزنامه متعلق به قوه قضائیه، و مهم‌ترین وظیفه آن انتشار آگهی‌ ثبت شرکت و تغییرات آن است.

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها

برای ثبت شرکت باید سلسله مراتب را رعایت کنید و بر اساس مراحل ثبت شرکت در اداره که به صورت مختصر به آن می‌پردازیم باید مراحل را طی کنید. ما در این بخش گام به گام مراحل مختلف را آموزش می‌دهیم. پس با دقت به موارد زیر توجه کنید:

  • ابتدا باید نوع شرکت خود را بر اساس فعالیتی که دارد مشخص کنید، دقت کنید که این مرحله خیلی اهمیت دارد.
  • تعیین شرکای شرکت یا همان سهامداران، مشخص کنید که تصمیم دارید با چه کسانی در تاسیس شرکت شریک باشید.
  • مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت که برای هر نوع شرکت حداقل‌هایی دارد، اگر میزان سرمایه اهمیتی برایتان ندارد حداقل را در نظر بگیرید.
  • انتخاب موضوع فعالیت شرکت بر اساس فعالیتی که دارید باید مشخص شود چون در آینده شما با شرکتی که دارید تنها فعالیتی که در این مرحله انتخاب کرده‌اید می‌توانید انجام دهید.
  • مرحله انتخاب نام شرکت، شما ۵ عدد نام که حداقل باید ۳ سیلاب داشته باشند را باید انتخاب و بر اساس اولویت آنها را اعلام کنید.
  • تعیین چارت سمت هر عضو و مشخص کردن اختیارات و حقوق امضاء
  • ثبت نام آنلاین در سامانه اداره و بعد از آن انتظار برای تایید نام و دانلود اوراق برای امضاء و ارسال به اداره از سامانه.
  • ارسال کردن ۲ سری مدارک امضاء شده به همراه نامه تایید نام اداره
  • مراجعه به اداره جهت امضاء و تحویل اوراق
  • پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت

A screenshot of a phone

Description automatically generated

چرا از سامانه آنلاین آسان ثبت استفاده کنیم؟

شما به عنوان فردی که به دنبال ثبت شرکت و ثبت برند خود هستید و راهی مطمئن و آسان را برای این کار می‌خواهید باید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. دنبال کردن مراحل ثبت شرکت و برند ممکن است گاهی اوقات پیچیده و وقت گیر باشد. از نکات مثبت آسان ثبت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک این سامانه برای ثبت برند و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.
  • بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.
  • در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.
  • پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت برند به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

تاسیس شرکت در مناطق آزاد مزایا و معایب خاص خود را دارد. مناطق آزاد ایران شامل مناطق ماکو، اروند، چابهار، ارس، قشم، کیش و انزلی می‌باشد. یکی از بزرگترین نقاط قوت شرکت‌ها در مناطق آزاد معافیت مالیاتی می‌باشد.

طبق قانون اگر شرکت‌ها در مناطق آزاد طبق قانون موارد قانونی مالیاتی خود را رعایت کنند تا ۲۰ سال می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند. پس اگر در مناطق آزاد ثبت شرکت کردید توجه زیادی به فعال بودن جواز، کد اقتصادی، پلمپ دفاتر و خیلی مهم‌تر از همه اظهارنامه مالیاتی داشته باشید.

در ضمن باید علاوه بر اینکه شرکت شما در مناطق آزاد به ثبت می‌رسد باید فعالیت‌های کاری و تجاری شما هم در منطقه آزاد باشد. اگر این مورد نیز رعایت نشود شما مشمول مالیات خواهید شد.

مناطق آزاد به دلیل اهمیت و آزادی وارد کردن دستگاه‌های تجاری بهترین نقاط برای سرمایه گذاری هستند. زیرا از این طریق می‌توان بسیاری از هزینه‌های راه اندازی دستگاه و جابجایی دستگاه را داخل کشور و گمرکی را حذف نمود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی