|

خبر فوری؛ افزایش قابل توجه سقف وام خرید مسکن

بانک مسکن امروز اعلام کرد سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانوارهایی که حداکثر چهار فرزند زیر 20 سال دارند، افزایش پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

وام خرید مسکن که چند ماه پیش افزایشی 50 درصدی را پشت سر گذاشته بود، حالا بر اساس اعلام بانک مسکن برای برخی قرار است دوباره افزایش مبلغ داشته باشد، اما مشمولان این طرح چه کسانی هستند؟

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، افزایش سقف وام خرید مسکن از سری طرح‌های مربوط به طرح جوانی جمعیت است و به این ترتیب جامعه هدف آن نیز خانوارهایی هستند که حداکثر چهار فرزند زیر 20 سال دارند. بر این اساس به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن، ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و چهار فرزند زیر ۲۰ سال سن، ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود.

البته همراه با افزایش سقف تسهیلات مسکن، مدت بازپرداخت آن نیز دستخوش تغییر شده است و به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال سن، به میزان دو سال و در مجموع برای پنج فرزند و حداکثر تا سقف ۱۰ سال امکان افزایش دارد.

همچنین بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اگر خانواده‌ای چهار فرزند زیر ۲۰ سال سن داشته باشد، در حالی که پدر به همراه فرزندان متولد شهر تهران باشند، در حالت انفرادی می‌تواند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به ازای هر فرزند، ۱۰۰ میلیون دیگر و در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن استفاده کند.

اقساط تسهیلات مسکن

مسئله‌ای که از همان ابتدای افزایش سقف تسهیلات مسکن سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث ناامیدی عده زیادی از دریافت این وام شد، میزان اقساط ماهانه بود. زوجین تهرانی برای دریافت این وام با سقف 960 میلیون تومان، باید ماهانه بیش از 20 میلیون تومان بپردازند.

حالا با این مصوبه جدید سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز فارغ از وام جعاله به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه نهایت مدت بازپرداخت نیز 10 ساله اعلام شده است، بنابراین اقساط ماهانه آن برای خانواده‌ای با چهار فرزند به بیش از 25 میلیون تومان می‌رسد؛ مبلغی که عملا برای قشر بزرگی از جامعه که نیاز مبرم به مسکن دارند غیرممکن است.

در مجموع می‌توان گفت این افزایش سقف تسهیلات نیز نمی‌تواند برای جامعه هدف این طرح‌ها چندان کارآمد باشد و گره از مشکل تامین مسکن برای اقشار پایین اجتماع باز کند!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی