|

آخرین اخبار در مورد جذب و نگهداشت معلمان

معاون اسبق آموزش و پرورش: تحول تنها با حضور معلمانی ماهر اتفاق می‌افتد اما ساز و کار دقیقی برای این موضوع در برنامه پیش‌بینی نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

معاون اسبق آموزش و پرورش با انتقاد از اینکه لایحه هفتم برنامه‌ای برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی ندارد، گفت: تحول تنها با حضور معلمانی ماهر اتفاق می‌افتد اما ساز و کار دقیقی برای این موضوع در برنامه پیش‌بینی نشده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایسکانیوز، ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در تحلیل بخش آموزش و پرورش برنامه هفتم توسعه گفت: در لایحه پیشنهادی دولت عبارتی تحت عنوان «سند جامع نیروی انسانی» مطرح شده که بیشتر شبیه به شعار است؛ آموزش و پرورش امروز با کمبودی حدود ۳۰۰ هزار معلم مواجه است و این موضوع در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفته است. لازمه حل مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش تامین بودجه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد بودجه صرف حقوق کارمندان می‌شود، توضیح داد: عملا بودجه‌ای برای کیفیت‌بخشی باقی نمی‌ماند. در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه تحول در آموزش و پرورش آمده که باید به سمتی برویم که نسبت اعتبارات پرسنلی به غیرپرسنلی ۸۰ به ۲۰ شود؛ به این معنا که ۸۰ درصد بودجه سهم حقوق و ۲۰ درصد برای کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی هزینه شود.

معاون اسبق آموزش و پرورش معتقد است که اقتصاد آموزش و پرورش با چالش‌هایی مواجه است و بسیاری از مطالبات فرهنگیان دیرهنگام پرداخت می‌شود. وی در این خصوص بیان کرد: پرداخت دیرهنگام مطالبات انگیزه را از معلمان گرفته و یکی از دلایلی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای کمبود معلم مطرح کرده هم همین موضوع بی‌انگیزگی معلمان برای همکاری با آموزش و پرورش است. به همین جهت بازنشستگان هم تمایلی برای بازگشت به مدرسه ندارند.

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره  اینکه علاوه بر پرداخت نشدن مطالبات، کلاس‌های پرتراکم هم در گرفتن انگیزه از معلمان موثر بوده است، گفت: در لایحه پیشنهادی دولت عنوان شده که باید کاری کنیم تا کلاس‌های بالاتر از ۴۰ نفر نداشته باشیم، این موضوع درحالی مطرح می‌شود که استانداردی که شورای عالی آموزش و پرورش تعیین کرده ۱۹ تا ۲۰ دانش‌آموز است.

وی افزود: رهبری در سخنرانی‌های امسال بر دو موضوع تقویت مدارس دولتی و عدالت آموزشی تاکید کرد. سهم مدارس دولتی در کنکور یک تا ۲ درصد است اما ۸۰ درصد مدارس ما دولتی هستند و اولیا حتی گاهی قدرت تامین کتاب و لوازم را ندارند. آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای این مدارس دارد؟ باید در برنامه هفتم شرایطی برای این دانش‌آموزان فراهم کنیم تا رشد کنند.

دولت در برنامه هفتم به پرداخت سهم خود در صندوق ذخیره فرهنگیان مکلف شود

معاون اسبق آموزش و پرورش معتقد است که مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان یک معضل است و باید در برنامه هفتم توسعه دولت مکلف به پرداخت سهم خود شود. درحالی که دولت یکی از بدهکاران بزرگ به صندوق ذخیره است. وی در این باره توضیح داد: ۸۰۰ هزار عضو این صندوق ناراضی هستند و سهم آن‌ها در زمان بازنشستگی دیر پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: دارایی‌های صندوق ذخیره باید به روز قیمت‌گذاری شود تا فرهنگیان علاوه بر سهام خود در زمان بازنشستگی از امتیازات و امکانات دیگر بهره‌مند شوند.

سحرخیز با انتقاد از اینکه لایحه هفتم برنامه‌ای برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی ندارد، عنوان کرد: رتبه‌بندی اگر به معنای واقعی اجرا شود، باعث توانمندی معلمان می‌شود و تحول در آموزش و پرورش تنها در سایه حضور معلمانی آگاه و ماهر اتفاق می‌افتد اما ساز و کار دقیقی برای این موضوع در برنامه پیش‌بینی نشده است.

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص سهم بازسازی مدارس در برنامه هفتم توضیح داد:علی رغم تلاش خیرین و دولت ۳۰ درصد مدارس ما مقاوم‌سازی نشده و در برخی شهرک‌ها که مهاجرپذیر بودند، به شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند. جمعیت دانش‌آموزی چهار تا پنج میلیون افزایش داشته و برخی از مدارس دونوبته شده‌اند. در این شرایط فضاهای آموزشی جوابگوی افزایش جمعیت دانش‌آموزان نیست اما این موارد چندان در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشد آموزش‌های مهارتی شاخص‌گذاری شود

موضوع توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشد آموزش‌های مهارتی از موارد مطرح شده در برنامه توسعه هفتم است اما سحرخیز اعتقاد دارد که مجلس باید برای این این بند باید شاخص‌گذاری کند و از پرداختن کلی به آن بپرهیزد. وی در این خصوص گفت: ما سال‌ها به دنبال توسعه هنرستان‌ها بودیم اما موفق نشدیم. توسعه هنرستان‌ها بیکاری را کاهش می‌دهد اما آموزش و پرورش به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید و در این بخش می‌تواند از بخش خصوصی استفاده کند.

وی ادامه داد: باید در برنامه هفتم مشوق‌هایی پیش‌بینی شوند که صاحبان سرمایه، بخش خصوصی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت به صحنه بیایند. تحول تنها با آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد و دیگر بخش‌ها هم باید وارد میدان شوند. می‌توان با بخشودگی مالیاتی و ارائه تسهیلات از بخش خصوصی برای آموزش‌های مهارتی دانش‌آموزان استفاده کرد. جای این نکات در برنامه خالی است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی