|

توکن سوزی چیست؟

پروژه‌های مطرح رمزنگاری که فرایند توکن سوزی را به طور جدی دنبال می‌کنند، بایننس کوین، اتریوم و شیبا اینو هستند.

لینک کوتاه کپی شد

حفظ ارزش دارایی ممکن است دشوار باشد. وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، بسیاری از مردم نگران تعداد بالای کوین‌های در گردش و عرضه بیش از حد سکه‌ها هستند که ارزش آن‌ها را کاهش می‌دهد. موضوعی که باعث شد تا توسعه دهندگان چندین روش خلاقانه برای تشویق سرمایه‌گذاران و کمک به حفظ ارزش رمزارزها ارائه دهند که مهم‌ترین آنها توکن سوزی است.

همانطور که می‌دانید، قیمت ارزهای دیجیتال با نوسانات بالایی همراه است و عرضه بیش از حد یک توکن زمینه را برای کاهش قیمت رمزارز فراهم می‌کند. برای مقابله با این مشکل، توکن سوزی پا به عرصه وجود گذاشت؛ روشی محبوب برای افزایش ارزش یک کوین یا توکن. اساسا، سوزاندن توکن، کوین‌ها را به طور دائم از گردش خارج می‌کند و عرضه کلی ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد. این به کمیاب شدن و در نتیجه افزایش ارزش رمزارزهای باقی مانده کمک می‌کند.

نکات کلیدی که باید به آن‌ها توجه کنید این است که سوزاندن توکن به تدریج عرضه کل رمزارز در گردش را کاهش می‌دهد. شایان ذکر است که میزان توکن سوزی بستگی به برنامه از پیش تعیین شده هر پلتفرم دارد و در نهایت بعد از این اقدام، ارزش دارایی افزایش خواهد یافت. پروژه‌های مطرح رمزنگاری که فرایند توکن سوزی را به طور جدی دنبال می‌کنند، بایننس کوین، اتریوم و شیبا اینو هستند.

فرایند توکن سوزی چگونه است؟

سوزاندن توکن به معنای حذف کوین‌ها از روند عرضه کلی یک ارز دیجیتال است. این معمولا شامل ارسال کوین‌ها یا توکن‌ها به یک کیف پول بدون کلید خصوصی شناخته شده‌است. این کیف پول فقط می‌تواند دارایی‌ها را دریافت کند، همین امر به طور موثر آنها را غیر قابل دسترس می‌کند.

سوزاندن بخش کوچکی از رمزارزها می‌تواند به حفظ ارزش یک ارز دیجیتال کمک کند و به همین دلیل، این فرآیند اغلب یک تلاش جامعه‌محور است. به عبارت دیگر،گاهی اوقات، سرمایه‌گذارانی که حجم زیادی توکن داشته یا افرادی که در رسانه‌های اجتماعی فالوور زیادی دارند، از توکن سوزی حمایت می‌کنند. هنگامی که همه افراد تعداد کمی از دارایی‌های خود را به طور همزمان می‌سوزانند، تغییر قابل توجهی در تعداد کلی رمزارزهای در گردش و در نهایت، ارزش یک کوین ایجاد خواهد شد.

در موارد دیگر، سوزاندن توکن به طور پیوسته در طول زمان اتفاق می‌افتد و بسیاری از کاربران حتی متوجه آن نمی‌شوند. به عنوان مثال، اتریوم در طول هر تراکنش درصد کمی از اتریوم را می‌سوزاند. این در طول زمان افزایش می‌یابد که می‌تواند ارزش ارز دیجیتال را افزایش دهد، زیرا عرضه به طور پیوسته کاهش پیدا می‌کند.

نگاهی به روند انجام توکن‌ سوزی

رمزارزها معمولا دستورالعمل‌ها و فرآیندهای خاصی برای سوزاندن توکن‌ها دارند. متداول‌ترین مکانیسم سوزاندن شامل ارسال توکن‌ها به آدرس کیف پول غیرقابل استفاده است که به طور موثر آنها را از گردش خارج می‌کند. بنابراین، از نظر فنی، تنها کاری که کاربر برای سوزاندن رمزارزها باید انجام دهد، ارسال آنها به کیف پول با آدرس نامعتبر است.

برخی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال مکانیسم‌های سوزاندن رمزارز خود را ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال، در آوریل 2022، شیبا اینو یک پورتال با رابط کاربری آسان را برای توکن سوزی ایجاد کرد. پلتفرم شیبا اینو به هر کسی که از پورتال برای از بین بردن توکن‌های SHIB استفاده می‌کند، جوایزی ارائه می‌دهد.

سایر ارزهای دیجیتال از یک تابع توکن سوزی برای از بین بردن دارایی‌ها استفاده می‌کنند. بایننس کوین یک بخش عملیاتی دارد که هر دارنده ارز دیجیتال می‌تواند آن را به سادگی اجرا کند. فقط کافیست تعداد رمزارزهایی که قصد سوزاندن آن را دارید را انتخاب کنید. یک قرارداد هوشمند ابتدا بررسی می‌کند که آیا دارنده ارزهای دیجیتال در کیف پول خود موجودی به آن اندازه دارد یا خیر و سپس آنها را از چرخه خارج می‌کند. سپس بایننس کوین به طور خودکار تعداد کل کوین‌های در گردش را به روز می‌کند.

به خاطر داشته‌باشید که کوین‌های سوزانده شده برای همیشه از حساب شما حذف می‌شود و هیچ راهی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد. قبل از اجرای این عملیات یا ارسال رمزارزها به یک آدرس یک طرفه، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه مقادیر و اطلاعاتی که مشخص کرده‌اید، صحیح هستند.

در موارد دیگر، فرآیند سوزاندن توکن به صورت خودکار انجام می‌شود. به عنوان مثال، برخی از شبکه‌ها بخش کوچکی از ارز دیجیتال را در حین استخراج یا به عنوان کارمزد تراکنش می‌سوزانند.

کاربردهای توکن سوزی چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که دارندگان ارزهای دیجیتال توکن را می‌سوزانند. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای توکن سوزی اشاره می‌کنیم.

اثبات سوختن (Proof of Burn)

اثبات سوختن (PoB) یک مکانیسم توافقی است که یک تراکنش را تایید می‌کند. این الگوریتم استخراج‌کنندگان را قادر می‌سازد تا کوین‌ها را به طور موثر و بدون اتلاف انرژی بسوزانند. در صورت نیاز، می‌توان PoB را با استفاده از کاوشگر بلاکچین تایید کرد.

افزون بر آن، PoB چندین کاربرد عملی دارد. این الگوریتم در درجه اول با تایید خودکار هر تراکنش، برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌شود. همچنین توانایی ماینرها برای استخراج کوین‌های جدید را حفظ می‌کند، زیرا چندین ارز رمزنگاری شده از ماینرها می‌خواهند که ابتدا رمزارزها را بسوزانند تا بتوانند بلاک‌های جدید استخراج کنند.

افزایش ارزش ارزهای دیجیتال

به طور معمول، هدف از سوزاندن توکن، کاهش عرضه کلی یک ارز دیجیتال و در نتیجه افزایش تقاضا است. از نظر تئوری، اگر تقاضا زیاد و عرضه توکن کم باشد، قیمت‌ها افزایش خواهند یافت.

یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش قیمت کوین پس از سوختن، تبلیغات است. در برخی مواقع، یک سرمایه‌گذار عمدا بخش بزرگی از توکن‎های در گردش را می‌سوزاند و در مورد آن در رسانه‌های اجتماعی پست می‌گذارد. این امر می‌تواند آگاهی درباره ارز دیجیتال را افزایش دهد، تقاضا را بیشتر کند و قیمت توکن را افزایش دهد.

افزایش بالانس در فرایند استخراج رمزارز

کارآمد نگه داشتن یک شبکه می‌تواند دشوار باشد. هر بار که یک توکن جدید ایجاد می‌شود، سرعت استخراج را کاهش می‌دهد. این به بسیاری از ماینرهای اولیه نسبت به کاربران جدید مزیت ناعادلانه‌ای می‌دهد. سوزاندن توکن به ماینرها این اجازه را می‌دهد که توکن‌های جدید استخراج کنند.

در برخی موارد، ماینرها نیازی به سوزاندن همان توکنی که استخراج می‌کنند ندارند. از آنجایی که اثبات توکن سوزی قابل تنظیم است، شبکه‌ها می‌توانند پاداش‌های مختلفی را به ماینرها ارائه دهند. این امر فعالیت شبکه را به صورت سالم تقویت می‌کند.

نمونه‌هایی از عملیات توکن سوزی

توکن سوزی در شبکه اتریوم

در سال 2021، شبکه اتریوم ارتقاء EIP-1159 را معرفی کرد. طبق این روش فی یا کارمزد شبکه ایجاد شد و به این ترتیب با هر تراکنش مقداری اتریوم به عنوان کارمزد شبکه سوزانده می‌شود.

شیبا اینو و توکن سوزی

شیبا اینو (SHIB)اغلب در تیتر اخبار مربوط به توکن سوزی قرار دارد. یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذاران به سوزاندن رمزارزها تشویق می‌شوند، از طریق درگاه توکن سوزی است که در آوریل ۲۰۲۲ معرفی شد.

توکن سوزی در بایننس کوین چگونه است؟

بایننس کوین (BNB) به دلیل دارا بودن برنامه‌ای خودکار برای سوزاندن توکن به نام برنامه «Pioneer Burn» شناخته شده‌است. این استراتژی به طور خودکار تعداد کل کوین‌های در گردش را در بازه زمانی سه ماهه کاهش می‌دهد. اولین Auto-Burn بایننس کوین در اکتبر 2017 رخ داد که طی آن 0.49 درصد از کل عرضه از بین رفت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی