|

جروزالم پست: تلاش ناکام سلطان فقید عمان برای ایجاد کانال ارتباط محرمانه اسراییل و ایران

لینک کوتاه کپی شد

وب سایت روزنامه " جروزالم پست" اسراییل در گزارشی اختصاصی به نقل از برخی مقامات امنیتی و سیاسی اسراییل نوشت "بنیامین نتانیاهو " نخست وزیر اسراییل در میانه سال 2013 پیشنهاد "سلطان قابوس" ، پادشاه فقید عمان برای ایجاد یک کانال گفتگوی محرمانه بین اسراییل و ایران را رد کرده است.

به گزارش شایانیوز،در میانه‌ سال 2013 سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان به نتانیاهو پیشنهاد می‌کند که او می‌تواند یک کانال گفت و گوی محرمانه بین ایران و اسرائیل ایجاد کند؛ اما نتانیاهو پس از مشورت با "یاآکوف امیدرور" مشاور امنیت ملی وقت خود، این پیشنهاد را رد می‌کند.

"امیدرور" در آن زمان معتقد بود که اگر اسرائیل چنین پیشنهادی را بپذیرد، به گفت و گوی‌های محرمانه ایران و آمریکا با میانجیگری عمان مشروعیت داده است؛ گفتگویی که دولت پیشین آمریکا(دولت اوباما) به دور از چشم و اطلاع اسراییلی ها از طریق عمان با ایران آغاز کرده بود و اسراییلی‌ها را در آن دخیل نکرده بود و این مساله ناراحتی و نگرانی نتانیاهو را سبب شده بود.

"باراک دیوید" از مقامات سابق اسراییل، که در این ارتباط با کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: " نتانیاهو وقتی در سال 2009 به نخست وزیری رسید، هر گونه گفت وگو از سوی موساد با هر مقام ایرانی را بدون اجازه خودش ممنوع کرده بود؛ ممنوعیتی که فقط شامل ایران بود و هیچ کشور دیگری شامل این ممنوعیت نبود؛ با این حال، در سال 2013 مقامات اسرائیل مطلع شدند که ایران و آمریکا محرمانه در عمان در حال گفت‌وگو هستند."

"امیدرور"، مشاور وقت امنیت ملی نتانیاهو هم به شبکه 13 اسرائیل گفت: "من در همان زمان اعتراض خودم را به گفت و گوی محرمانه ایران و آمریکا در عمان، به "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی اوباما اعلام کردم و گفتم: "این آزار دهنده است که آمریکایی‌ها تصور کرده اند، ما درباره این گفت‌وگو‌های محرمانه بی اطلاع هستیم. به هر حال آمریکایی‌ها کم یا زیاد به نوعی با ما روبازی نکرده بودند."

در انتخابات ماه می‌ همان سال (2013) ، حسن روحانی در ایران به قدرت رسید و سلطان قابوس این اتفاق را به مثابه فرصتی تلقی کرد که تلاش خود را برای باز کردن کانالی برای گفت و گوی محرمانه بین ایران و اسرائیل آغاز کند.

یکی از مقامات سابق اسرائیلی به شبکه 13 گفت "تامیر پادرو" مدیر وقت موساد در این ارتباط و چند هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ماه می 2013 (خرداد 1392)، اطلاعاتی را که از عمانی‌ها گرفته بود، با نتانیاهو در میان گذاشت و گفت که پیشنهاد عمان، باز کردن کانالی محرمانه بین ایران و اسرائیل است تا بدین وسیله دو کشور بتوانند تنش‌های موجود را کاهش دهند.

مقامات عمان معتقدند بودند که گفت و گوی محرمانه بین ایران و اسرائیل همزمان با گفت‌وگو‌های تهران و واشنگتن، احتمالا موفقیت مذاکرات را تضمین خواهد کرد. پیام عمان به اسرائیلی‌ها این بود که: "اگر شما هیچ نکته مشترکی با هم ندارید؛ اما گفت‌وگو‌ها باعث کم شدن تنش خواهد شد و عدم گفت‌وگو منجر به جنگ خواهد شد."

مقامات موساد معتقد بودند که حداقل باید پیشنهاد سلطان عمان را در این ارتباط بررسی کرد، اما مشاور امنیت ملی نتانیاهو با بررسی این طرح هم مخالف بود. او معتقد بود: هدف اصلی طرح عمان این است که با ایجاد کانالی بین ایران و اسرائیل، گفت و گوی ایران و آمریکا را پوشش دهد تا مخالفتی با آن نشود و در نهایت نتانیاهو پس از چند جلسه با مدیر وقت موساد و مشاور امنیت ملی خود و شنیدن نظرات موافقان و مخالفان پیشنهاد عمان، تصمیم گرفت به نظر مشاور امنیت ملی خود عمل کند و پیشنهاد عمانی‌ها را رد کرد.

"امیدرور" در توجیه رد این پیشنهاد معتقد بود: تا زمانی که ایرانی‌ها اعلام می‌کنند، قصد نابودی ما را دارند، ما با ایران هیچ گفت و گویی نمی کنیم."

با وجود این، برخی دیگر از مقاماتی که در جریان این تحولات بودند، معتقدند که طرح عمان، ابتکار خوبی بود که نتانیاهو آن را از دست داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها