|

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

روز موعود فرا رسیده است و امروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برگزاری می‌شود. انتخاباتی که آرای الکترال سرنوشت آن را مشخص می کنند.…

لینک کوتاه کپی شد

سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این دوره در 11 ایالت حساس صورت خواهد گرفت؛ برای پیروزی، هرکدام از نامزدها باید 270 رأی الکتورال از 538 رأی موجود را کسب کنند؛ خیلی از ایالت‌ها وضعیتشان مشخص است، اما 11 ایالت همچنان با اماواگر همراه هستند که شامل آریزونا، فلوریدا، جورجیا، آیوا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، اوهایو، تگزاس و ویسکانسین می‌شوند. در ادامه، هرکدام از این ایالات را به‌صورت خاص و جزئی بررسی کرده‌ایم.

در سال 2016، پیروزی آقای ترامپ با کشاندن ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین به اردوگاه جمهوری‌خواهان رخ داد، اکنون هم جمهوری‌خواهان، هم دمکرات‌ها و هم‌گروه‌های مستقل حمایت از حقوق رأی‌دهندگان برای اقامه دعوای حقوقی در این سه ایالت آماده‌شده‌اند و احتمالاً اعلام نتایج را کمی با مشکل مواجه کنند. و اما بررسی ایالت‌ها به شرح زیر است:

فلوریدا: 29 رأی الکتورال

از میان 50 میلیون رأی اخذشده انتخابات ریاست جمهوری در فلوریدا از سال 1992 تا 2016، مجموع رأی‌هایی که برنده انتخابات را مشخص کرد، کمتر از 18000 رأی بوده؛ این یعنی انتخابات در این ایالت به‌شدت رقابتی است و تنها یک شهر می‌تواند رأی تمام ایالت را مشخص کند. هر دو کاندید تأکید بسیاری بر این ایالت داشتند ولی آقای ترامپ نیاز بیشتری به آرای فلوریدا دارد تا آقای بایدن.

بیشتر شعب اخذ رأی در فلوریدا در ساعت 7 عصر به‌وقت نیویورک بسته خواهند شد، چند شعبه هم وجود دارند که تا ساعت 8 شب هم باز خواهند ماند. ازآنجایی‌که قوانین فلوریدا اجازه می‌دهد قبل از روز انتخابات آرای پستی و آرای اخذشده در شعب اخذ رأی پیش از موعد شمارش بشوند، آرای اولیه فلوریدا را در ساعت 8 شب به‌وقت نیویورک خواهیم داشت و ازآنجایی‌که دمکرات‌ها بیشتر به‌وسیله رأی پستی شرکت کرده‌اند، در آمار اولیه آن‌ها جلو خواهند بود.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

جورجیا: 16 رأی الکتورال

شعب اخذ رأی در ساعت 7 عصر به‌وقت نیویورک بسته خواهند شد اما مقامات کمیته انتخابات ایالت جورجیا اعلام کرده‌اند که ممکن است اسکن کردن و شمارش آرای پستی چند روز به طول بینجامد. این ایالت قبلاً در اختیار جمهوری‌خواهان بود اما نظرسنجی‌های اخیر از نزدیک شدن دمکرات‌ها به جمهوری‌خواهان خبر می‌دهد و رقابت در این ایالت بسیار بالاست.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

کارولینای شمالی: 15 رأی الکتورال

در نیم‌قرن اخیر این ایالت تنها دو بار به یک رئیس‌جمهور دمکرات رأی داد: جیمی کارتر در 1976 و باراک اوباما در 2008. اما تغییر در دموگرافی این ایالت امید دموکرات‌ها را بیشتر کرده است؛ جمعیت غیر سفیدپوستان و تحصیل‌کردگان در این ایالت در حال بالا رفتن است اما آن‌ها باید شرکت بالایی در انتخابات داشته باشند تا بتوانند بر آرای جمعیت روستایی این ایالت که به‌شدت جمهوری‌خواه هستند غلبه کنند.

بر اساس قوانین این ایالت هر رأی پستی به‌محض دریافت شمارش خواهد شد و آرای پستی که تا 3 نوامبر پست بشوند را هم تا 12 نوامبر دریافت و شمارش خواهند کرد پس آرای نهایی این ایالت در 12 نوامبر اعلام می‌شود، هرچند همان شب انتخابات هم ممکن است بتوانیم نتیجه نهایی ایالت را حدس بزنیم.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

پنسیلوانیا: 20 رأی الکتورال

به دلیل تعداد بالای رأی‌های پستی، مقامات این ایالت اعلام کرده‌اند که ممکن است اعلام نتایج نهایی چندین روز به طول بینجامد؛ آقای بایدن نیاز دارد که در فیلادلفیا و پیتسبورگ با اختلاف بالا پیروز بشود تا شاید شانس برنده شدن در این ایالت را داشته باشد و در این روزهای آخر انتخاباتی هم مرتب در این دو شهر حضور داشت.

آقای ترامپ هم که در انتخابات 2016 که برای اولین بار از سال 1988 پنسیلوانیا را توانست از چنگ دموکرات‌ها بقاپد، امیدش به مناطق روستایی این ایالت است و در این روزهای آخر، در هر سخنرانی او چیزی بین 25 تا 45 هزار نفر شرکت می‌کردند که در تاریخچه انتخابات بی‌سابقه بود.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

از سال 1896، اوهایو غیر از دو انتخابات، همیشه به کاندید پیروز انتخابات رأی داده است؛ آقای ترامپ در سال 2016 اوهایو را با اختلاف 8.1% از آن خود کرد و توانست رأی 80 شهرستان را از بین 88 شهرستان آن ایالت به سبد خود بریزد که بالاترین میزان کسب رأی جمهوری‌خواهان در 3 دهه اخیر بود.

برای پیروزی دمکرات‌ها در این ایالت، آن‌ها باید بتوانند آرای شهری و آرای سیاه‌پوستان را در کلیولند، کلمبوس و سینسناتی کسب کنند و در روستاها هم، بهتر از نامزد خودشان در سال 2016، خانم هیلاری، کلینتون عمل کنند. آخرین نظرسنجی‌ها از رقابت بسیار شدید هر دو نامزد انتخابات در این ایالت خبر می‌دهد.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

میشیگان: 16 رأی الکتورال

آقای ترامپ در انتخابات قبلی، ایالت میشیگان را با تنها 11 هزار رأی بیشتر برنده شد، یعنی چیزی حدود 0.22% که کم اختلاف‌ترین انتخابات آن سال بود. دو شهرستان خیلی مهم را باید در ایالت میشیگان تحت نظر داشت، Wayne و Macomb.

شهر دیترویت در شهریتان Wayne قرار دارد و ازآنجایی‌که آقای ترامپ خیلی هوای صنایع خودروسازی را در میشیگان داشت، کار دموکرات‌ها خیلی سخت خواهد بود. Macomb در شمال ایالت و نزدیک کانادا است و در 2016 با اختلاف 11% به آقای ترامپ رأی داد، آن‌هم پس از دو بار رأی دادن به آقای اوباما در انتخابات قبل از آن.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

ویسکانسین: 10 رأی الکتورال

امید دمکرات‌ها در این ایالت بر دو شهر بزرگ میلواکی و مدیسون، همچنین بهبود شرایط خود در حاشیه شهرها است که محل زندگی طبقه مرفه و متوسط جامعه است تا بتوانند آرای آقای ترامپ در مناطق روستایی را خنثی کنند. در سال 2016 آقای ترامپ این ایالت را با تنها 23 هزار رأی بیشتر از بین تمام 3 میلیون رأی اخذشده پیروز شد، و انتخابات ویسکانسین، مقام سوم را در تنگاتنگ بودن رقابت کسب کرد. آقای ترامپ، اولین رئیس‌جمهور بعد از رونالد ریگان در 1984 بود که توانست این ایالت را جمهوری‌خواه کند.

یکی از دلایل مهم پیروزی آقای ترامپ در این ایالت را، کم بودن شرکت سیاه‌پوستان در انتخابات عنوان کرده‌اند که بیشتر آن‌ها در شهر میلواکی سکونت دارند. یکی از مؤسسات افکار سنجی آمریکا محاسبه کرده بود که بین سال 2012 تا 2016، چیزی حدود 18.9% کاهش مشارکت در بین سیاه‌پوستان اتفاق افتاده که حدود چهار برابر متوسط کاهش در سراسر کشور آمریکا بود. میزان مشارکت در میلواکی نشان خواهد داد که آیا آقای بایدن توانسته این روند را تغییر بدهد یا خیر.

در ماه اکتبر، دادگاه عالی آمریکا اجازه تغییر در پروسه رأی‌گیری انتخابات ویسکانسین را به دلیل شرایط خاص کرونا نداد و این یعنی آرای پستی که تا روز سوم نوامبر دریافت می‌شوند معتبر هستند و هرچه بعدازآن دریافت شد، شمارش نخواهد شد. این موضوع به‌شدت به نفع آقای ترامپ است زیرا جمهوری‌خواهان بیشتر به رأی دادن حضوری علاقه دارند و هر رأیی که شمارش نشود، درواقع یک رأی به نفع آقای ترامپ خواهد بود.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

آیوا: 6 رأی الکتورال

این ایالت نباید یک ایالت حساس می‌بود زیرا در سال 2016، آقای ترامپ با اختلاف 9.4% پیروز شد اما نظرسنجی‌ها از نزدیک بودن رقابت بین دو کاندیدا خبر می‌دهند و همین موضوع باعث شده که توجه‌ها به این ایالت جلب گردد.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

این ایالت یکی از دژ‌های مستحکم جمهوری‌خواهان است و در این انتخابات هم انتظار می‌رود آرای الکتورالش به سبد رأی آقای ترامپ ریخته بشود، اما چند نظرسنجی مهم نشان داده‌اند که این بار رقابت بیشتر از معمول است. محاسبات RealClearPolitics از متوسط نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که آقای ترامپ 48% به 45.7% از آقای بایدن جلوتر است؛ آقای ترامپ با اختلاف 9% در سال 2016 در تگزاس برنده شد. انتخابات رقابتی بین بتو اورورک، کاندید مجلس سنا و تد کروز در سال 2018، همچنین کسب چند کرسی مجلس نمایندگان در انتخابات قبلی از جمهوری‌خواهان، توانسته که دمکرات‌ها را مجاب کند در تگزاس انرژی بیشتری بگذارند و شانس پیروزی برای خود قائل باشند.

دادگاه عالی تگزاس همچنین در روز گذشته آرای 120 هزار شرکت‌کننده در جایگاه رأی سیار را بعدازاینکه جمهوری‌خواهان برای ابطالشان اقدام کرده بودند، به تأیید رساندند؛ این رأی‌ها در شهرستان Harris به صندوق انداخته‌شده بود که بیشتر سکنه آن دمکرات هستند؛ با تمام این اوصاف، جمهوری‌خواهان یک شکایت دیگر تنظیم کرده‌اند و قاضی مسئول رسیدگی‌کننده به آن، یک قاضی محافظه‌کار است که توسط جرج بوش پدر به این منصب گماشته شده و امید جمهوری‌خواهان را بالابرده است.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

آریزونا: 11 رأی الکتورال

دمکرات‌ها امید دارند که آریزونا هم مسیر کلرادو، نیومکزیکو و نوادا را برود که در انتخابات سال 2016 از جمهوری‌خواهی به دمکرات تغییر کردند و دلیلش بیشتر شدن جمعیت لیبرال و افزایش تعداد ساکنان لاتین تبار در این ایالت‌ها است. فعلاً دمکرات‌ها بالا بردن تعداد شرکت‌کنندگان در شهر فینیکس که بیشتر جمعیتش دموکرات هستند، همچنین جلب نظر ساکنان حاشیه شهر را استراتژی پیروزی می‌دانند.

هرکس بتواند در این ایالت آرای شهرستان Maricopa را ببرد، با احتمال بالا تمام ایالت را از آن خود خواهد کرد. لاتین تبارها حدود یک/سوم جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند.

آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ است یا بایدن؟

نوادا: 6 رأی الکتورال

در سال 2016، خانم کلینتون با اختلاف کم توانست آرای ایالت نوادا را از آن خود کند و در این انتخابات هم نتیجه آرای الکتورال این ایالت می‌تواند تفاوت معنی‌داری در تعیین برنده نهایی داشته باشد. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آقای بایدن (با درصد اختلاف متفاوت در هر نظرسنجی) جلوتر از آقای ترامپ است.

در میان ایالت‌های موردبحث ما، نوادا بالاترین میزان بیکاری را با 12.6% دارد. شهرستان کلارک، که در آن شهر لاس‌وگاس قرار دارد حدود دو/سوم از تمام آرای ایالت را تشکیل می‌دهد؛ در سال 2016، خانم کلینتون 52.4% آرای این شهرستان را از آن خود کرد و سهم آقای ترامپ 41.7% بود. شمارش آرای سال 2016 نشان داد که حدود یک/پنجم از تمام آرا متعلق به لاتین تبارها بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها