|

ماجرای قاچاق اعضای بدن بیماران کرونایی در بیمارستان تبریز صحت دارد؟

ماجرای قاچاق اعضای بدن بیماران کرونایی در بیمارستان تبریز صحت دارد؟ ماجرای انتشار یک ویدیوی جنجالی در فضای مجازی با عنوان قاچاق اعضای بدن…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده و متاسفانه خیلی زود دست به دست شده و بسیاری از مردم آن را باور کردند. محتوای این فیلم که گویا برای بار اول در یکی از شبکه های مجازی خارجی ضد ایرانی منشتر شده است، از قاچاق اعضای بدن بیماران کرونایی به خارج از کشور خبر می دهد. انتشار این ویدیو خیلی زود شایعه قاچاق و فروش اعضای بدن بیماران کرونایی به خارج از کشور را در شبکه های مجازی وایرال کرد. اما ماجرای قاچاق اعضای بدن بیماران کرونایی در بیمارستان تبریز چه بود؟ . خوشبختانه خیلی زود عاملان انتشار این شایعه دستگیر شده اند. اما ماجرا از چه قرار است؟ آیا به راستی اعضای بدن هموطنان به بهانه بیماری کرونا صادر شده است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

ماجرای قاچاق و فروش اعضای بدن بیماران کرونایی در بیمارستان تبریز صحت دارد؟

شایعه-قاچاق-اعضای-بدن-بیماران-کرونایی-در-بیمارستان-تبریز

روز گذشته فیلمی‌ با عنوان خیانت جمهوری اسلامی به بیماران کرونایی منتشر شد. این فیلم راهروی مکانی شبیه به بیمارستان پر از جنازه را نشان می ‌دهد و فردی ادعا می‌کند «در ایران به اسم کرونا مردم را می ‌کشند و اعضای بدنشان را به کشور های غربی و عربی قاچاق می ‌کنندو به فروش می رسانند». اما اصل ماجرا چه بود؟ عاملان انتشار این شایعه و ویدیو چه کسانی بودند؟

این فیلم چند روز پیش در شبکه ‌های اجتماعی خارجی منتشر شده و مراجعه به فیلم اصلی نشان می ‌دهد ویدئویی که در ایران دست به دست می ‌شود، صدا گذاری شده و اصلا مربوط به ایران نیست. همچنین لازم به ذکر است که این شایعه مربوط به یک ماه پیش و مصادف با تاریخ 5 آبان 99 می باشد. که بلافاصله با اقدام سریع و به موقع دادستانی تبریز عوامل انتشار این شایعه دستگیر شدند.

ماجرای بیمارستان تبریز و قاچاق اعضای بدن چه بود؟

طی رصد های فنی و پلیسی توسط کارشناسان پلیس فتا، افرادی که در شبکه ‌های اجتماعی اقدام به انتشار و ترویح شایعه ‌ای مبنی بر پشت پرده تجارت اعضای بدن بیماران مبتلا به کرونا در تبریز کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

شایعه سازان تجارت اعضای بدن در تبریز دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب تبریز اعلام کرد: شایعه پراکنان فضای مجازی که تجارت و فروش اعضای بدن بیمار کرونایی را شایعه کرده بودند در دام قانون گرفتار شدند. محبوب علیلو اظهار کرد: در پی انتشار محتوایی با تیتر " تجارت اعضای بدن، پشت پرده بیماری مرموز کرونا در تبریز " منتشر کنندگان این محتوا، با دستور دادستان و پیگیری های پلیس فتای استان دستگیر شدند.

وی گفت: با افرادی که با نشر مطالب کذب که باعث تشویش اذهان عمومی شوند، تعارف نداریم و برابر با عنوان جرم کیفری، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. علیلو با اشاره به این که در بخشی از این مطلب غیر واقع به یک پرونده در یکی از شعب دادسرای شهرستان تبریز استناد شده بود، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: در سطح حوزه های قضاییه استان چنین پرونده ای تشکیل نشده است.

دستگیری عوامل انتشار شایعه فروش و قاچاق اعضای بدن در بیمارستان تبریز

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون جرایم رایانه ای نشر و باز نشر مطالب جرم محسوب می شود و منتشر کننده آن چه آگاهانه و چه نا آگاهانه، نمی تواند ادعا کند که از صحت و سقم مطلب خبری نداشته است. وی از مردم خواست اگر از صحت مطلبی اطمینان ندارند، از انتشار آن خود داری کنند.

دکتر حسینی مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در واکنش به این خبر گفت: محتوا به اندازه ای غیر علمی و غیر کارشناسی بود که، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، لزومی به ارائه تکذیبیه نمی بیند. سرهنگ محمودی رئیس پلیس فتای استان نیز گفت: تاکنون ۳ نفر در ارتباط با این پرونده دستگیر شده اند و پرونده روند قانونی خود را طی می کند و شاید دست های زیادی در تهیه و انتشار این محتوا رو شود.

چند روزی بود در فضای مجازی استان خبری منتشر می شد که در آن ادعا شده بود اعضای بدن بیماران کرونایی در بیمارستان های تبریز خارج و خرید و فروش می شود. اما دکتر کتایون نجفی زاده در خصوص انتشار این شایعه و تکذیب آن را در ادامه مشاهده بفرمایید.

تکذیب شایعه قاچاق اعضای بدن بیماران کرونایی به خارج از کشور

دکتر کتایون نجفی ‌زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به برخی اظهار نظر ‌های غیر کارشناسی درباره اهدای عضو، گفت: پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی، پدیده‌ ای است که بستگی بسیار بسیار زیادی به باور، اعتماد و اعتقاد مردم دارد. باید توجه کرد که مرگ مغزی که یک درصد مرگ‌ ها را به خود اختصاص می ‌دهد. فرآیندی است که طی آن قلب یک فرد فوت شده، برای چند روز به واسطه دستگاه ‌ها و دارو ها، قبل از اینکه سموم مغز سلول‌ های دیگر بدنش را از کار بیندازد، تپش دارد و در این چند روز اعضای بدن فرد مرگ مغزی فاسد نمی‌ شوند.

وی افزود: سیستم اهدای عضو ایران نسبت به سایر کشور‌ ها بسیار سفت و سخت ‌تر است، اظهار کرد: به طوری که اگر تایید مرگ مغزی در کشور ‌های غربی از سوی یک متخصص و حداکثر دو متخصص انجام می‌ شود، اما در ایران توسط چهار متخصص انجام می ‌شود.

  • یک نفر متخصص مغز و اعصاب
  • یک نفر متخصص جراحی مغز و اعصاب
  • یک نفر متخصص داخلی
  • یک نفر متخصص بیهوشی.

توضیح مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در خصوص روند اهدای عضو

بعد از اینکه این چهار نفر مرگ مغزی را تایید کردند، یک متخصص پزشک قانونی هم باید کار این چهار نفر را تایید کرده و چک کند که هیچ کار غیر قانونی وجود نداشته باشد. در برخی کشور‌ های غربی خود پزشک بیمار می ‌تواند مرگ مغزی را تایید کند، اما در ایران پزشک خود بیمار اجازه این کار را ندارد، بلکه باید تیمی که صلاحیت و دانش‌ شان در مورد تشخیص مرگ مغزی از سوی وزارت بهداشت تایید شده و حکم‌ شان از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شده است، این موضوع را تایید کنند.
در هر دستگاه اجرایی و اداری احکام هر فرد از سوی رده بالاتر خود صادر و ابلاغ می‌ شود، اما اهدای عضو در کشور آنقدر حائز اهمیت است که حکم پزشکان تایید کننده مرگ مغزی را شخص وزیر بهداشت صادر می ‌کند. بنابراین تایید مرگ مغزی که مهمترین بخش اهدای عضو است و اطمینان از این است که فرد دیگر بر نمی ‌گردد، در ایران بسیار سفت و سخت است.

رد شایعه قاچاق اعضای بدن در بیمارستان تبریز

نجفی‌ زاده در ادامه صحب ت‌هایش با انتقاد و اشاره به اظهار نظر اشتباه و غیر کارشناسی فردی در تبریز مبنی بر برداشت اعضای بیماران کرونایی برای اهدای عضو، گفت: این فرد آنقدر اطلاعات و سواد ندارد که تحقیق کند و متوجه شود که در حال حاضر معضل پیوند عضو در دنیا و کشور ما، کاهش این عمل است. زیرا اگر حتی نسبت به وجود کرونا در گیرنده یا اهدا کننده شک کنند، دیگر نمی ‌توانند پیوند را انجام دهند. زیرا ایمنی بدن گیرنده عضو بسیار پایین است و حتی اگر یک ویروس کرونا در بدن گیرنده وارد شده باشد، او را از بین می ‌برد.

کدام عقل سلیمی می ‌گوید که اعضای بیمار کرونایی را برای بیمار نیازمند پیوند بردارند. این اظهارات فقط حرف یک فرد بیمار است. زیرا به عاقبت کار خودش فکر نمی ‌کند. فکر نمی ‌کند که این حرف چه تبعاتی دارد و فکر نمی ‌کند که اگر اعتماد جامعه به اهدای عضو از بین برود، چه اتفاقی می ‌افتد.

[ میانگین: 3.3 /5]

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها