|

(ویدیو و عکس) قاسم شیاسی تنها ایرانی غزه کیست و آنجا چه می کند؟

قاسم شیاسی معروف به ابوهاشم محافظ پیشین یاسر عرفات، رئیس پیشین سازمان آزادی بخش فلسطین مدعی است شهروند ایرانی است که در نوار غزه به سر می‌ب…

لینک کوتاه کپی شد
قاسم شیاسی معروف به ابوهاشم محافظ پیشین یاسر عرفات، رئیس پیشین سازمان آزادی بخش فلسطین احتمالا تنها شهروند ایرانی است که در نوار غزه به سر می برد. او پس از ۴۰ سال می‌خواهد به وطن بازگردد.
او که چهل سال پیش برای پیوستن به سازمان آزادی بخش فلسطین از تهران به مقر آن این سازمان در بیروت، پایتخت لبنان رفت این روزها آرزوی بازگشت به ایران را در سر دارد. سازمان آزادی بخش فلسطین در آن دوران یکی از نیروهای مسلح درگیر در جنگ داخلی لبنان بود. قاسم شیاسی در بیروت با یاسر عرفات آشنا شد و رهبر جنبش فتح از ابوهاشم خواست تا او را همراهی کند.

قاسم شیاسی چگونه محافظ عرفات شد؟

وی در سال 1351 برای به دست آوردن سرمایه به کویت مهاجرت می‌کند و در حالی که 30 سال سن بیشتر نداشته است، با تعدادی از افسران سازمان آزادی بخش فلسطین آشنا می‌شود و به سبب علاقه به فلسطین، تصمیم به کمک به آن‌ها می‌گیرد. وی مسئول عملیات خرید و انتقال سلاح به فلسطین می‌شود و یاسر عرفات، رئیس سازمان آزادی بخش، از قدرت و شجاعت وی خوشش آمده و او را مسئول انتقال انبارهای سلاح سازمان در کویت به فلسطین و جنوب لبنان می‌کند.
به این ترتیب قاسم شیاسی محافظ یاسر عرفات و خلیل وزیر معروف به ابوجهاد شد. خلیل وزیر یکی از بنیانگذاران جنبش فتح و فرمانده شاخه نظامی این جنبش بود. او در سال ۱۹۸۸ در تونس در حمله تکاوران اسرائیلی کشته شد.

در سال 1357 شیاسی کویت را ترک کرده و به جنوب لبنان می‌رود و در مأموریت‌های محوله مشارکت می‌کند تا این‌ که عرفات وی را به اردوگاه‌های آموزشی در یمن در سال 1361 می‌فرستد و آن زمان یورش اسرائیل به بیروت بود. شیاسی ماموریت‌های دیگری در سلطان نشین عمان هم داشته که فاش نشده است. پس از امضای توافق اسلو، شیاسی با تعداد زیادی از مبارزان فلسطینی در سال 1372 به داخل فلسطین باز می‌گردد و تصمیم به زندگی در «خانیونس» در جنوب غزه می‌گیرد و زمینی خریده و در آن منزلی بنا می‌کند. اما در جنگ ۲۰۰۸ اشغالگران منزل وی را نابود می‌کنند و وی مجبور به کوچ به منطقه «العشوائیات» در حاره البطن السمین که فقیرنشین و غیرقابل سکونت است، می‌شود.

(ویدیو و عکس) قاسم شیاسی تنها ایرانی غزه کیست و آنجا چه می کند؟
تصویری از قاسم شیاسی در کنار عرفات

قاسم شیاسی چند ساله است؟

منابع امنیتی گروه حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد از قاسم شیاسی به عنوان تنها فرد ایرانی که آنها از حضورش در این باریکه اطلاع دارند یاد می کنند. قاسم شیاسی بنا به برگه های هویتی فلسطینی خود ۷۰ ساله است اما اسناد شناسایی ایرانی اش نشان می دهد که او ۷۸ سال دارد.

اوضاع شیاسی در غزه چگونه است؟

پیرمرد ناتوان پس از این همه سال تصور نمی‌کرد که در منطقه‌ای در مجاورت زباله‌ها به دور از خانواده‌اش در ایران به سر ببرد. به ویژه که وی از شرایط مادی سختی رنج برده و دچار بیماری و بی‌توجهی است زیرا خانه وی از فهرست بازسازی به علت مشکلات مربوط به امور قانونی استثنا شده است. وی هم اکنون در شرایط سخت به سر برده و از بیماری سرطان رنج می‌برد.العرب پست با اشاره به سه زن و فرزندی که شیاسی دارد، بیان کرد: با وجود سال‌های طولانی که این مرد در غزه به سر برده است اما هنوز فارسی صحبت می‌کند که به غیر از فرزندان و یکی از همسرانش کسی متوجه نمی‌شود و در بسیاری از موارد نیاز به فردی دارد که حرف‌هایش را برای میهمانانش تفسیر کنند. وی به علت بلند کردن وزنه‌های سنگین در جوانی، «ششمون جبار» لقب گرفته است.
(ویدیو و عکس) قاسم شیاسی تنها ایرانی غزه کیست و آنجا چه می کند؟

درخواست شیاسی از رهبری

الشیاسی خطاب به رهبر و مسئولان ایران گفته است که تنها خواسته ام از شما بازگشت به وطنم است تا در آخرین لحظات زندگی خانواده پدری را ببینم و با آن‌ها وداع کنم.
منبع: یورونیوز، فرارو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها