|

آیا قانون پرداخت مهریه اصلاح می شود؟

آیا قانون پرداخت مهریه اصلاح می شود؟ احتمال تغییر قوانین پرداخت مهریه برای محکومین وجود دارد؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرح اصلاح قانون مهریه خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات کارشناسی این طرح در دست اجراست. اما آیا قانون پرداخت مهریه اصلاح می شود؟ اصلا چرا باید قوانین مهریه در کشور دست کاری شود. مهریه و دریافت آن و هرگونه دخل و تصرف در آن حق شرعی و قانونی زنان می باشد. گویی قصد دارند این تنها حقوق زنان را نیز از آن ها ساقط کنند. آیا بهتر نیست به جای دستکاری قوانین پرداخت مهریه ، آقایان را توجیه نمایند که زیر بار مهریه های سنگین که توان پرداخت آن را نداشته، ندارند و نخواهند داشت نروند؟. مشکل اصلی مهریه در کشور ما این است که عموما مردم با تفکرات قدیمی و با ضرب المثل ( کی داده کی گرفته ) پیش می روند و زیر بار مهریه های سنگین می روند آن هم با این تصور که هرگز آن را پرداخت نخواهند کرد. 

اما این اصل را فراموش کرده اند که مهریه حق زن و پرداخت آن در هر زمانی که خانم درخواست کند واجب است. پرداخت مهریه تنها محدود به زمان طلاق و دعوا و مرافعه نیست. بلکه یک واجب شرعی ، عرفی  و قانونی است که باید انجام شود. این که چرا خانم ها مهریه های سنگین درخواست می کنند، مسئله نیست. مسئله اصلی اینجاست که چرا آقایان مهریه هایی که توان پرداخت آن را ندارند را قبول می کنند؟ مسئله اینجاست که چرا قیمت سکه بدون هیچ توجیه و دلیل منطقی و اقتصادی چنان سر به فلک کشده که حتی آرزوی کاهش قیمت آن نیز محال است؟ چرا فکری به حال قیمت سکه نمی کنند؟ به جای ضایع کردن حقوق زنان!

آیا قانون پرداخت مهریه اصلاح می شود؟

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرح اصلاح قانون مهریه خبر داد و گفت: هم اکنون اقدامات کارشناسی این طرح در دست اجراست. به گزارش رسانه‌ ها حدود 2 هفته پیش تعدادی از محکومان مهریه و خانواده ‌های آنها جلوی مجلس تجمع کردند و خواستار تغییر قانون قوانین مهریه شدند. آنها در این تجمع از نمایندگان مجلس خواستند به دلیل افزایش قیمت سکه فکری به حال محکومان مهریه کنند.

حالا کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما از طرح اصلاح قانون مهریه طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: «این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی به بحث و بررسی اعضای کمیسیون گذاشته خواهد شد.» او با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه پرداخت مهریه افزود: «هدف ما ایجاد توازن در این زمینه برای مردان و زنان و همچنین رعایت حقوق زوجین است.»

دلخوش افزود: «با توجه به افزایش قیمت سکه شاهد مشکلاتی در پرداخت مهریه هستیم که این امر موجب بی انگیزه شدن جوانان برای ازدواج شده است.» مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.» 

آمار طلاق در یک سال گذشته

بر اساس آمار منتشر شده «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» توسط مرکز آمار ایران، در بهار سال جاری تعداد 34910 طلاق ثبت شده است. دلایل مختلفی برای درخواست طلاق وجود دارد و آمار دقیقی برای طلاق ‌های ثبت شده «صرفا به دلیل دریافت مهریه» در دست نیست.

اما آنطور که معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابتدای آذر سال جاری گفته: تعداد ۹۳ هزار و ۷۱۱ فقره پرونده اجرای مهریه از فروردین تا پایان مهر سال جاری ثبت شده است. در این مورد برخی از فعالان حقوق زنان بر این باورند زنان باید حق طلاق، اجازه خروج از کشور و… را داشته باشند و می‌ توانند ضمن عقد با گرفتن این حقوق از گرفتن مهریه صرف نظر کنند. اما مهریه یک حق قانونی ، شرعی و دینی است. و هیچ ارتباطی به دیگر حقوقی یک زن ایرانی لیاقت داشتن آن ها را دارد، ندارد. مهریه یک امر سوا و سایر حقوق نیز حقوق انسانی است که باید برای مرد و زن مشترک و یکسان در نظر گرفته شود.

پیشنهاد می شود: (تصاویر) شادی موافقان سقط جنین در آرژانتین

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • جوانی ارسالی در

    اگه‌حق‌طلاق‌‌رودادن‌به‌زن‌دیری‌نمیکشدکه‌‌حتی‌پیرزنها‌هم‌برای‌طلاق‌اقدام‌میکنند‌بااین‌شرایط‌اقتصادی‌ومشکلات‌روزافزون.

  • هنگامه ارسالی در

    مهریه حق زن است اگر مهریه سبک باشه مردا سو استفاده می کنن

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها