|

الجزیره: ترور سردار سلیمانی نتوانست نفوذ ایران را محدود کند

2020 سال سختی برای ایران بود چرا که این سال با ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معمار نفوذ…

لینک کوتاه کپی شد

الجزیره یک سال پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به بررسی شرایط منطقه ای ایران در غیاب او پرداخته و نوشته است: دو ماه بعد، این کشور اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد. شیوع گسترده این ویروس باعث به هم ریختن سیستم بهداشت و اقتصاد ایران شد ضمن اینکه بحران فوق با تشدید تحریم‌های شدید آمریکا که دولت ترامپ وضع کرده بود، شدیدتر هم گردید.

علی رغم ترور سردار سلیمانی، وی همچنان چهره اصلی سیاسی ایران در داخل و الگوی مورد علاقه بسیاری از ایرانی‌ها است. درگذشت او الهام بخش تولید فیلم‌ها، کشیدن نقاشی‌ها، ساخت مجسمه‌ها و نمایش‌های تئاتر است.

مطابق با وصیت نامه سلیمانی، اسماعیل قاآنی، که عمدتا برای افراد داخل و خارج از ایران ناشناخته بود به عنوان فرمانده جدید نیروی قدس منصوب شد. قاآنی به سلیمانی نزدیک بود و در جنگ ایران و عراق در کنار او می‌جنگید.

از زمانی که سردار قاآنی فرماندهی سپاه قدس را بر عهده گرفته، چندین بار از سوریه، لبنان و عراق بازدید کرده است. روشن است که او علی رغم فشارهای آمریکا و تجاوزات اسرائیل، در منطقه نقشی موثر داشته است. وی همچنان به دنبال پیشبرد برنامه ایران برای حذف نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است که با هدف گیری مداوم منافع آمریکایی‌ها در عراق نشان داده می‌شود.

به هر روی هر آنچه جمهوری اسلامی ایران  برای آینده برنامه ریزی کرده باشد، واضح است که نیروی قدس به رهبری سردار قاآنی نقشی اساسی در آن خواهد داشت. رویارویی این کشور با آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن شاید تهران را تضعیف کرده باشد اما عزم تهران را برای جنگیدن جهت حفظ موقعیت خود در منطقه کاهش نداده است.

منبع: نواندیش

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها