|

مزرعه استخراج بیت کوین چیست؟ پاداش استخراج چیست؟

در روزهای اخیر بحث احداث مزارع بیت کوین در کشور خبرساز شده است. اما مزرع استخراج بین کویت یعنی چه؟

لینک کوتاه کپی شد

 در روزهای اخیر برق برخی مناطق کلان‌شهرها، ساعاتی در شبانه‌ و روز قطع می‌شود و مقامات می‌گویند دلیل آن کمبود گاز نیروگاه‌هاست. آلودگی هوا هم صدای مردم را درآورده است که باز هم مسئولان دلیل آن را سوختن مازوت به جای گاز اعلام می‌کنند.

موضوع مزرعه بیت‌کوین در رفسنجان به ویژه از این نظر خبرساز شد که فعالان صنعت ماینینگ در ایران، از موانع پی در پی در مسیر فعالیت خود گلایه دارند؛ در حالی که این مزرعه با سرمایه‌گذاری چینی‌ها شکل گرفته است. اما مزرعه بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین یعنی چه؟

بیت کوین و دیگر رمزارزها به لطف کامپیوترها و دانش برنامه‌نویسی به وجود آمدند تا با افزایش امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی، یک سیستم مالی جدید ایجاد کنند. در واقع رمزارزها یک رشته کد هستند که در شبکه بلاکچین ثبت شده‌اند. این رشته سوابق تمام تراکنش‌ها، مشخصات همه واحدهای ارز و گذشته معاملات آن را در خود دارد/ برای استخراج لازم است یک بلاک به این رشته اضافه شود تا تایید معاملات جدید در آن ثبت شود.

استخراج (ماینینگ) بیت کوین و دیگر رمزارزها به زبان ساده، فرآیند حل کردن معادلات ریاضی بلاکچین است. استخراج‌کننده یا ماینر کسی است که برای تایید تراکنش‌های شبکه و امنیت آن، توان محاسباتی و زمان فعالیت کامپیوتر خود را اختصاص می‌دهد. کار دیگری که استخراج کننده انجام می‌دهد، ایجاد یک واحد جدید از رمزارز از طریق انجام این محاسبات است. در پایان، شبکه در ازای خدماتش، به او پاداشی از همان رمزارز می‌دهد.

فرآیند استخراج، موجب می‌شود که سکه‌های جدید به چرخه‌ی رمزارز افزوده شوند و از عناصری است که به رمزارز‌ها اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شبکه غیر متمرکز همتا به همتا و بدون دخالت یک قدرت اصلی مثل بانک فعالیت کنند. این توضیح برای استخراج بیشتر رمزارزها از جمله بیت کوین صحیح است. با این حال استخراج هر رمزارز با دیگری فرق دارد و درجه سختی متفاوتی هم دارد. البته همه رمزارزها قابل استخراج نیستند.

جالب است بدانید برخی از استخراج‌کننده‌ها (Miner) نه برای کسب سود، بلکه برای پشتیبانی از شبکه به عنوان یک هدف شخصی وارد فرآیند استخراج می‌شوند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال و رمزگذاری شده است که درست در ۱۸ می‌سال ۲۰۰۸ توسط گروهی اختراع شد. 

بیت کوین در واقع  خطوطی از رمز‌های رایانه‌ای است که توسط کامپیوتر‌ها و سیستم‌های بسیار قوی و با انجام محاسبات ریاضی بسیار پیچیده اختراع ‌شده و در حال حاضر با عنوان ارز دیجیتالی و در بیشتر مواقع با عنوان بیت کوین شناخته می‌شوند.

 

سختی استخراج بیت کوین یعنی چه؟

سختی استخراج، یک متغیر در شبکه یک رمزارز مانند بیت کوین است که هدف آن، ثابت نگه‌داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه است. همۀ ارزهای دیجیتالی که استخراج‌شدنی هستند، سازوکارشان طبق الگوریتم اثبات کار است و باید در برابر تغییر تعداد ماینرها، منعطف باشند. در واقع بعد از استخراج هر 2016 بلاک که 20160 دقیقه طول می‌کشد، سختی استخراج هم تغییر می‌کند تا روند استخراج ثابت بماند.

سختی‌ استخراج شبکه بیت کوین هر دو هفته یک بار تغییر می‌کند تا میانگین مدت زمان استخراج هر بلاک 10 دقیقه باقی بماند. اما تغییر سختی استخراج چه فایده‌ای دارد؟ فرض کنید که در یک بازه زمانی، تعداد ماینرهایی که به شبکه اضافه می‌شود ناگهان زیاد شود، در نتیجه نرخ هش و عدد نانس بیشتر حدس زده می‌شود و احتمال استخراج یک بلاک در کمتر از ده دقیقه زیاد می‌شود. یعنی سرعت استخراج بالاتر می‌رود و پیش‌بینی پذیری شبکه کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق برای شبکه بلاکچین بیت ‌کوین ایده‌آل نیست. به همین دلیل، شبکه بیت کوین با بالا رفتن تعداد ماینرها، سختی شبکه را هم افزایش می‌دهد تا امنیت و ثبات شبکه حفظ شود.

پاداش استخراج چیست؟

پاداش بلاک به پاداشی گفته می‌شود که هنگام اعتبارسنجی موفق تراکنش‌های یک بلاک جدید به صورت رمزارز به استخراج‌کننده تعلق می‌گیرد. پاداش بلاک از دو قسمت تشکیل شده است؛ پاداش ایجاد بلاک جدید و کارمزد معاملات. پاداش بلاک، از کوین‌های جدید تولید شده تشکیل می‌شود و بزرگ‌ترین بخش پاداش استخراج را شکل می‌دهد. بخش دیگر پاداش نیز از کارمزد‌های پرداخت شده معاملات تشکیل می‌شود.

تا امروز بیش از هجده میلیون بیت کوین استخراج شده است، اما تا استخراج آخرین بیت کوین حدود 120 سال دیگر باقی مانده است. آخرین بیت کوین در سال 2140 استخراج خواهد شد. تا آن زمان پاداش استخراج بلاک که در ابتدا 50 بیت کوین به‌ازای هر بلاک بود و اکنون به 6.25 رسیده است، صفر خواهد شد.

با بالا رفتن هزینه‌های استخراج و کاهش پاداش، شاید بسیاری از استخراج‌کننده‌ها از ادامه مسیر ناامید شوند. اما گره‌ها همچنان نقش مهمی‌ در حفظ شبکه‌ خواهند داشت. به همین دلیل شبکه بیت کوین برای استخراج‌کننده‌ها یک پاداش برای ماندن در شبکه در نظر گرفته است. این پاداش کارمزد معاملاتی است که در بلاکچین بیت کوین انجام می‌شود. در حال حاضر تنها 3.3 درصد درآمد ماینرها را کارمزد معاملات تشکیل می‌دهد، این میزان تا پایان استخراج آخرین بیت کوین به 100 درصد خواهد رسید.

از آنجا که بخش بیشتر پاداش استخراج از پاداش ایجاد بلاک جدید تشکیل می‌شود، بسیاری از افراد، پاداش بلاک را معادل با پاداش استخراج می‌دانند. بنا‍‌براین در اصطلاحِ رایج، پاداش استخراج، کارمزد معاملات را در نظر نمی‌گیرند.

استخراج-بیت-کوین-16

اگر کسی از شما پرسید مزرعه بیت کویین چیست؟

فارم ماینینگ یا همان مزرعه استخراج، یک پایگاه اطلاعاتی است که منحصرا برای استخراج بیت کوین یا یک رمزارز دیگر راه‌اندازی شده است. برای راه‌اندازی یک مزرعه استخراج، شما به دانش فنی، تجهیزات زیاد، منابع مالی و انرژی نیاز دارید.

هر دستگاه ای‌سیک، مقدار زیادی گرما و صدا تولید می‌کند. پس تقریباً نگهداری از تعداد زیادی از آن‌ها در یک خانه، آپارتمان و به طور کلی در مناطق شهری ممکن نیست. استخراج‌کننده‌های حرفه‌ای و بزرگ ترجیح می‌دهند که تجهیزات استخراج خود را به سوله‌هایی خارج از شهر منتقل کنند که مشکل اعتراض همسایه‌ها و غیره را نداشته باشند. سوله‌‌هایی که با تجهیزات تهویه هوا و خنک‌کننده تجهیز شده‌اند و به یک منبع برق و اینترنت پایدار هم دسترسی دارند.

برای راه‌اندازی یک مزرعه، مراحل متعددی را باید پشت سر بگذارید. اول این که قوانین و شرایط استخراج در کشور را بررسی کنید. همچنین بررسی تعرفه برق، بررسی هزینه دستگاه‌های استخراج و هزینه تهویه مزرعه، گرفتن مجوز از مراجع قانونی و گذراندن مراحل خرید تجهیزات از جمله کارهای موردنیاز برای این کار هستند.

استخراج-بیت-کوین-14

5 کشور برتر در حوزه استخراج ارز دیجیتال

1. کویت

کویت به خاطر ارائه برق به قیمت بسیار ارزان در جهان مشهور است. البته که اگر به یاد بیاوریم که این کشور کوچک در حقیقت جایگاه 8% از کل منابع نفتی جهان است، این موضوع زیاد هم تعجبی ندارد. درآمد به دست آمده از طریق نفت، همچنین باعث می‌شود که هزینه زندگی و مشاغل در کویت در مقایسه با کشورهایی که از رفاه کمتری برخوردارند، بسیار پایین باشد. این حقیقت به نوبه خود نیز مزیت مهمی برای استخراج کنندگان بیت کوین محسوب می‌شود.

البته برای استخراج رمزارز در کویت، باید با هوای بسیار گرم این کشور کنار بیایید. با این حال، برق ارزان قیمت تا حد زیادی از هزینه‌های مضاعفی که در حالت عادی باید در طول شبانه روز خرج سیستم‌های خنک‌کننده کنید می‌کاهد. استخراج یک عدد بیت کوین در کویت تنها حدود 1،983 دلار هزینه دارد و این باعث می‌شود که کویت پنجمین کشور ارزان قیمت برای استخراج کنندگان باشد.

2. گرجستان

گرجستان سرشار از نیروگاه‌های برق و گاز طبیعی است. این کشور تاکنون تنها 25 درصد از منابع انرژی خود را استفاده کرده است. این موضوع باعث شده است که هزینه برق پایین نگه داشته شود که خبر خوبی برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال است. با این حال، معدن‌کاران مجبورند در طول تابستان‌های گرم گرجستان از دستگاه‌های تهویه قدرتمندی استفاده کنند.

آنچه واقعاً گرجستان را در صنعت بلاکچین از دیگر کشورها متمایز می‌کند این است که دارای یک چارچوب نظارتی فوق‌العاده مطلوب دربارۀ ارزهای دیجیتال است. استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در گرجستان، برخلاف خرید آن‌ها، کاملاً عاری از مالیات است. این موضوع باعث شده است که استخراج یک بیت کوین در این کشور تنها حدود 3،316 دلار هزینه داشته باشد.

استخراج-بیت-کوین-17

 

3. ایسلند

ایسلند تقریبا هرچیزی را که استخراج کنندگان بیت کوین نیاز داشته باشند، دارد: برق ارزان، آب و هوای خنک و مقررات مطلوب. به همین دلیل است که این کشورِ جزیره‌ای، طی سال‌های اخیر شاهد دو برابر شدن فعالیت‌های ماینینگ بوده است. ایسلند به دلیل داشتن شبکه بسیار پیشرفته‌ای از نیروگاه‌های برق آبی و زمین گرمایی، کمترین هزینه برق را در جهان دارد. نکته مهم این است که دولت هیچ‌گونه محدودیتی برای استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال که مایل به برق گرفتن از شبکه هستند، وارد نکرده است، حتی با وجود این که فعالیت آن‌ها باعث افزایش مصرف برق می‌شود.

آب و هوای سرد یکی دیگر از مزیت‌های این کشور برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال است. هوای سرد این کشور در تابستان‌ها هزینه‌های تهویه را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و در زمستان‌ها نیز تمام آنچه برای خنک نگه داشتن بانک سرورها نیاز دارید، یک پنجره باز است. با این وجود، ایسلند ارزان‌ترین کشور برای زندگی و کار نیست. هم‌اکنون، استخراج کنندگان بیت کوین مستقر در ایسلند به ازای استخراج هر بیت کوین به طور متوسط 4،746 دلار پرداخت می‌کنند.

 

4. استونی

استونی خود را تبدیل به یک کشور درجه یک در امور اینترنتی کرده است. این کشور همواره تلاش می‌کند تا در سرتاسر مرزهای خود، خدمات اینترنت را گسترش دهد و سرعت بخشد. جذب استخراج‌کنندگان و توسعه دهندگان ارز دیجیتال از جمله اهداف بلند مدت این کشور است، بنابراین علاوه بر دسترسی آسان به اینترنت، استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال مزیت‌های دیگری همچون نرخ مناسب مالیات و قانون و مقررات مطلوب دربارۀ فناوری بلاکچین نیز دارند.

مهم‌تر از آن، هزینه‌های برق در این کشور در مقایسه با دیگر کشوهای اروپایی کم است. زمستان‌های سرد، هزینه‌های تهویه را برای بخشی از سال کاهش می‌دهد که این امر به نوبه خود هزینه های استخراج بیت کوین را در این کشور کم کرده است. اگر قصد دارید در این کشور بیت کوین استخراج کنید، انتظار می‌رود که به طور متوسط حدود 5،551 دلار برای هر بیت کوین هزینه داشته باشید.

 

5. ونزوئلا

ونزوئلا در حقیقت برای استخراج کنندگان بیت کوین ارزان‌ترین کشور در جهان است. قیمت متوسط استخراج هر بیت کوین در این کشور حدود 531 دلار است. درآمد نفت تا حد زیادی به اقتصاد این کشور کمک می‌کند. این امر به ما اطمینان می‌دهد که نیازی نیست استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال مستقر در این کشور نگران هزینه ها باشند.

با این حال، زندگی در ونزوئلا برای استخراج کنندگان ارز دیجیتال، نسبت به دیگر کشورها، با ریسک بیشتری همراه است. چرا که آشفتگی‌های اخیر سیاسی، آینده دولت این کشور را نامعلوم ساخته است. به دلیل همین آشفتگی‌ها، استخراج کنندگان در این کشور ممکن است گاهی با قطعی برق روبه‌رو باشند.

 

استخراج-بیت-کوین-18

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها