|

راهنمای سفر به یزد

معرفی روستای فهرج یزد

معرفی روستای فهرج یزد . روستای فهرج یزد کجاست؟ فهرج چه جاذبه هایی دارد؟

لینک کوتاه کپی شد

مقدمه

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی روستای تاریخی و زیبای فهرج یزد بپردازیم. تا راهنمای کاملی برای شما عزیزان برای سفر به یزد باشیم. صنعت گردشگری در بسیاری از کشور های توسعه یافته جهان به صنعتی پر سود و پر درامد تبدیل شده است. تا به جایی که سهم قال توجهی از درامد ناخالص این کشور ها از گردشگری است. اما چرا ما با وجود داشتن هزاران سال قدمت تاریخی و داشتن ده ها هزار اثر فرهنگی ، گردشگری و تاریخی از این فرصت طلایی و گنج گرانبها استفاده نکنیم؟ اگرچه در این شرایط کرونایی سفر به فهرج یزد توصیه نمی شود، اما می توانید در این مقاله با سفری مجازی به روستای فهرج یزد با ما در شایانیوز همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی مسجد جامع اردستان ؛ نگین گردشگری اردستان استان اصفهان

معرفی روستای تاریخی فهرج

شاید وقتی نام یزد به میان می آید، تنها به یاد مسجد جامع یزد و بادگیر های معروف بیفتید. اما حیف است که جاذبه های تاریخی، گردشگری روستا های زیبای این استان را از دست بدهید. روستای فهرج یکی از روستا های استان یزد است که حتما باید حداقل یک بار به آن سفر کنید. وقتی پا در این روستا بگذارید، زیبایی، معماری فوق العاده آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اما فهرج کجاست؟

روستای زیبای فهرج یزد در قلب کویر و در 30 کیلومتری شرق یزد قرار گرفته است. قدمت این روستا به پیش از اسللام باز می گردد و معماری و بقایای معماری این روستا تا عصر ساسانیان نیز قدمت دارد. از مهم ترین شاخص های گردشگری این روستا، مسجد جامع فهرج ، آب انبار و قلعه است. اما از دیگر جاذبه های این روستا خانه های خشت و گلی و مردم فوق العاده خون گرم و مهمان نواز این روستا می باشد. این روستا دارای آثار و بنا های تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد. از آن جمله عبارتند از:

  • مسجد جامع فهرج 
  • قلعه تاریخی فهرج
  • آب انبار فهرج
  • مسجد علاقوندی
  • مجموعه تاریخی شهدای فهرج
  • کمپ کویری فهرج
  • خانه های خشتی و گلی
  • چهل دختران
  • و غیره.

از مهمترین جاذبه های گردشگری غیر منقول فهرج یزد باید به آسمان این روستا اشاره کنیم. قطعا تماشای ستارگان در آسمان زیبای فهرج در دل کویر در سکوت و آرامش این روستا تجربه ای عجیب برای شما خواهد بود.

تاریخچه روستای فهرج یزد

روستای فهرج از شمال شرقی به کوه چلته می رسد و در ارتفاع 1270 متری از سطح دریا واقع شده است. نام روستا به مانند قدمتش به قبل از اسلام بر می گردد. نام اولیه آن «فرافر» بود؛ اما در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به «پهره» یا «پهرشت» تغییر یافت. در طول زمان این روستا به «فهرج» مشهور شد. برخی قدمت روستا را در حدود پنج ‌هزار سال می دانند. فهرج در گذشته ‌های دور، دروازه ایساتیس و یکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاریخی یزد قدیم بوده است.

پیشنهاد می شود: گنبد سلطانیه زنجان ، بزرگترین گنبد خشتی جهان و زیباترین جاذبه فرهنگی گردشگری زنجان

معماری روستای فهرج

از جاذبه های زیبا و قابل توجه فهرج یزد ، معماری خشت و گلی روستا می باشد. خانه های زیبا ، کوچه ها، گذر ها و معماری کل روستا جاذبه گردشگری ارزشمندی در قلب کویر می باشد. معماران این روستا به خوبی توانسته اند با استفاده از متریال و مصالح و روش های اجرایی، آفتاب داغ و سوزان کویر را ملایم تر کنند. 

روستای فهرج بافت مسکونی نیمه متمرکزی دارد که به صورت خطی و در جهت جاده دسترسی، در میان دشت استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ ها عمدتا شامل خشت، گل، آجر و آهن است. مسجد جامع در کانون روستا واقع شده و پیرامون آن را بافت مسکونی قدیمی روستا دربرگرفته است. برای گفتن از زیبایی و جمال روستای فهرج یزد زبان قاصر می ماند و تنها بایستی در فراغ بال به این روستا سفر کرد تا معنی لغات را درک کرد. در ادامه تصاویر زیبایی از روستای فهرج یزد برای شما عزیزان قرار داده ایم. 

روستای-تاریخی-فهرج-تاریخی-5-هزارساله-د-7-600x422

شهر-زیبا-و-افسانه-ای-فهرج

masjed544

yABf00fIsJlVPubR-1538650345597

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها