|

ماجرای تخریب هتل فردوسی رشت صحت دارد؟

بنای تاریخی هتل فردوسی رشت بجا مانده از معماری دوره پهلوی اول به زودی تخریب می‌شود؟

لینک کوتاه کپی شد

معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: هتل فردوسی رشت به دوره پهلوی اول بر می‌گردد و قدمتی ۹۰ ساله دارد، پیگیر هستیم تا این بنای تاریخی حفظ شود.

ولی جهانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت هتل فرودسی رشت، اظهار کرد: قبل از ثبت شدن هتل فردوسی رشت در فهرست آثار ملی کشور، نامه‌ای از شهرداری به میراث استان مبنی بر تعریف ضوابط ارسال می‌شود.

قدمت هتل فردوسی چند سال است؟

هتل فردوسی رشت با معماری موسوم به «ساباط» از معدود بناهای تاریخی دوره پهلوی اول واقع در خیابان شریعتی رشت است که در شهریور سال ۹۸ بعد از شکایت مالکین به دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی میراثی کشور خارج و اکنون درمعرض تخریب قرار گرفته است. درحالیکه این هتل در سال ۱۳۹۱ به شماره ۳۰۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید تا از گزند تخریب و تعرض در امان باشد.

 

معاون میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه هتل فردوسی رشت به دوره پهلوی اول بر می‌گردد و قدمتی ۹۰ ساله دارد لذا پیگیر هستیم تا با ثبت ملی این بنای تاریخی حفظ شود، افزود: مالک بنا در سال ۱۳۹۷ از میراث فرهنگی شکایت می‌کند که در نهایت رای دادگاه به نفع میراث ثبت می‌شود؛ اما مجدد مالک با عنوان تعمیرات شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارائه می‌دهد که در نهایت شعبه دو دیوان عدالت اداری ثبت بنا را ابطال می‌کند.

وی با بیان اینکه مالک نمی‌تواند هتل فردوسی را تخریب کند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم مالک با مراجعه به میراث فرهنگی از مزایای تسهیلات مشارکتی بهره‌مند شده و این بنای تاریخی را در قالب هتل بوتیک حفظ کند.

جهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگیر هستیم تا خیابان شریعتی رشت و بناهای ارزشمند موجود را حدفاصل میدان شهرداری تا صیقلان ثبت ملی کنیم و این بنا هم در این محدوده قرار دارد، با ثبت این محدوده از ابنیه تاریخی موجود با نظارت میراث فرهنگی حفاظت و صیانت می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها