|

فری کثافت درگذشت؛ راز ساندویچ های فریدون مهربانی چه بود؟

"فری کثیف" در محله نیلوفر (خیابان عشقیار) تهران یکی از برندهای معروف ساندویچ پایتخت است. او ساندویچ فریدون را در دهه ۵۰ تاسیس کرده بود.

لینک کوتاه کپی شد

فریدون مهربانی صاحب مغازه فری کثیف فوت کرد.

ساندویچی فریدون یا همان فری کثیف مغازه ای در خیابان نیلوفر (یا عشقیار) تهران است. صاحب مغازه فریدون صالحی در شهر تهران بسیار معروف است.

در دهه ۱۳۵۰ شخصی به نام فریدون صالحی در محلی در خیابان نیلوفر تهران اقدام به افتتاح این مغازه نمود.بنابرگفته بسیاری به خاطر طعم خوشمزه ساندویچ هایش به سرعت در سطح تهران و به «ساندویچی فری کثیف» معروف شد.

ساندویچ فریدون چگونه تبدیل به ساندویچ فری کثیف شد؟!

یک وقت به سرتان نزند که توی مغازۀ فریدون مهربانی که تقریباً خیلی جدی و چه بسا اخمو است، از ترکیب فری کثیف استفاده کنید چون مطمئناً با برخورد بدی مواجه می‌شوید یا به قول خودش با شما دست به یقه خواهد شد. فری کثیف با همین اسمی که برای آن ساخته‌اند مشهور شده اما به شدت با آن مخالف است و ناراحت می‌شود.

Feri-Kasif-Sandwich-in-Tehran

روزنامه شرق پیش از این در گزارشی از ساندویچی فریدون نوشته بود:

صاحب ساندویچی فریدون در خیابان عشقیار، سال ۱۳۱۹ در محله شاپور متولد شده است. دوست ندارد درباره جزییات زندگی اش حرف بزند و آن تک و توک جمله هایی را که از دهانش پریده دوست ندارد چاپ کنیم. من هم به او قول دادم. می گوید: «سال ۷۱ که حدود نظارت صنفی را برداشتند کار ما رونق گرفت. قبل از آن باید ظهرها بعد از ساعت ۲ می بستیم و می رفتیم خانه و بعد از ظهر از ۵/۶ به بعد باز می کردیم تا ۹ شب. وقتی این قانون را برداشتند و اطراف ما چند تا ساندویچی دیگر هم باز شد افتادیم تو رقابت و به خاطر اینکه رقابت سالم داشتیم آمدیم بالا. رمزش فقط همین است، صداقت داشتن در کار، دروغ نگفتن به مشتری، طمع نداشتن و جنس خوب دست مردم دادن.

بیشتر مشتریان این ساندویچی همراه غذایشان یک ظرف سیب زمینی سرخ کرده هم سفارش می دهند. در واقع سس مخصوص فریدون باعث شهرت این سیب زمینی سرخ کرده است. بهزاد پسرش می گوید: «پدرم ساعت ۸ صبح بلند می شود و می رود قصابی گوشت ها را تحویل می گیرد. یک نفر را هم گذاشته آنجا که در غیاب خودش نظارت کند گوشت استیک حتی یک خال چربی نداشته باشد. بعد می رود سراغ خرید کاهو و گوجه و... ساعت ۵/ ۱۰ به بعد می آید اینجا می نشیند مشغول درست کردن سس می شود. نمی دانم چطور به شما بگویم مثل اینکه دارد عبادت می کند چنان با آرامش و دقت این کار را انجام می دهد که نگو. در واقع با کارش عشق می کند. خیلی لذت می برد از اینکه دستپختش را مردم دوست دارند.»

از آقا فریدون می پرسم: «راز این سس را به من می گویید؟» می گوید:«مگر دیوانه ام. اگر بگویم که دیگر هیچی باقی نمی ماند.» بعد اضافه می کند: «تازه این سس اصلی من نیست. اگر من سس اصلی ساندویچ و سس تند مخصوصم را درست کنم اینقدر اینجا ازدحام می شود که دیگر نمی توان فضا را کنترل کرد. همین جوری ببین چقدر ماشین اینجا می ایستد و خیابان شلوغ می شود. اگر آن سس اصلی را درست کنم دیگر واویلا. تازه الان با روغن مایع سس درست می کنم. قدیم ها با روغن زیتون درست می کردم.»

خاطرات برخی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی را در اسلاید بخوانید، جالب است:

2540112_708

2540113_202

2540114_728

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها