|

گزارش

صف‌ های نگران‌ کننده در بازار ارز

به گفته برخی فعالان، رشد شدید نرخ دلار در بهمن ماه نیاز به یک اصلاح داشت.

لینک کوتاه کپی شد

در بازار ارز سه اتفاق افتاد؛ نرخ دلار از کانال ۲۶ هزار تومان عقب نشست، مرز مهم ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان نرخ دلار در معاملات پشت خطی شکست، فاصله نرخ صرافی بانکی و بازار موجب برگشت صف‌ها شد. «وقت اصلاح قیمت دلار فرا رسیده است». پیام مهمی که معامله گران بزرگ پشت خطی یک شنبه شب به سایر فعالان بازار ارز مخابره کردند. بررسی روند قیمتی در معاملات پشت خطی نشان می‌دهد که اسکناس امریکایی نه تنها مرز ۲۶ هزار تومان را از دست داد، بلکه به یکباره تا محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی پایین رفت.

 به گفته برخی فعالان، رشد شدید نرخ دلار در بهمن ماه نیاز به یک اصلاح داشت؛ به نظر می‌رسد، ناکامی برای شکست مقاومت ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی موجب شد که معامله گران بزرگ، به یکباره و با استفاده از قانون غافلگیری، در موقعیت فروش قرار بگیرند. دلار در هفته جاری به کانال ۲۶ هزار تومان رفت، ولی هرگز نتوانست، مانند هفته گذشته با قدرت از سوی خریداران حمایت شود.

دلار پشت خطی

نرخ حواله درهم نیز روز یک شنبه نتوانست بالای سد ۷ هزار و ۲۰۰ تومانی خود را تثبیت کند؛ سیگنال دیگری که احتمال کاهش نرخ را افزایش می‌داد. عدد طلایی درهم نیز برای روز جاری با کاهش ۲۰ تومانی از سوی تحلیل گران، ۷ هزار و۱۹۰ تومان تعیین شد. اگر نرخ زیر این عدد نوسان کند، احتمال نزول تا مرز ۷ هزار تومانی وجود خواهد داشت.

صف‌ های نگران ‌کننده در بازار ارز

در هفته ‌های اخیر، بازارساز نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی را تغییر داده است؛ در حالی که بازارساز مدت‌ها توانسته بود با کاهش فاصله قیمتی صرافی‌های بانکی و بازار آزاد مانع از شکل گیری صف‌های ارزی شود، در روزهای گذشته به یکباره این فاصله قیمتی به شکل معناداری زیاد شد. دیروز بین نرخ دلار در خیایان فردوسی وصرافی‌های بانکی حاضر در آن، اختلاف نرخ هزار تومانی ایجاد شد.

این موضوع موجب شده بود که عده زیادی برای کسب سود از این فاصله وارد بازار شوند. در واقع اگر نرخ صرافی ‌های بانکی و بازار به هم نزدیک بود، چنین تقاضایی اساسا به وجود نمی‌آمد که فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد. البته اندازه صف‌های ارزی قابل مقایسه با انتهای سال ۹۶ نبود، ولی در شرایط فعلی و حداقل با توجه به گسترش ویروس کرونا، لزومی به عرضه ارزان در بازار نیست؛ عرضه ارز ارزانی که خاصیتی جز ایجاد رانت ندارد و هیچ گاه نیز زمینه ساز مدیریت قیمت‌ها نشده است.

منبع: گسترش نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها