|

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۰

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که در اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی لازم از جانب دولت در خصوص…

لینک کوتاه کپی شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که در اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی لازم از جانب دولت در خصوص همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام پذیرد تا تامین منابع برای مصوبات قانونی، در مجلس تسهیل شود.

روح الله متفکر آزاد در ارتباط ویدیویی با جلسه هم اندیشی فعالان بازنشستگی آذربایجان شرقی، با استماع مطالبات نمایندگان بازنشستگان و مستمری بگیران، با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس پیگیر امور حوزه بازنشستگان هستند، اظهار کرد: تامین بازنشستگان، وظیفه‌ای بر عهده صندوق‌های بازنشستگی است که صندوق‌ها نیز بر همین مبنا پایه ریزی و تشکیل شده و دولت می‌تواند بر اساس وظایف حاکمیتی خود، نسبت به ترمیم حقوق بازنشستگان و تامین زندگی باکرامت برای آنان اقدام کند.

وی با تاکید بر استانداردسازی واحد در قبال صندوق‌های بازنشستگی و پرهیز از تبعیض و دوگانگی، گفت: پیگیری‌های مقتضی در خصوص همسان سازی بانشستگان با معاونان ریاست جمهوری و وزرای دولت در حال انجام است.

مدیر کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی در استان، اظهار کرد: ماهانه بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان از بابت تعهدات بلند مدت به این طیف پرداخت می‌شود که ۷۰ میلیارد از این مبلغ از بابت متناسب سازی حقوق بوده و از مرداد ماه ۹۹ اجرایی شده است.

جعفر سمساری با اشاره به ضرورت ارتقای معیشت بازنشستگان، افزود: تعهدات سازمان در جهت افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان در قالب ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرا می‌شود و با تامین منابع، اجرای متناسب سازی موضوع ماده ۱۲ قانون برنامه توسعه برنامه توسعه ششم از مرداد ماه اجرایی شده است که با تامین منابع جدید، بخش دیگری از متناسب سازی اجرا خواهد شد.

دبیر کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور، در این نشست با تشریح ساختار تشکیلات کانون‌ها مطابق ماده ۱۳۴ قانون کار، اظهار کرد: بر اساس این قانون، بازنشستگان، کانون شهرستان را انتخاب کرده و کانون‌های شهرستان،  استان و کانون استان‌ها نیز کانون عالی را تشکیل می‌دهند و این کانون‌ها به عنوان یک نهاد صنفی پیگیر امور جامعه بازنشستگی هستند.

محمد اسدی با تبیین سیر سازمان تامین اجتماعی و روند تصویب و اجرای قانون الزام، گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال‌های اخیر کمک هزینه‌های پروتز و اروتز را افزایش چشمگیری داشته و در اجرای قانون الزام، گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه بازنشستگان در انتخاب پزشک و مرکز درمانی اختیار دارند، خاطرنشان کرد: مستمری بگیران تفاوت هزینه‌های درمان در بخش خصوصی و دولتی را مورد توجه قرار دهند.

اسدی گفت: در راستای پاسخ به مطالبه جامعه بازنشستگی به منظور برخورداری از خدمات درمانی مراکز غیردولتی و غیرملکی سازمان، بیمه تکمیلی درمان پایه ریزی شده است که با توجه به اولویت بندی نیاز درمانی و توان پرداخت حق بیمه، نسبت به عقد قرارداد با بیمه‌های تجاری اقدام می‌شود که طی سال‌های اخیر این قرارداد با یک شرکت بیمه که به صورت تخصصی در حوزه درمان فعالیت می‌کند،  منعقد شده است.

وی با تشریح روند اجرایی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان، با اشاره به اهتمام جدی سازمان تامین اجتماعی در اجرای این طرح، تحقق متناسب سازی را مستلزم تامین منابع از جانب قانون گذار دانست.

وی افزود: در این راستا کانون عالی نسبت به رایزنی با مسئولان دولت اقدام کرده و ۱۷ هزار میلیارد ریال از بابت متناسب سازی تامین شده و به منظور برخورداری همه بازنشستگان از این منابع، ساز و کارهایی با لحاظ حقوق مستمری و سنوات پرداخت حق بیمه پیش بینی و اجرایی شده است.  

اسدی ادامه داد: در اجرای متناسب سازی، انتقادهایی هم وارد شده که به دنبال رفع آن‌ها به صورت کارشناسی هستیم و در حال حاضر منابعی برای مراحل بعدی متناسب سازی پیشنهاد شده است که در حال پیگیری هستیم.  

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر آذربایجان شرقی نیز با بیان مطالبات جامعه بازنشستگی، اصلاح و ترمیم همسان سازی بازنشستگان، مستمری بگیران، ازکارافتادگان و جانبازان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و رفع تبعیض بین بازنشستگان لشگری و کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی توام با اجرای دقیق و صحیح ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مطابق با نرخ واقعی تورم را از مهم ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی دانست.

کریم صادقزاده تبریزی با تاکید بر این‌که منابع مورد نیاز از جانب دولت تامین شود، گفت: در صورت پرداخت مطالبات سازمان از جانب دولت، امکان ارتقای خدمات در حوزه بیمه‌ای و درمانی برای سازمان تسهیل می شود و واگذاری بخشی از سهام شستا به بازنشستگان نیز در راستای توانمندسازی و ارتقای معیشت بازنشستگان باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع:وانانیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها