|

مشاوره شغلی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان

مشاوره شغلی چند وجهی و پیچیده است و برای رسیدن به هدف مورد نظر باید وقت گذاشته و در مورد زندگی و اهداف مورد نظر خود تامل کنید.

لینک کوتاه کپی شد

شغل و کسب و کار به معنی استفاده از مهارت های فردی برای رشد است. در این راستا نیاز است تا فرد پتانسیل خود را دریابد و به شناخت خود برسد. به کمک مشاوره شغلی می توان به افرادی که در مورد آینده شغلی خود ابهام دارند و یا راه رسیدن به هدف مورد نظر خود را نمی دانند، کمک نمود.

دانشجویان معمولا تصور می کنند که مشاوره شغلی یک فرآیند یک مرحله ای است و مشاور، شغل مناسب آنها را انتخاب می کند و به آنها می گوید چه فضا یا افرادی برای آنها مناسب تر است. اما مشاوره شغلی چیزی فراتر از این موضوع است و از روش های مختلف به فرد کمک می کند تا شرایط و شغل مناسب خود را پیدا کند.

0

شناخت نقاط قوت و ضعف خود به شما کمک می کند تا کاری که در آن مهارت و علاقه دارید را بیابید، اما یافتن این ویژگی ها تا حدی ممکن است دشوار باشد و برای آشنایی با مهارت ها و نقاط قوت خود باید زمان لازم برای یافتن مشاوره شغلی مناسب صرف کنید. این موضوع بسیار مهم است که موقعیت کاری رضایت بخش و مناسب داشته باشید. کارگاه های حرفه ای برنامه های مشاوره شغلی و شبکه آموزش برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بسیار مفید هستند.  

مسیر مشاوره شغلی

مشاوره شغلی مشابه سایر اشکال مشاوره است. برای یافتن ارزش های فردی، مشاور در رابطه با علایق و نقاط قوت شما سوال می پرسد. زمینه های دیگر سوالات ممکن است شامل اعتقادات و ارزش های خانواده، انتظارات خانواده از تامین نیازهای زندگی و ایده های شخصی شما در مورد سبک زندگی، موقعیت جغرافیایی یا محیط کار مورد نظر باشد. به طور خلاصه، مشاوره شغلی چند وجهی و پیچیده است و برای رسیدن به هدف مورد نظر باید وقت گذاشته و در مورد زندگی و اهداف مورد نظر خود تامل کنید.

مشاوره شغلی از طریق روش های مختلفی چون مصاحبه، برنامه های جداگانه تنظیم شده، تست های شخصیت، و فرآیند عملکرد شناختی انجام می شود. به کمک نتایج این برنامه ها می توان ویژگی های شخصیتی، انگیزه عملکرد وی، الگوهای رفتاری و ارتباطی، سبک یادگیری و رفتار فرد را تجزیه و تحلیل کرد.

01

 

علاوه بر این موارد، مشاوران به افراد کمک می کنند تا موانع پیشرفت خود در جهت ایجاد برنامه های شغلی شناسایی کرده و بر آنها غلبه آیند. اگر به دلیل اضطراب، افسردگی یا اعتماد به نفس پایین، افراد قادر به شرکت در برنامه های مشاوره شغلی یا تصمیم گیری نهایی نیستند، باید به روانشناسان یا مشاوران دیگری مراجعه کنند.

انتخاب شغل یک اقدام مهم اما دشوار است. ممکن است تصمیم گیری در مورد مناسب ترین شغل برای فرد آسان نباشد و از آنجا که مشاوره شغلی مواردی چون نیاز، ارزش و مهارت افراد را ارزیابی می کند تا شغل مناسب با خود را بیابند، پس باید تحقیقات وسیعی در حوزه ی مشاغل بالقوه داشته باشند که تا حدی طاقت فرسا است و اطلاعات در مورد مجموعه مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز برای یک موقعیت خاص ممکن است متناقض باشند.

سوالات زیر می تواند به فرد کمک کند تا روی یافتن شغل مورد نظر خود تمرکز بیشتری داشته باشد.

  • جه کاری برای من لذت بیشتری دارد؟
  • در چه زمینه هایی مهارت دارم؟
  • مدرک تحصیلی من در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟
  • چه نوع فعالیتی برای من سرگرم کننده است؟
  • برای شروع شغل مورد نظر خود چقدر پول لازم دارم؟
  • آیا به دنبال سفر کردن هستم؟
  • در چه فضایی دوست دارم کار کنم؟
  • چه موضوعاتی برای من ارزش محسوب می شوند؟
  • آیا به دنبال چالش هستم یا کاری به نسبت آسان؟
  • آیا حاضر به پیروی هستم یا دوست دارم رهبری کنم؟
  • تا چه درجه ای به ثبات و امنیت نیاز دارم؟

 

مهارت های مشاور شغلی

یک مشاور شغلی با مهارت، باید توانایی این را داشته باشد که به فرد مراجعه کننده احساس راحتی و اعتماد برای افشای اطلاعات شخصی را بدهد.

برای استخراج اطلاعات از فرد، مهارت های مصاحبه و گوش دادن موثر ضروری است و یک ذهن تحلیلی برای ایجاد ارتباط بین شخصیت، علایق، توانایی ها و ارزش های فرد جهت بررسی گزینه های شغلی نیاز است. مشاور شغلی برای کاوش اطلاعات در مورد مشاغل و آمادگی های آموزشی مربوط به نیازهای فرد، به مهارت های تحقیقاتی قوی و برنامه های متنوع نیاز دارند.

علاوه بر این موارد، مشاور باید توانایی این را داشته باشد تا اطلاعات مورد نیاز برای یافتن شغل و انواع مصاحبه و توسعه نامه های شفاف را به افراد و گروه ها آموزش دهد. یک مشاوره شغلی می تواند به دانشجویان کمک کند تا:

  • یک مسیر شغلی مناسب بر اساس استعدادها، ارزش ها و علایق خود پیدا کنند.
  • ایجاد یک نقشه راه برای پیگیری و دستیابی به اهداف مرتبط با شغل در حالی که در دانشگاه هستید، از جمله یافتن رشته مناسب، کارآموزی و مشاغل مربوطه، یادگیری شبکه سازی
  • رزومه های قوی و نامه های ویژه ای که به کمک آنها می توان در بین جمع متقاضیان برجسته شد
  • تقویت مهارت های مدرن کاریابی، مانند مصاحبه، استفاده از شبکه آموزش و رسانه های اجتماعی برای یافتن فرصت های شغلی و ایجاد حضور حرفه ای بصورت آنلاین
  • تصمیم گرفتن درباره ی اینکه آیا تحصیلات تکمیلی برای آنها مناسب است و در صورت مناسب بودن بهتر است در چه زمینه و چه دانشگاهی تحصیل کنند.

گفتگوی شخصی

اگر با شخص دیگری صحبت کنید و یا از شخص دیگری راهنمایی یا مشاوره بگیرید بهتر می توانید تصمیم بگیرید. این فرد می تواند یک مشاور شغلی، مربی یا فرد متخصص باشد، در زمان برداشتن گام های مشخص در فرآیند جستجوی شغل، این فرد می تواند از شما پشتیبانی کند و پاسخگوی مشکلات شما باشد.

دانشجویان می توانند به مرکز مشاوره شغلی دانشگاه، خدمات مشاوره ای یا مشاوران تحصیلی دسترسی پیدا کنند. معمولا فارغ التحصیلان جدید می توانند به عنوان دانش آموختگان از پشتیبانی کوتاه مدت بخش های دانشگاهی استفاده کنند.

اصل یک به یک

اصل یک به یک به معنی نظرخواهی از دو فرد متفاوت است، برای مثال مشاور شغلی شما در مورد رفتارهای شخصیتی و مشخصات بالقوه شما با یک همکار دیگر بحث می کند. با این کار، مشاور قطعا تمام دیدگاه های ممکن را در نظر گرفته و بهترین گزینه ها و استراتژی ها مناسب برای شما را پیدا می کند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که مشاوره یک به یک به طور چشمگیری باعث بهبود یادگیری و موفقیت شغلی می شود و یک شکل قدرتمند از مشاوره شغلی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان است.

نتایج

بعد از ارائه نتایج توسط مشاور، بهتر است از دوستان، خانواده و افراد دیگر نیز مشاوره نهایی بگیرید. براساس یافته های جمع آوری شده، مشاور شما توصیه های مشخصی به شما می کند. به کمک این نتایج، مراحل بعدی را با نزدیکان خود مورد بحث قرار دهید. افرادی که با روحیات شما آشنایی دارند می توانند توصیه های قابل توجهی داشته باشند. در این مرحله می توانید برای آینده شغلی خود برنامه ریزی کنید.

 

منبع 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها