|

راهنمای سفر به اصفهان

سفر به یاد ماندنی به میدان نقش جهان اصفهان

معرفی میدان نقش جهان اصفهان . پیش از زمان صفویه در محل میدان نقش جهان باغی زیبا به نام «نقش جهان» قرار داشت.

لینک کوتاه کپی شد

مقدمه

شاید وقتی نام اصفهان را می شنوید، اولین جاذبه فرهنگی - تاریخی و توریستی که به ذهن شما خطور می کند، میدان نقش جهان اصفهان است. میدان نقش جهان اصفهان ( میدان شاه یا میدان امام ) یکی از جذاب ترین و فوق العاده ترین جاذبه های گردشگری ایران و اصفهان است. این شهر سالیان سال است که به عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگری برای مسافران ایرانی و خارجی محسوب می شود. در ادامه قصد داریم تا به معرفی میدان نقش جهان اصفهان، جاذبه های گردشگری و فرهنگی آن بپردازیم. 

پیشنهاد می شود: معرفی حمام قجر و موزه مردم شناسی قزوین

اگرچه همه ما میدان نقش جهان اصفهان را با همین نام می شناسیم. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید، نام دیگر این میدان تاریخی میدان شاه می باشد. میدان شاه یا همان میدان نقش جهان اصفهان یکی از آثار و بنا های ایرانی است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در سال 1979 بعد از نشست سوم این بنا بالاخره در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید. این میدان تاریخی دست کم 4 اثر معماری ، تاریخی و فرهنگی فاخر را نیز در خود جای داده است و به عنوان یکی از معتبرترین مراکز تجمعات فرهنگی در ایران تاریخی می باشد.

میدان نقش جهان، میدانی مستطیل شکل با درازای ۵۶۰ متر و پهنای ۱۶۰ متر در مرکز شهر اصفهان است. پیرامون میدان دویست حجره دو طبقه قرار دارد. افزون بر آن چهار بنای با ارزش کاخ عالی‌قاپو ، مسجد شاه ، مسجد شیخ لطف ‌الله و سردر قیصریه نیز در میانه چهار ضلع این مستطیل ساخته شده ‌اند. 

میدان نقش‌جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده ‌است. طرح موضوع منظر فرهنگی در اجلاس یونسکو برای آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی، و پس از آن ساخت برج جهان ‌نما به ارتفاع ۵۰ متر (در ۱۴ طبقه) در فاصله ۷۰۰ متری میدان نقش جهان (و در منظر تاریخی و فرهنگی میدان) در سال ۱۳۷۵ موجب شد تا موضوع قرارگرفتن میدان در فهرست «میراث درخطر» یونسکو برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ طرح گردد.

عکس قدیمی از میدان نقش جهان اصفهان

74713804-567b-4a5b-92a7-9e18338e025e

معرفی میدان نقش جهان ، الماس درخشان اصفهان

شاید برای شما سوال باشد که میدان نقش جهان ، میدان شاه یا همان میدان امام اصفهان در چه سالی و توسط چه کسی ساخته شده است؟ شاید تصور این که طرح ریزی این مجموعه فرهنگی دست کم 500 سال پیش از این اتفاق افتاده است متعجب شوید. یک میدان و مرکز تجمع برای سالیان سال است که پابرجا مانده و میزبان مردمان زیادی بوده است که خیلی های آن ها کنون در قید حیات نیستند!

1313px-Naghsh-e_Jahan_Square

میدان نقش جهان اصفهان مجموعه برجسته تاریخی در ایران و جهان است.  میدان نقش جهان تا پیش از انقلاب با نام میدان شاه شناخته می ‌شد و پس از آن نامش به میدان امام تغییر کرد. از دیگر نام های میدان نقش جهان در طول تاریخ می‌ توان به میدان بزرگ، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر و میدان سلطنتی اشاره کرد. دوره ساخت این میدان به دوره سلطنت صفویه در ایران منصوب می شود. 

پیش از زمان صفویه در محل میدان نقش جهان باغی زیبا به نام «نقش جهان» قرار داشت. این باغ نام خود را از شهری در آذربایجان گرفته بود که آن شهر امروزه نخجوان نام دارد. حمدالله مستوفی در سفرنامه خود این شهر قدیمی در این ‌گونه وصف می ‌کند: میدان امام در شمال اصفهان و در قلب مجموعه تاریخی شهر قرار گرفته که روزگاری دولت ‌خانه شاهان صفوی بوده است.

پیشنهاد می شود: گنبد سلطانیه زنجان ، بزرگترین گنبد خشتی جهان و زیباترین جاذبه فرهنگی گردشگری زنجان

پرشکوه ‌ترین دوران تاریخی این میدان به دوره شاه عباس صفوی باز می‌گردد. شاه عباس با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، بناهای تاریخی این میدان را بنا کرد و باعث رونق اقتصادی و گسترش بازار درآن شد. میدان تازه بنا شده را در این زمان «میدان نو» نامیدند. بعدها با گسترش میدان در زمان شاه عباس دوم و بزرگ‌تر شدن آن، نام میدان نو را به نقش جهان تغییر دادند. در ساخت این میدان از میدان عتیق که میدانی قدیمی در اصفهان بود، الگوبرداری شده است.

میدان شاه یا میدان امام اصفهان کجاست؟

میدان نقش جهان اصفهان در شمال این شهر و در مرکز دیدنی ‌های تاریخی اصفهان قرار دارد. در شرق میدان، خیابان حافظ و در غرب آن خیابان سپه‌، مسیرهای ورودی به این میدان را شامل می ‌شوند. خیابان سپه عمود بر زاینده ‌رود است و به‌دلیل وجود پارکینگ در ورودی‌های این خیابان به میدان، تردد بالایی دارد. از خیابان استانداری، کوچه پشت مطبخ و تمام کوچه ‌های موازی آن، می‌توان پیاده به میدان رفت. 

اگر قصد دارید از تهران به سمت اصفهان حرکت کنید، راه های مختلفی خواهید داشت. یکی از این راه ها پرواز مستقیم از مهرآباد به فرودگاه شهر اصفهان است. اما اگر با خودروی شخصی قصد سفر به اصفهان را داشته باشید، در مسیر خود شهر ها و جاذبه های دیگری همچون شهر کاشان را نیز خواهید داشت. در ادامه به تصویر زیر و به راه های مختف برای رسیدن به اصفهان از تهران توجه کنید:

مسافت تهران تا اصفهان

  • مسیر 1    448 کیلومتر    4 ساعت و 44 دقیقه
  • مسیر 2    431 کیلومتر    4 ساعت و 56 دقیقه
  • مسیر 3    436 کیلومتر    5 ساعت

Distance-from-Tehran-to-Isfahan

تصاویر زیبا از میدان نقش جهان اصفهان

caf8ff3f-578e-464f-9d46-28ce8f822c4e

7e160ce524f883f1b1d09faf

میدان-نقش-جهان-اصفهان-3

پیشنهاد می شود: معرفی قلعه حسن صباح در الموت قزوین

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها