|

استاندار گیلان : زراعت چوب از طرح های راهبردی استان است

اطلاع‌رسانی استانداری گیلان ارسلان زارع روز چهارشنبه در جلسه ستاد زراعت چوب:

لینک کوتاه کپی شد

اطلاع‌رسانی استانداری گیلان ارسلان زارع روز چهارشنبه در جلسه ستاد زراعت چوب استان  با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ارتباط تصویری با فرمانداران و شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی با اشاره به  پیش‌بینی اجرای طرح زراعت چوب در شش هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی گیلان در اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه افزود: با تلاش‌های صورت گرفته؛ اجرای طرح مذکور در سطح دو هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده و دوهزار هکتار نیز در سال آتی اجرایی می‌شود.

وی  توجه به آموزش، تحقیقات، ترویج و مشارکت مردم را مؤلفه هایی مهم در اجرای موفق اهداف این طرح عنوان و اضافه کرد: انجام مطالعات جدید، استمرار تحقیقات، تقویت نظارت جدی و حمایت های لازم در تأمین ماشین آلات و امکانات مورد تأکید است.

وی ادامه داد: اقدام موثر رئیس سازمان جنگل‌ها در برداشت از صنوبرهای دیرزیستی با استفاده از ظرفیت قانونی بسیار تسهیل گر بود که با استقبال مردم با فرهنگ گیلان و به دور از هرگونه آسیب اجتماعی، اجرا شد.

استاندار گیلان خواستار بازگشت ۱۰ درصدی عایدات ناشی از برداشت چوب در سطوح واگذار شده به استان برای امور مرتبط با این حوزه شد و گفت: پیشنهاد ایجاد صندوق خاص برای این موضوع نیز در دست بررسی قرار می‌گیرد.

وی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای انجام طرح زراعت چوب با توجه به محدودیت عرصه‌ها تأکید و تصریح کرد: استفاده از بالغ بر پنج هزار هکتار اراضی مستثنیات و نیز اراضی تحت مالکیت نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد شهید، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و نیروهای مسلح با تأمین نهال مورد نیاز، امکان‌پذیر است.

استاندار گیلان یادآور شد: شرایط بررسی، جانمایی و احداث اسکله در آستارا، تالش، انزلی و بندر کاسپین برای واردات چوب با پوست و رفع نگرانی های انتقال آفات و رعایت ملاحظات برای تأمین بخشی از مواد اولیه وجود دارد.

وی با اشاره به رشد ۱.۷ درصدی سطح زیرکشت زراعت چوب استان در اراضی مستثنیات در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل گفت: این میزان در سال ۹۹ شاهد رشد ۳.۲ درصدی بوده و میزان استحصال نیز در همین مدت ۷.۶ رشد را نشان می‌دهد.

زارع،  فرمانداران را موظف به تشکیل جلسات متناظر ستاد استانی زراعت چوب در سطح شهرستانی کرد و ادامه داد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد جهش خوبی در حوزه زراعت چوب باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه توسعه پایدار بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست امکان‌پذیر نیست، گفت: به سبب ضرورت توجه به ارتقاء شاخص ها در همه ابعاد توسعه به‌ویژه اقتصادی، ناگزیر به انجام فعالیت‌های گوناگون و گسترش صنعت هستیم.

وی به تأمین نیاز پنج میلیون متر مکعب مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی و بخش‌های وابسته به این حوزه گیلان به عنوان قطب تولید MDF و ورق های چوبی اشاره و خاطرنشان کرد: به سبب محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب، بهترین مسیر برای تأمین نیازمندی‌هاست.

وی یادآور شد: وظیفه مهم زراعت چوب از تأکیدات رئیس‌جمهوری در راستای حفاظت از محیط ‌زیست و جنگل‌هاست که اقدامات موثری انجام شده و با جدیت استمرار دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان،   طبیعت بکر، جنگل‌های هیرکانی و اقلیم متنوع را از موهبت‌های الهی و ظرفیت‌های ارزشمند استان ذکر و خاطرنشان کرد: به عنوان وارثان این میراث گرانبها موظفیم تا در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی گام برداریم.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها