|

سرنوشت حداقل دستمزد ۱۴۰۰

سبد معیشت خانوار 6 میلیون و 850 هزار تومان شد

یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری با نزدیک شدن به پایان سال، میزان تعیین شده برای حداقل دستمزد سال آتی است.

لینک کوتاه کپی شد

در روزهای پایانی سال بحث پیرامون تعیین حداقل دستمزد کارگران داغ است و چانه زنی برای آن تا آخرین روزهای اسفندماه بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار ادامه دارد.

تعیین سبد معاش خانوار در 4 اسفند

در شبِ چهارم اسفند،  بالاخره دولتی‌ها و کارفرمایان که در چهار جلسه اولیه کمیته دستمزد تلاش می‌کردند هرطور شده از محاسبه سبد معاش خانوار و امضا گذاشتن پای آن فرار کنند، مجبور شدند به حساب و کتاب و جمع و تفریق ورود کنند و پای رقمی را امضا بگذارند که برای کارگران مطلوب و ایده آل نیست: رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان برای کمینه هزینه‌های زندگی در سراسر کشور.

این عدد با عددی که کمیته دستمزد کانون عالی شوراها براساس آمارهای تورمی دی‌ماه، پیشتر محاسبه کرده بود، تفاوت فاحشی دارد؛ سبد معاش محاسبه شده توسط این تشکل عالی کارگری، حدود ۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود و حالا سبد توافقی و سه جانبه، حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از آن ارزان‌تر است!

حداقل مزد 1400 در 29 اسفند مشخص می‌شود

پیش از برگزاری جلسه 4 اسفند، نمایندگان کارگری تاکید داشتند که هزینه سبد معیشت زودتر تعیین شود تا بتوانند هر چه سریع‌تر برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران وارد عمل شوند.

نمایندگان کارگری اعتقاد دارند که موکول شدن تعیین دستمزد به روزهای آخر سال، جامعه کارگری را نگران می کند و بهتر است که دستمزد هر چه زودتر تعیین تکلیف شود؛ ‌اما آن‌طور که سخنگوی دولت گفته است امسال هم جلسه شورای عالی کار 29 اسفند ماه برگزار خواهد شد. در نتیجه جامعه کارگری باید برای تعیین حداقل مزد 1400 تا آخرین روز سال انتظار بکشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    کجای قرآن نوشته است حقوق کارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی حتما روز 29 اسفند مشخص می شود که تاریخ 29 اسفند یقینا به سه ماه بعد موکول خواهد شد دیگه شیره مالیدن به سر ماها بسه،مواظب باشید وبالا سرتون ونگاه کنید خدا داره میبیندتون

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها