|

منظومه شمسی

سقوط شهاب سنگ عظیم در بزرگراه انگلیس!

سقوط شهاب سنگ آتشین در یکی از بزرگراه های کشور انگلیس، همه را شگفت زده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گلوله آتشینی که آسمان انگلیس و اروپای شمالی را در تاریخ 28 فوریه سال جاری روشن کرد، یک نوع بسیار کمیاب از شهاب سنگ بود و تکه های یافت شده از این سنگ فضایی نیز می تواند سوالات مربوط به چگونگی به وجود آمدن منظومه شمسی و زندگی بر روی زمین را تا حدودی پاسخ دهد. 

این گلوله آتشین توسط هزاران شاهد عینی در سراسر انگلیس و اروپای شرقی دیده شده و در زمان اصابت آن در بزرگراه شهر گلاستر شر؛ یکی از شهر های حومه ای انگلیس نیز، توسط صد ها دوربین از آن فیلم گرفته شد و مسیر اصابت آن به زمین به طور کامل ضبط شد. 

این شهاب سنگ با سرعت تقریبی 14 کیلومتر در ثانیه در حال حرکت بود و پس از سقوط نیز تمام قطعات آن از هم گسیخته شد و مقداری ازآنها نیز در همان منطقه پخش شد.

در حال حاضر تقریبا 300 گرم از این شهاب سنگ توسط برخی از دانشمندان زمین شناسی جمع آوری شده و آنها نیز در تحقیقات خود اعلام کرده اند که این سنگ از ماده ای به نام کندریت کربنی تشکیل شده که در حقیقت از ابتدایی ترین و بکر ترین مواد موجود در منظومه شمسی به شمار می آید و دانشمندان نیز به علت مواد آلی و اسید های آمینه شناخته شده در داخل آن، بر این باور اند که این مواد می توانند در سال های آتی این سنگ های فضایی را به جایی برای زندگی تبدیل کنند. 

 

TELEMMGLPICT000252838434_trans_NvBQzQNjv4BqnUiTmmnqkT0SZ61l8CNZFsqaelOrzeSy1kRs_CZSeRw

موزه تاریخ طبیعی در لندن نیز در این باره اعلام کرد که این قطعات در شرایط خوب و به سرعت پس از سقوط شهاب سنگ، مورد ارزیابی قرار گرفتند و بنابراین از لحاظ کمی و کیفی می توانند با نمونه های سنگی که از ماموریت های فضایی به زمین برگردانده شده اند، مقایسه شوند. 

ریچارد گرینوود، محقق بخش تحقیقاتی علوم سیاره در یکی از دانشگاه های لندن که نخستین فردی بود که این شهاب سنگ را مورد شناسایی قرار داد، در مصاحبه ای در این باره گفت: " زمانی که این شهاب سنگ را دیدم، شکه شدم و از اینکه شاهد این اتفاق بی نظیر بودم به وجد آمدم. در حقیقت من اولین کسی بودم که به مردم انگلیس اعلام کردم صدایی که آنان در بزرگراه شهر گلاستر شر شنیده اند، صدای یک شهاب سنگ واقعی بوده و تحقیق بر روی این رویداد واقعا برایم شگفت انگیز است". 

موزه تاریخ طبیعی لندن به علاوه دراین باره اعلام کرد که تا کنون 65000 شهاب سنگ به زمین اصابت کرده و آنان تنها موفق به بررسی 206 مورد از آنها شده اند که 51 مورد از آنها نیز دارای مواد کندریت کربنی بوده اند و همچنین بیان کرد که تصاویر صبط شده از آن توسط مردم توانسته به طور دقیق مشخص کند که این شهاب سنگ از کدام قسمت منظومه شمسی آمده است. 

اشلی کینگ، رهبر تحقیقات و نو آوری علوم زمینی موزه تاریخ طبیعی انگلیس نیز در این باره گفت: " تقریبا تمام شهاب سنگ ها از سیارک ها می آیند و مواد تشکیل دهنده آنها در واقع می تواند به ما بفهماند که سیاراتی همانند زمین چگونه تشکیل شده اند. به علاوه، شهاب سنگ ها از جمله قدیمی ترین سنگ های فضایی هستند و معمولا هزران سال توسط مواد تشکیل دهنده خورشید و زمین اسیر می شوند اما زمانی که این اجرام کیهانی از جو عبور می کنند، معمولا یک گلوله آتشین را همانند این شهاب سنگ سقوط یافته در انگلیس، از خود تولید می کنند".  

b6dcbdaa47b51e854c4939443fd195ce

ec612e9a-c59a-5d4f-bf32-9e9f4b22ee80download

Comet-1589639394171.jpeg--comet_swan_with_11_million_mile_tail_is_heading_towards_the_sun_and_green_streak_may_be_visible_from_earth_from_tonight_plus_more_chances_to_wave_at_the_international_space_station5e5e97d0d02d5.image

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها