|

یو پی اس، باتری یو پی اس، استابلایزر و اینورتر صنعتی

راه کنترل جریان برق ورودی به دستگاه‌های برقی و جلوگیری از سوختن آن‌ها را می‌توان در خرید یک یو پی اس مناسب جستجو کرد.

لینک کوتاه کپی شد

قریب به یقین حفاظت از جریان برق ورودی به لوازم گران‌قیمتِ برقی یکی از اصلی‌ترین موارد نگهداری از آن‌ها است. راه کنترل جریان برق ورودی به دستگاه‌های برقی و جلوگیری از سوختن آن‌ها، را می‌توان در خرید یک یو پی اس مناسب، جستجو کرد. منبع تغذیه یا به اختصار یو پی اس بدون وقفه اغلب در کنار لوازم برقی گران‌بها چون، تلویزیون، یخچال و .... به کار می‌رود.

این دستگاه، در صورت بروز هرگونه اختلال در برق شهری و همچنین هنگام قطعی برق، وظیفه دارد تا در روند این اختلالات، شرایط لازم جهت ادامه روند ادامه فعالیت و سلامت دستگاه را محیا کند. به بیان دیگر دستگاه یوپی اس را می‌توان رابط بین جریان برق شهری و دستگاه برقی دانست که ضمن عادی سازی ولتاژ برق ورودی به دستگاه، از آسیب دیدن و وارد آمدن خسارت به تجهیزات حساس در هنگام بروز مشکل جلوگیری می‌کند. طبق استانداردهای موجود، انواعِ این دستگاه از لحاظ کاربرد و ساختار به  سه دسته تقسیم می‌شود که پیش از خرید یو پی اس لازم است اطلاعاتی در مورد نحوه کار و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها بررسی لازم صورت گیرد.

این سه نوع دستگاه یو پی اس را می‌توان به صورت زیر مورد بررسی قرار داد :

 تکنولوژی لاین اینتر اکتیو

در دستگاه‌های دارنده این تکنولوژی اینورتر دائما روشن است و مادامی که ولتاژ برق ورودی در بازه معمولی قرار دارد به شارژ باتری می‌پردازد و به محض اینکه  ولتاژ ورودی از محدوده عادی خارج شد، توان خروجی یا ولتاژ مصرفی دستگاه مصرف کننده برق از منبع تغذیه بی‌وقفه یعنی باتری یو پی اس تامین خواهد شد‌. این تکنولوژی به طور معمول در تجهیزات شبکه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع آنلاین

نوع آنلاین دستگاه یو پی اس علاوه بر تامین برق بی‌وقفه، توان خروجی مطلوبی را نیز ارائه می‌دهد. در این سبک از یوپی اس‌‌ها علاوه بر شارژ بی‌وقفه باتری، اینورتر همواره فعال است و این بدان معناست که می‌تواند توان خروجی را فراهم کند. این دستگاه محافظت بیشتری از نوع جریان ورودی به دستگاه را ارائه خواهد داد. بهترین گزینه برای مکان‌ها یا وسیله‌هایی که قطعی جریان برق مشکل اساسی آن‌هاست و حفظ اطلاعات‌شان وابسته به وجود برق است، نوع آنلاین است.

نوع آفلاین

در یو پی اس آفلاین دستگاه برقی به صورت مستقیم متصل به جریان برق شهری است؛ اما هدف از کارگزاری این دستگاه حیاتی، تغذیه دستگاه مصرف کننده برق، از توان باتری یوپی اس در هنگام قطعی برق است. شایان ذکر است تولید نوع آفلاین به جهت عدم ارائه کیفیت قابل قبول و مطلوب برای توان خروجی، محدود یا متوقف شده است. اجزای تشکیل دهنده یو پی اس‌ها را که کیفیت هر کدام تاثیر به سزایی در تصمیم‌گیری برای خرید دستگاه برق اضطراری دارد را می‌توان به صورت زیر نام برد:

  • رکتیفایر یا یک سو کننده شارژ
  • اینورتر یا مبدل DC به AC
  • سوئیچ یا کلید غیرهادی
  • باتری یو پی اس

 

وظایف هر کدام از بخش‌های نام برده شده را در ادامه به اختصار مورد بررسی قرار خواهیم داد:

image_f1718c8ad6f83a3107a342ea8235fb8c79c209a7

رکتیفایر :

به بیان معمولی رکتیفایر در دستگاه یوپی اس وظیفه تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم را بر عهده دارد. سه مدل رکتیفایر به نام‌های رکتیفایر IGBT، رکتیفایر Diode+IGBT و در نهایت نوع سوم یعنی رکتیفایر تریستور، وجود دارد.

باتری :

باتری یو پی اس بخشی است که در هنگام عدم وجود جریان برق شهری، به دستگاه متصل به بخش خروجی، برق می‌رساند. همچنین در هنگام نوسان یا ایراددار شدن جریان برق شهری نیز وظیفه برق رساندن به دستگاه متصل به عهده باتری یو پی اس است؛ از این رو می‌توان اذعان داشت که مهم‌ترین بخش دستگاه همان باتری است. اغلب باتری‌ای که در دستگاه برق اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنس سیلد اسید است. این دست باتری‌ها دارای لایه‌های محافظی با جنس فیبر و سایر پوشش‌های محافظتی هستند تا از رطوبت و سایر عوامل مخرب محیطی در امان باشند.

اینورتر

یک اینورتر برخلاف رکتیفایر وظیفه تبدیل جریان مستقیم برق به جریان متناوب را دارا است. از این جهت خروجی‌اش می‌بایست به طور تقریبی با ولتاژ برق شهری برابر باشد. اینورتر‌ها با توجه به اینکه شکل موج خروجی آن‌ها به چه صورتی است به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • دسته اول اینورتر با خروجی شبه سینوسی
  • دسته دوم اینورتر با خروجی تمام سینوسی
  • و دسته سوم اینورتر با خروجی مربعی

لازم به ذکر است که اینورتر‌ها علاوه بر یوپی اس در پنل‌های خورشیدی نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت به احتمال خیلی بالا همه لوازم برقی نیازمند وجود منبع تغذیه بی‌وقفه برق هستند. اما لوازم حیاتی ضرورت بیشتری جهت دارا بودن این وسیله متحمل می‌شوند؛ از جمله دستگاه‌های مربوط به مکان‌هایی با عملکرد و فرایند حساس همانند تولیدی‌ها، بیمارستان‌ها و ....

به طور اجمالی لوازم برقی‌ای که به صورت حتمی به خرید یو پی اس و نصب این دستگاه نیازمندند را می‌توان آسانسور، دوربین مدار بسته، کرکره برقی، تجهیزات برقی، پکیج، رایانه، تلویزیون، یخچال و هرآنچه که شخص با توجه به کاربردش ضروریت استفاده‌اش را معین می‌کند، دانست.

مزیت یوپی اس را می‌توان این‌گونه اذعان داشت، که در هنگام قطع شدن جریان برق شهری در کمتر از ثانیه‌ای منبع برق دستگاه از برق شهری به باتری یو پی اس سوئیچ شده و ادامه روند فعالیت دستگاه را ممکن می‌سازد. از این رو در موارد نام برده شده و همچنین مکان‌هایی همچون بانک، اتاق عمل‌ها، کلینیک‌ها، ادارات و .... دارای ضرورت برای حضور می‌شود. از رایج‌ترین ایراداتی که می‌تواند متوجه دستگاه برق اضطراری و الزام به تعمیر یو پی اس گردد را می‌توان در دسته بندی زیر مشاهده کرد.

  1. عدم روشن شدن دستگاه
  2. باتری دستگاه شارژ نمی‌شود
  3. دستگاه روشن می‌شود اما خروجی نمی‌دهد
  4. ارور دادن دستگاه و ....

البته با توجه به نوع و کاربرد دستگاه ایرادات دیگری نیز مشاهده خواهد شد. جهت شرح دلایل هر یک از ایرادات، عیب یابی و تعمیر یو پی اس می‌بایست به یک تعمیرکار زبده یا مجموعه خدماتی - مشاوره‌ای در این زمینه مراجعه کرد تا با تضمین کیفیت دوباره پس از تعمیر یو پی اس، آسایش خیال کاربران را ارمغان آورد . یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید یو پی اس می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، توان مصرفی دستگاه است؛ چرا که متخصصین همواره توصیه داشته‌اند که ظرفیت دستگاه خریداری شده باید ۲۵ درصد بیش از مجموع توان مصرفی همه مصرف کننده‌ها از دستگاه، باشد.

image_0b228d6222eb7bfa43b6743fdf29f80113d9cfe6

شرکت رسام یو پی اس با داشتن کادر مجرب، متخصص و متعهد و نیز تجربه و پیشینه چند ساله در جهت مشاوره رایگان، فروش و خدمات پس از فروش در زمینه انواع یو پی اس‌ها در انواع برند معتبر و باکیفیت داخلی و خارجی (آمریکایی، اروپایی، ترکیه‌ای، کره‌ای و چینی)، انواع لوازم جانبی مورد استفاده همچون منابع تغذیه بدون وقفه AC و DC خانگی و صنعتی آماده ارائه خدمات به مشتریان و کاربران گرامی است. شرکت رسام یو پی اس علاوه بر فعالیت در زمینه خرید یو پی اس با به کار گیری کادر متخصص در مجموعه خود، در زمینه تعمیرات انواع مختلف یو پی اس، استابلایزر و باتری شارژی؛ آماده خدمت رسانی به کاربران بزرگوار در اقصی نقاط کشور است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی