|

فناوری و تکنولوژی

آیا یک ربات ارزان قیمت می تواند اعماق اقیانوس ها را کشف کند؟

مهندس خلاقی در کالیفرنیا در تلاش بود تا ربات ارزان قیمت و همه کاره ای را به جهان معرفی کند.

لینک کوتاه کپی شد

اگرچه زیر دریایی های بدون سرنشین در حال حاضر به یافته های بسیار مهمی همانند کشف بقایای کشتی تایتانیک دست یافته اند اما از آنجایی که تمام آنها به پشتیبانی کشتی های بزرگ نیاز دارند، ساخت هر یک از آنها ده ها هزار دلارهزینه برداشته است. 

اما در حال حاضر موجی از کارآفرینان با حمایت خیرخواهان میلیاردر و سرمایه گذران در حال توسعه فناوری های پیشرفته و ارزان قیمت، در حال تحقیق در زمینه موجودات دریایی هستند و اما سوال این است که آیا تلاش آنان تا کنون نتیجه ای را در پی داشته است؟ 

در واقع همه چیز از سال 2010 و از آنجایی آغاز شد که اریک استاکپول، مهندس جوان آینده دار به عنوان یک کارآموز در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا شروع به طراحی ماهواره های چند منظوره و کارآمد نمود و در واقع همزمان با تحصیل در دانشگاه سانتا کلارا درکالیفرنیا، به فکرساختن ربات های زیر دریایی افتاد. 

این مهندس خلاق همچنین این باره نیز گفت: " برای انجام فعالیت های مهم نیازی به داشتن دستگاه های عجیب و گران قیمت نیست، بلکه با کمی کنجکاوی و خلاقیت می توان یک وسیله ساده را به یک ابزار کارآمد تبدیل کرد". 

سپس اریک از یکی از دوستان خود که به تحقیق در همین زمینه می پرداخت، کمک خواست و آن دو پس از انجام تحقیقات گوناگون در نهایت توانستند شناور هایی را با انرژی خورشیدی بسازند که داده ها را از هر نقطه اقیانوس به نقطه دیگر منتقل می کنند. 

در اوایل سال 2012، آنها در جلسه ای با بنیاد علوم فناوری در یک سازمان غیر انتفاعی با رئیس سایت گوگول؛ اریک اشمیت و همسر وی، یک قرار کاری را ترتیب دادند و هر دوی آنان در آن جلسه موافقت کردند که هزینه های مالی راه اندازی و معرفی این ربات را تامین کنند.

در واقع اریک و دوست وی، خواستار این بودند تا این ربات را به عنوان یک ربات کارآمد برای تحقیقات زیردریایی به جهان معرفی کنند که در حال حاضر نیز حتی سازندگان فیلم های ورزشی خواهان استفاده از این آنها شده اند.

sofar-early-drone_s

ساختار این ربات ها نیز به گونه ای است که به یک کنترل کننده متصل می شوند اما اپراتور ها می توانند آنها را تا چند صد متر زیر امواج دریا نیز ارسال کنند و همچنین با نهایت تعجب باید گفت که این ربات کارآمد در بسیاری از مناطق تنها به قیمت 1000 دلار فروخته می شود. 

به علاوه، امروزه بسیاری از کاشفان اقیانوس ها تصمیم گرفته اند تا برای گسترش تحقیقات دریایی، با هزینه های بسیار بالا تر روی این پروژه سرمایه گذاری کنند تا بتوانند نمونه های پیشرفته تری ازآن برای کشف اعماق اقیانوس ها را نیز به جهان ارائه دهند. 

در حقیقت بسیاری از دانشمندان اکنون با استفاده از این وسیله توانسته اند تا در مورد تغییرات آب و هوایی گیاهان زیر دریایی همانند مرجان ها، نوسانات مهم در فواصل و زمان های کوتاه، اندازه گیری دمای زیر سطح آب، چگونگی تاثیر جزر و مد، باد و سایر عوامل تاثیر گذار بر گیاهان زیر دریا ها، تحقیق کنند. 

oceanx-filmmaking-vessel_h

trident-diving-drone_h

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی