|

راهنمای خرید پیاز گل و کاشت گیاهان پیازی

یک پیاز مرغوب و سالم باید درشت باشد چون در پیاز­های درشت گل­دهی همان سال انجام می ­شود.

لینک کوتاه کپی شد

پیاز گل یا سوخ، غده­ای در درون زمین می باشد که در زمان گلدهی گیاه، شروع به رشد و تولید برگ یا تیغه گل می ­شود. این غده در قسمت زیر­زمینی گیاه، در زمان استراحت برای ذخیره گیاه استفاده می­ شود و در این زمان گیاه، پژمرده و تمام نیروی خود را به تولید و تکثیر پیازهای زیر­زمینی می­ کند.

image_07ee589494659d431349f283047e528d6adc567a

انوع پیاز گل:

پیازها بر اساس بزرگی و کوچکی به دسته های پیازها، غده­ ها، ریزوم ­ها و ریشه ­های گوشتی تقسیم می شوند و گلکاران و باغبانان این گیاهان را، گیاهان پیازی می­ نامند، که به دسته­ های زیر تقسیم می­ شوند:

پیازهای درشت: به گل هایی همانند پیاز گل مریم، پیاز گل آماریلیس، پیاز لیلیوم­ ها وسایر پیازهای اندازه درشت

ریزوم­ها: ریزوم ­های گل ­ها همانند پیاز بوده، اما در بعد و اندازه کوچکتر هستند. این ریزوم­ ها بعنوان تولید مثل و تکثیر گیاهان استفاده می ­شوند، و در دو نوع افقی و عمودی تقسیم می ­شوند، از جمله ریزوم ­ها می­توان به ریزوم اگزالیس، ریزوم گل نیلوفر باران، زامیفولیا و ... نام برد.

گیاهان غده­ای: غده ­ها همانند پیازها درشت بوده و تفاوت اصلی غده ­ها با پیازها عدم وجود بخش تحتانی آن است، که ریشه را از ساقه مجزا می­ کند. از جمله این گل­ها می­توان به غده گل کوکب و گل صدتومانی و ... نام برد.

ریشه ­های غده­ای یا ریزوم­دار: این گیاهان دارای ریشه ­­های ریزوم­دار کوچک بوده، همانند ریشه گل هوستا، ریشه گل برف یا موگه و زنبق رشتی و سایر گیاهان.

تفاوت گل ­های پیازی با گل ­های زینتی دیگر:

گل­ های پیازی علاوه بر اندام­های هوایی، دارای غده، ریزوم یا پیاز هستند. این گل ­ها در دسته گل ­های زینتی هستند و عمده تفاوت آن­ها بخاطر طیف رنگ ­های بسیار زنده، زیبا با کنتراست بالا و خالص هست و به همین دلیل اصطلاحا" بین گل­بازها و علاقمندان، دارای محبوبیت بیشتری هستند، خصوصا درزمان عید، با خرید پیاز آماریلیس یا پیاز گل لاله و چیدمان آن در سر سفره هفت سین آن را تزئین می­ کنند.

راهنما و آموزش کاشت پیاز گل:

کاشت گیاهان پیازی بسیار ساده می باشد و معمولا" آنها را با تناسب فصول به 4 دسته پیاز بهاره، پیاز تابستانه، پیاز پاییزه، پیاز زمستانه تقسیم بندی می ­کنند. الیته این تقسیم بندی بر اساس گل­دهی گیاهان پیازی می باشد و ممکن است بعضی از گل­ها در زمان های مختلف نیز گل­دهی کنند.

پیاز بهاره: در زمان شروع بهار شروع به گل­دهی می­ کنند همانند گل­های نرگس، گل لاله، گل سنبل، گل آماریلیس و ...

پیاز تابستانه: شامل انواع گلایل­ها، سوسن، پیاز گل مریم، کوکب و شیپوری می ­باشد.

پیاز پاییزه: این پیازها در زمان فصل پاییز شروع به گل­دهی می­ کنند شامل آلاله ­ها، پیاز گل زعفران

دسته آخر پیاز زمستانه: شامل گل­ هایی همانند گل زعفران زینتی و ... می ­باشد.

البته این نکته را مد نظر قرار دهید بعضی از گل­ها و گیاهان پاییزی فصل مشخصی ندارند و با توجه به شرایط خاص در کاشت می­ توان آنها را وادار به گل­دهی هم کرد.

image_1dee630c7976013e4e532ab162672c11f843ce88

آموزش کاشت پیاز گل : برای کاشت پیاز­ها در گلدان باید گلدانی با تناسب مناسب پیاز گل تهیه کرد. عمق کاشت پیاز گل معمولا" باید دو برابر قطر پیاز گل باشد. گلدان شما نباید بیش از حد بزرگ باشد، ابتدا انتهای گلدان را سوراخ ایجاد کرده و انتهای آن را با پوکه معدنی یا تکه سفال به اندازه 2 الی 4 سانتی متر ریته و پر کنید تا زهکشی مناسب شود، سپس بستر کاشت خود را طبق ترکیبات زیر مهیا کنید:

زغال خرد شده 5 درصد: از زغال خورد شده برای مانع شدن رشد قارچ ها و باکتری­ها استفاده می شود.

کود حیوانی و شن به نسبت مساوی تا نصف گلدان پر شود، پیاز گل را روی آن قرار داده و روی پیاز­ها با مخلوط خاک باغچه، کود پوسیده دامی و ماسه به نسبت مساوی ریخته شود و اندازه یک سانتی متر لبه فوقانی گلدان را برای آبیاری خالی بگذارید، سپس خاک اطراف پیاز گل را کمی فشار داده طوری که قسمت جوانه زنی پیاز (سر پیاز) لب به لب سطح خاک مماس باشد (البته در بعضی از گل­ها همانند آماریلیس­ها، غده­های پیازی باید دوم سوم پیاز زیر خاک و مابقی بیرون باشند).

بعد از اتمام کار گلدان را آبیاری نموده و آن را در مکانی مناسب با تهویه هوای خوب، با نور قوی ولی غیر مستقیم قرار دهید و هر 20 الی 30 روز یک­بار کود­دهی npk   با دوز مناسب انجام شود، می­توانید کود­ را در آب مخلوط و به برگ­های گل آب­پاشی کنید.

image_be505c39e980053de7db522cdb62ec0cc635c458

راهنمای خرید پیاز گل:

ابتدا مشخصات یک پیاز مرغوب را شرح می ­دهیم تا با خصوصیات  آن آشنا شوید، یک پیاز مرغوب باید دارای یک سری ویژگی ها باشد:

  • یک پیاز مرغوب و سالم باید درشت باشد (مهم­ترین فاکتور یک پیاز سالم و مرغوب است چون در پیاز­های درشت گل­دهی همان سال انجام می ­شود، همچنین گل­های نهایی گل نیز، درشت و با کیفیت خواهد بود) خصوصا" در خرید پیاز گل آماریلیس دقت لازم را داشته باشید پیاز مرغوب تهیه کنید.
  • نرم و لهیده نباشد: پیاز نرم و زخمی ممکن است در حال خراب شدن باشد.
  • دارای پیازچه­ های کوچک در کنارش نباشد: البته اگر پیاز شما درشت باشد مشکلی ندارد.
  • سفت و سنگین باشند.

image_19d74acd121b2554db898281b3ebd047724b53de

مرکز فروش پیاز گل کجاست:

حال سوال اینجاست که پیاز گل را در شهر خودم از کجا تهیه و خرید کنم؟

معمولا" در بازارهای گل و گیاه شهر خود می­توانید این پیازها را تهیه کنید اما دو مشکل وجود دارد:

اول اینکه در بازارها با توجه به معرض قرار دادن پیازها در نور آفتاب، آنها بی کیفیت شده

دوم: زمان طولانی که بابت رفت و آمد و هزینه­ های جانبی آن و همچنین شرایط پیش آمده بیماری (مثل کرونا) در مسیر تردد و خستگی می ­تواند شما را برای خرید پشیمان کند.

لذا بهترین راه برای خرید پیاز گل، مراجعه به سایت­ های اینترنتی و فروش پیاز گل در بستر آنلاین می باشد. خود بنده به شخصه از همین روش پیازهای مرغوبی را از سایت های مختلف تهیه کردم و برای تجربه لینک یک سایت خوب را برای خرید پیاز گل که خرید از آن داشتم را همین­جا قرار دادم. اما لازم هست به فروشنده تاکید کنید که پیازها را با پست سریع ارسال کنند، همچنین بعد از رسیدن به شما، آن را سریعا  با روشی که در قسمت کاشت پیاز ذکر کردیم کاشت نمایید، چون با ماندن  آن پیاز­ها کیفیت خود را از دست می­ دهند، یا اینکه پیاز گل را در باغچه خود یا گلدانی با بستر خاک کاشت نمایید اما رطوبت آن را کم کنید و آب­دهی نکنید تا پیازها سالم بمانند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها