|

رزین اپوکسی از کجا بخریم؟

رزین اپوکسی کارایی بالایی دارد که بطور گسترده در تقویت، ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه به ویژه در تولید محصولات کامپوزیتی استفاده می شود.

لینک کوتاه کپی شد

رزین از جمله موادی است که علاوه بر کاربردهای صنعتی، در وسایل زینتی نیز به کار می رود. شما می توانید برای خرید رزین اپوکسی از بهترین مارک های موجود در بازار با قیمت و کیفیت ممتاز با کارشناسان فروش در سایت رزین سنتر (https://rezincenter.ir/) تماس بگیرید. رزین ها با توجه به کاربرد به انواع متفاوتی گروه بندی می شوند و کاربرد های مختص خود را دارند.

کاربرد رزین اپوکسی

هزاران سال است که انسان ها استفاده های زیادی از رزین دارند، به عنوان مثال در گذشته از صمغ درختان برای درزگیری قایق ها و یا مومیایی کردن اجساد، ظروف غذا و … استفاده می شد. از گذشته تا به امروز کاربرد اصلی رزین ها مقاومت بخشیدن به اجسام، چسباندن دو جسم به یکدیگر و یا نفوذناپذیر کردن اجسام در مقابل حشرات و مایعات و … می باشد. با افزایش نیاز در صنایع مختلف به چنین ماده ای از لحاظ استحکام و مقاومت بالا، دانشمندان علم شیمی توانستند رزین های مصنوعی تولید کنند. دانشمندان از ترکیب و سنتز مواد معدنی و شیمیایی در آزمایشگاه ها رزین مصنوعی ساختند و این خود شروعی در صنعت ساخت رزین و دنیای وسیعی از کالاها و کاربردهایی است که رزین در صنعت دارد.

رزین اپوکسی موادی دو جزئی متشکل از رزین اپوکسی و سخت شونده هاردنر می باشد. رزین های اپوکسی کارایی های بالایی دارد که بطور گسترده در تقویت، ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها به خصوص در تولید محصولات کامپوزیتی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین از آن در ساخت قالب های مستحکم استفاده می شود. این مواد دارای مقاومت بالا و خاصیت چسبندگی بسیار زیادی می باشد. رزین اپوکسی عایق الکتریکی بالایی می باشد در صورتیکه این ماده در تولید انواع قطعات الکتریکی مانند ژنراتورها در صنعت برق بطورگسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در هوافضا و هواپیما سازی برای اتصال قطعات داخلی و خارجی به یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از رزین‌های اپوکسی به بیش از ۵۰ سال پیش برمی گردد و امروزه از پرکاربردترین مواد در مصارف مختلف هستند. استفاده از آن‌ها تنها به صنایع پوششی محدود نمی‌شود و در صنایع مختلف مانند هوافضا، عمران، صنایع اتومبیل و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رزین‌های اپوکسی مقاومت شیمیایی دارند و در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند به همین خاطر با اینکه جز دسته رزین‌های مصنوعی گران قیمت هستند ولی کاربرد فراوانی در صنعت و هنر دارند. رزین اپوکسی به دلیل میزان سختی بالایی که دارد کاربرد های زیادی دارد. رزین به خودی خود شکنندگی بسیاری دارد اما ترکیب شدن آن با پلی آمین و یا پلی آمید باعث سختی ویژه آن می‌شود.

در ادامه موارد بسیاری که از رزین اپوکسی استفاده می‌شود را بیان می‌کنیم:

به دلیل نفوذ ناپذیری پایینی که در برابر آب دارد در صنعت کشتی سازی از آن بهره می‌بریم.

به عنوان فایبر گلاس در تعمیرات سپر ماشین از رزین اپوکسی استفاده می‌کنیم.

در صنعت جواهر و زیورآلات نیز از آن استفاده می‌نماییم مثل گردنبند رزینی و انگشتر رزینی

به عنوان کفپوش در حوزه ورزشی، صنعتی، آنتی استاتیک، سه بعدی و بیمارستانی

به عنوان چوب در فرآورده تولیدات حوزه چوبی مثل میز رزینی، ظروف و دکوراسیون رزینی

در زمینه فرآوری سنگ به عنوان تایل و اسلب

به عنوان مواد اولیه در زمینه تولید محصولات پتروشیمی

به عنوان مواد خام در تولید رنگ و چسب

جای تعجب نیست که با توجه به ساختار شیمیایی متنوع رزین های طبیعی، کاربردهای آن ها هم متنوع باشد. خاصیت ضد میکروبی این مواد دلیل مصرف آن ها برای مومیایی کردن اجساد، درمان سوختگی مداوم پوست(سوختگی با اشعه تابشی) بوده است. رزین های طبیعی هم چنین درمصارف غیر پزشکی مانند جلا دهنده، لاک، مواد ضد آب، چسب و همچنین در مواد پیش ساخته برای تولید مواد شیمیایی صنعتی کاربرد داشتند. از کاربرد های دیگر این مواد می توان به ساخت جواهر، عطر، جوهر و ... اشاره کرد.

رزین ها به خاطر ویژگی های شیمیایی وکاربردهای بی شمارشان با ارزش هستند. در نتیجه میزان تولید بالا و انواع گوناگونی دارند. این مواد در صنایع مختلفی از جمله صنعت پلاستیک، لاستیک، کامپوزیت، چسب، لاک الکل، رنگ و نساجی کاربرد دارند. عمده مصرف رزین ها در صنایع بسته بندی، کف پوش، کاغذ، چاپ، رنگ، چرم، کشاورزی و نفت است.

رزین اپوکسی ماده ای دو جزئی است که از رزین و ماده سخت کننده تشکیل شده است. رزین های اپوکسی عملکرد بالایی دارند که به طور گسترده ای در ترمیم و تقویت سازه های مختلف به ویژه در تولید محصولات مرکب مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از رزین ها برای ساخت قالب های قوی استفاده می شود. این مواد دارای مقاومت بالا و خاصیت چسبندگی بالایی دارند.

این رزین عایق الکتریکی بسیار بالا است، این در حالی است که این ماده به طور گسترده ای در تولید اجزای مختلف الکتریکی مانند ژنراتور ها در صنعت برق استفاده می شود. همچنین در صنعت هوا فضا و هواپیماها برای اتصال قطعات داخلی و خارجی استفاده می شود. در صنایع دریایی برای تعمیر انواع قطعات کشتی ها نیز استفاده می شود. در تولید جلیقه های ضد گلوله نیز استفاده دارد.

یکی از کاربرد های اصلی رزین استفاده در کامپوزیت های FRP می باشد. یکی دیگر از کاربردهای رزین اپوکسی در صنایع خودرویی و به منظور به هم چسباندن قطعات خودرو می باشد. از دیگر موارد معمول استفاده از اپوکسی، به عنوان پوشش محافظ به نام پوشش اپوکسی در کف سالن های ورزشی، کارخانه ها و کف بیمارستان ها است که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی مانند فرسایش و واکنش های شیمیایی می شود.  این پوشش سبک مانع از نفوذ مایعات مانند آب و گرد و غبار و مواد خورنده به داخل بتن می شود. برخی از جالب ترین کاربردهای رزین در صنایع هوایی و تفریحی است که در آن رزین ها و الیاف با هم ترکیب شده و ساختارهای پیچیده کامپوزیت را تولید می کنند.

رزین اپوکسی در کامپوزیت های مقاوم سازی مانند کامپوزیت کربنی و یا شیشه ای نقش ماتریس پلیمری را دارد. چسب اپوکسی الیاف تقویتی را در کامپوزیت سریعا خیس کرده و الیاف تقویتی را کنار هم نگه می دارد و در زمان اعمال بار تغییر شکل می دهد و تنش را به الیاف وارد می کنند.رزین اپوکسی در کامپوزیت های مقاوم سازی عامل کاهش تمرکز تنش می باشد زیرا این ماتریس خاصیت جذب انرژی را دارد. رزین ها از ویسکوزیته ی پایینی برخوردار هستند.

رزین های اپوکسی دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند: قدرت خمش فوق العاده قوی و خوب، قدرت پیوند تا 2000 psi، اپوکسی پس از سفت شدن مقاوم در برابر رطوبت می باشد، خواص چسبندگی بهتر (توانایی اتصال به آرماتور یا هسته)، خواص مکانیکی برتر (به ویژه مقاومت و سختی)، مقاومت بهتر در برابر فرسایش و ترک خوردن، دارای خاصیت ضد آب بودن، قابلیت انعطاف پذیری بالا، عایق الکتریکی و هزاران ویژگی دیگر که این ماده شیمیایی را به گزینه ای مناسب جهت استفاده در بسیاری از صنایع تبدیل نموده است.

کف‌پوش اپوکسی

یکی از  زمینه‌های پر‌کاربرد در استفاده از رزین اپوکسی، کف‌پوش اپوکسی است که به چند نمونه از انواع آن اشاره می‌کنم:

  • کف‌پوش اپوکسی صنعتی، مخصوص کارخانجات با مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار شدید؛
  • کف‌پوش اپوکسی آنتی‌استاتیک کانداکتیو، برای هدایت الکتریسیتۀ ساکن؛
  • کف‌پوش اپوکسی آنتی‌باکتریال، برای بیمارستان‌ها و مراکز حساس به آلودگی؛
  • کف‌پوش اپوکسی سه‌بعدی که از ایده‌های جدید به‌کاررفته در کف‌پوش منازل و کارهای تزیینی است و درآمد بسیار خوبی دارد.

رزین اپوکسی برای سنگ

اپوکسی سنگ را بیشتر در کارخانجات سنگ‌بُری برای کارهای زیر مصرف می‌کنند:

  • فراوری اصولی سنگ؛
  • استحکام‌بخشی فوق‌العاده به پشت و روی اسلب (ورق‌های بزرگ سنگ)؛
  • فراوری کوپ سنگ (قطعات بریده‌شده در معدن)؛
  • کاربرد در همۀ مراحل، قبل از برش کوپ تا انتهای مرحلۀ سایزینگ؛
  • جلادهی و درخشش فوق‌العاده بعد از ساب.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها