|

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ + جزئیات

شورای عالی کار شب گذشته حداقل حقوق کارگران در سال 1400 را مشخص کرد.

لینک کوتاه کپی شد
1

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ مشخص شد. شورای عالی کار هر ساله در ماه های آخر سال حداقل دستمزد و حقوق کارگران در سال آینده را مشخص می کند. پس از کش و قوس هاس فراوان بین نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان، سرانجام شب گذشته شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران را تعیین کرد که بر اساس آن  افزایش حقوق کارگران برای سال جدید 39 درصد تعیین شد. در ادامه جزئیات بیشتر از مبلغ افزایش حقوق کارگران در سال 1400 را مورد بررسی قرار دادیم.

حقوق پایه 2 میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شد و حداقل حقوق کارگری در مجموع رقمی حدود 4 میلیون تومان خواهد شد.

حداقل حقوق برای سال آینده ۳۹ درصد بالا رفت. با این حساب حداقل حقوق دریافتی کارگران به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. علاوه بر این سایر اقلام نیز نسبت به سال جاری افزایش یافت.

دستمزد روزانه ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

پایه سنواتی برای ۱۴۰۰ معادل ۱۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و حق مسکن نیز به ۴۵۰ هزار تومان رسید.

حق بن کارگری هم ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

حقوق دریافتی کارگران در سال 1400 چقدر خواهد شد؟

با این حساب دریافتی کارگران اعم از حقوق پایه و سایر مزایا به چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید.

برای سایر سطوح نیز که دریافتی پایه آنان از حداقل حقوق بیشتر است میزان افزایش حقوق ۲۶ درصد به علاوه ۲۴۸ هزار تومان تعیین شده است.

شب گذشته پس از ۴ ساعت از آغاز دویست و نود و هفتمین نشست شورای‌عالی کار و سومین نشست تعیین حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی، حداقل دستمزد کارگران ۳۹ درصد افزایش یافت.

با این حساب، حداقل حقوق کارگران از ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.

با مصوبه شب گذشته، حق مسکن کارگران به ۴۵۰ هزار تومان و بن و خواروبار به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت، همچنین پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

لازم به ذکر است که حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی پس از تصویب هیئت دولت لازم الاجراست.مجموع دریافتی حداقل‌بگیران به ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۰۷ تومان رسید.

سایر سطوح مزدی هم ۲۶ درصد به‌علاوه رقم ثابت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال افزایش یافت.

در حداقل حقوق کارگران سال 1400 دستمزد روزانه کارگران  88 هزار و 500 تومان، دستمزد ماهیانه 2 میلیون 655 هزار تومان ، پایه سنوات یکصد و 40 هزار تومان و بن 600 هزارتومان و مسکن 450 هزارتومان تعیین شد. محمد شریعتمداری وزیر کار افزایش 39 درصدی حقوق کارگران را تایید کرد و از توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی خبر داد. شریعتمداری اعلام کرد که برای سایر سطوح مزدی، رشد ۲۶ درصد دستمزد و عدد ثبات ۲۴۱ هزار تومان به تایید شورای عالی کار رسید.

رقم بن مسکن باید به تصویب هیئت ‎وزیران برسد

سبد معیشتی خانوار کارگری برای سال 1400 حدود 7 میلیون تومان تعیین شد و پیش بینی میشد تا حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ نیز به این رقم نزدیک باشد اما افزایش حقوق کارگران سال 1400 از رقم یک میلیون و 900 هزارتومان به رقم 2میلیون و 656 هزارتومان است. یعنی حقوق یک کارگر مجرد 2میلیون 656 هزارتومان تعیین شد که با افزایش آیتم برای کارگران متاهل این رقم به 4 میلیون و 200 هزار تومان افزایش میابد.

در اوایل دی ماه مجلس شورای اسلامی هم برای حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ طرحی را در نظر گرفت تا افزایش حقوق کارگران دوبار در سال تعیین شود که با وجود  پیگیری های نمایندگان کارگری این طرح اجرایی نشد.

حداقل حقوق کارگران سال ۱۴۰۰

شریعتمداری وزیر کار با وعده اتفاقات خوب سال آینده برای کارگران گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۲ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان می‌شود که با سایر آیتم‌های مزدی به بالای ۴ میلیون تومان خواهد رسید. رقم بن مسکن باید به تصویب هیئت ‎وزیران برسد اما در مجموع دستمزد حداقل ‎بگیران در سال ۱۴۰۰ بالای ۴ میلیون خواهد بود.

در جلسه اوایل ماه جاری کمیته مزد شورای عالی کار، رقم سبد معیشت کارگران از ۴میلیون‌و۹۴۰هزار تومان در اسفند۱۳۹۸ به ۶میلیون ‌و۸۹۵ هزار تومان در اسفند۱۳۹۹ افزایش یافت و در حقیقت شورای‌عالی کار، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت افزایش ۳۹.۵۷درصدی حداقل هزینه معیشت خانوارهای کارگری در سال۹۸ را تأیید کردند.

دستمزد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره حدود ۶۰.۹ درصد از هزینه معیشت ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی این خانوار را پوشش می دهد به این ترتیب قدرت خرید این خانوار کارگری تقریبا به قدرت خرید ابتدای سال ۹۹ بازگشت.

حداقل حقوق کارگران مجرد

جلسه شورای عالی کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در حال برگزاری است.طبق اعلام روابط عمومی وزارت کار در صفحه اینستاگرامی لحظاتی قبل میزان افزایش حقوق کارگران مشخص شد و براساس آن حداقل حقوق ۳۹ درصد افزایش یافت.

پایه حقوق در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود که با افزایش ۳۹ درصدی به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسید. یعنی یک کارگر مجرد در کمترین حالت باید از سال آینده دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان را دریافت کند.

همچنین بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، بن مسکن ۴۵۰ هزار تومان، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد، در مجموع حداقل حقوق برای یک خانواده سه نفره چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان برآورد می‌شود. به سایر سطوح درآمدی نیز ۲۶ درصد اضافه شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها