|

واریز متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی + جزئیات

واریز متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از روز دوشنبه ۲۵ اسفند ماه آغاز شده است و تا پایان روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد
1

مصطفی سالاری رئیس سازمان تامین اجتماعی از آغاز پرداخت مابه تفاوت حقوق همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی از روز گذشته 25 اسفند 99 به مدت سه روز یعنی تا پایان روز چهارشنبه خبر داد. به گفته سالاری ما به تفاوت مرحله دوم اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از زمان آغاز مرحله دوم خبر داده و گفته: بر این اساس نه تنها از اسفند سال جاری مبلغ متناسب سازی حقوق این افراد ترمیم می‌شود بلکه مابه‌التفاوت این ترمیم نیز از ابتدای اجرای طرح متناسب سازی بعنی از ابتدای مرداد محاسبه و به حساب آنان واریز می‌شود. در ادامه جزئیات بیشتر از اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را در زیر می خوانید.

 مصطفی سالاری گفت: براساس وعده‌ای که پیش از این داده شده بود پس از اخذ مجوزهای قانونی، سازمان تأمین اجتماعی از دوشنبه 25 اسفند تفاوت ترمیم متناسب سازی را به کلیه بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور پرداخت می‌کند.

وی گفت: بر این اساس نه تنها از اسفند سال جاری مبلغ متناسب سازی حقوق این افراد ترمیم می‌شود بلکه مابه‌التفاوت این ترمیم نیز از ابتدای اجرای طرح متناسب سازی بعنی از ابتدای مرداد محاسبه و به حساب آنان واریز می‌شود.

بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور تامین اجتماعی اطلاع دادند که تفاوت مبلغ متناسب‌سازی گروهی از آن‌ها وارد فیش‌ حقوقی اسفند ماه شده است. 

روز گذشته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که تفاوت ترمیم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول قانون سخت و زیان‌آور از امروز (دوشنبه/۲۵ اسفند) منظور و پرداخت می‌شود. 

به گفته سالاری تفاوت مبلغ متناسب‌سازی از ابتدای مرداد محاسبه و واریز می‌شود. 

البته هنوز تمام بازنشستگان تفاوت مبلغ متناسب‌سازی مرداد تا اسفند را دریافت نکرده‌اند و ظاهرا این پول تدریجی و بر اساس حروف الفبا به حساب آن‌ها می‌نشیند.

گفتنی است میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مبتنی بر ضوابط تعیین شده سازمان تامین اجتماعی است. عدم اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی بود.

دولت در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به نتیجه ای نرسید و متناسب سازی حقوق بازنشستگان از پرداخت بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. با همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی میزان دریافتی این بازنشستگان به میزان دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری نخواهد رسید اما وضعیت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی بهبود میابد.

با اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به 4 میلیون خواهد رسید.  رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران تصریح کرد: با اجرای مرحله دوم همسان سازی، حقوق برخی بازنشستگان به بالای ۴ میلیون می‌رسد. جزئیات بیشتر از روند اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان و میزان افزایش حقوق بازنشستگان را در ادامه خبر زیر بخوانید.

واریز علی‌الحساب حقوق بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی در حال محاسبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است و تصمیم دارد بخشی از عایدی از بازنشسته را قبل از پایان سال واریز کند. همچنین قرار بود با کمک بلاعوض دو میلیون تومانی از بازنشستگان حمایت شود ایا این یارانه پرداخت می‌شود؟

واریز آخرین حقوق امسال بازنشستگان تامین اجتماعی به ترتیب الفبا از روز ۱۵ اسفند آغاز شده و تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد.

در سال‌های اخیر بین حقوق دریافتی بازنشستگان لشگری و کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی اختلاف حدود ۳۷ درصدی وجود داشت که این موضوع موجب اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی بود.

در ابتدای مهر امسال حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای این متناسب‌سازی اختصاص داده شد اما این مبلغ کافی نبود، در هفته گذشته مجلس در بودجه امسال تصویب کرد که مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان جهت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تخصیص یابد.

براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان تامین اجتماعی این افزایش حقوق ناشی از متناسب‌سازی در حقوق پایه بازنشستگان و مستمری‌بگیران اعمال می‌شود و در فیش حقوقی آنها می‌آید و افزایش حقوق سالانه نیز به آن اضافه می‌شود. در این مرحله سازمان تامین اجتماعی قرار است این متناسب‌سازی را محاسبه و احکام جدید صادر کند.

به عبارت دیگر حقوق بازنشستگان در سال آینده یک بار به خاطر متناسب‌سازی با احکام جدید افزایش می‌یابد و از آنجایی که طبق مصوبه شورای عالی کار پایه حقوق وزارت کار ۳۹ درصد افزایش می‌یابد، حقوق بازنشستگان نیز مشمول این افزایش حقوق می‌شود.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد سازمان تامین اجتماعی تصمیم دارد که بخشی از این افزایش حقوق ناشی از متناسب‌سازی را به صورت علی‌الحساب قبل از پایان سال به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود واریز کند.

با انجام این مرحله از متناسب‌سازی، با فرض این که بازنشسته‌ای حداقل‌بگیر بوده و ۳۰ سال سابقه کاری کامل دارد، معادل حداقل حقوق سال آینده یعنی حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.

یارانه ۲ میلیونی واریز می‌شود؟

همچنین سازمان تامین اجتماعی تصمیم داشت که به بازنشستگان خود دو میلیون تومان به صورت کمک بلاعوض پرداخت کند، اما از آنجایی که این سازمان درگیر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و به دنبال پرداخت علی‌الحساب آن تا قبل از عید است، احتمالا پرداخت این یارانه حداقل قبل از عید منتفی است.

علی خدایی؛ نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره افزایش دستمزد گفت: این دستمزدی که برای 1400 تعیین شد کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد اما به‌خاطر مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد, به‌ناچار این رقم را پذیرفتیم، امیدواریم دستگاه‌های نظارتی کنترل بازار را به‌عهده داشته باشند تا قیمت‌ها به‌بهانه افزایش دستمزد چند برابر نشود.

وی ادامه داد: مطابق ماده 96 قانون تأمین اجتماعی, سازمان موظف است که حقوق بازنشستگان خود را حداقل به‌میزان 39درصد افزایش دهد اما بحث دیگر این است که قانون همسان‌سازی تصویب شده است و کف حقوق بازنشستگان باید از حد قانونی کمتر نباشد. عملاً‌ شاید شاغلان بتوانند کسری دریافتی خود را برای تأمین مخارج با شغل دوم جبران کنند، با مشکلاتی که بازنشستگان دارند امیدواریم مسئولان تأمین اجتماعی به‌گونه‌ای حقوق را افزایش دهند که بخشی از مشکلات بازنشستگان حل شود.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار ادامه داد: تأثیر افزایش دستمزد کارگران روی نرخ تورم کمتر از 4 تا 5 درصد است. امیدواریم به‌بهانه افزایش دستمزد قیمت‌ها افزایش نیابد، امیدواریم نهادهای ناظر به این مسئله توجه کنند. دستمزدی که تعیین شد به هیچ عنوان حداقل‌های زندگی کارگران را تأمین نمی‌کند. نمایندگان کارگران از مبلغ تعیین‌شده دستمزد رضایت ندارند.

پرداخت علی‌الحساب مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در اسفند/ اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان به اجرای همسان‌سازی

سالاری در پاسخ به سوالی درباره متناسب سازی گفت: در خصوص متناسب‌سازی در مرداد ماه به پشتوانه 32 هزار میلیارد تومانی که بابت رد دیون به تأمین اجتماعی واگذار شد در مرداد ماه احکام جدید را صادر و ابلاغ و پرداخت کردیم و حتی پرداختش نیز با انطباق احکام جدید در خود مرداد ماه انجام شد. مرداد را اگر بخواهیم با اسفند ماه 98 مقایسه بکنیم، با افزایش مربوط به اول سال یا ماده 96 به ازای متناسب سازی تقریباً آن ماه افزایش نسبت به اسفند ماه حدود 49 درصد بود. با افزایش‌های بعدی که اصلاحاتی انجام دادیم احتساب کامل سوابق و ... به بیشتر از 49 درصد رسیده است اما در مهر ماه صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشروی با کمک دولت یک افزایشی دادند که آن افزایش باعث شد که بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام بکنند و یک مطالبات بحقی داشته باشند.

وی افزود: نیاز بود که تأمین منابع از دولت و مجلس داشته باشیم و بتوانیم منابعی برای اینکه متناسب سازی مرحله دوم را انجام بدهیم داشته باشیم. چیزی که من دقایقی پیش از مجلس به صورت مستقیم کنترل می‌کردیم این بود که با نظر مثبت دولت و نظر مثبت نمایندگان مجلس حدود 90 هزار میلیارد تومان در بند «و» تبصره 2 بودجه 1400 در صحن هم رای گرفت که بابت رد دیون به تأمین اجتماعی داده بشود. قطعاً این کمک می‌کند برای تأمین منابع اجرای مرحله دوم متناسب سازی از هفته گذشته هم همکاران ما در معاونت بیمه‌ای معاونت اجتماعی فرهنگی با همفکری مدیران کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شروع به محاسبات متناسب سازی مرحله دوم کردند و تدوین فرمول‌هایی که آن فرمول‌ها را که ما نهایی و مصوبه‌اش را از هیئت دولت و هیئت امنا اخذ و بعد آن را در نرم افزارهایمان اعمال تا بتوانیم پرداخت متمرکز انجام دهیم و پرداخت متناسب در مرحله دوم متناسب سازی انجام بشود.

سالاری اظهار کرد: حتماً به صورت علی الحساب یک پرداخت را بابت متناسب سازی مرحله دوم در اسفند انجام می‌دهیم. تاریخ اجرا یک اسفند خواهد بود اما با توجه به شروع پرداخت، احتمالاً پرداخت به صورت علی‌الحساب خواهد بود. درباره بازنشستگان سال 99 حتماً سال 1400 متناسب‌سازی برای آنها انجام می‌شود؛ کسانی که تا پایان 98 بازنشسته بودند را در سال 99 شامل می‌شد اما در سال 1400 کسانی که در 99 بازنشسته شدند مشمول متناسب سازی خواهند بود و از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشند. صدور احکام از اول اسفند خواهد بود. اما چون حقوق اسفند را داده‌ایم.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: درباره 90 هزار میلیارد تومان آن چیزی که به تأمین جتماعی پرداخت می‌شود و امروز هم درمجلس مصوب شد و در شورهای نگهبان هم انشاءالله تایید شود، این رقم بابت رد دیون است. اما این رد دیون یعنی پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم مرحل دوم متناسب سازی را انجام بدهیم.

سالاری درباره افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان نیز توضیح داد: شورای عالی کار یک مرجع عالی مستقل است. آن مرجع تصمیم خودش را می‌گیرد و با توجه به سبد معیشت، میزان تورم در سال 99، میزان دستمزد را تعیین می‌کند ما در این شورا عضویت نداریم اما انشاءالله تصمیمی باشد که به جامعه کارگری و به تبع آن به بازنشستگان تأمین اجتماعی کمک بشود.

جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس عنوان کرد: موضوع مهمی که درباره بحث متناسب‌سازی به آن پرداخته نشده آن است که اساسا قرار نیست این طرح به وسیله منابع دولتی یا به خواسته دولت اجرایی شود و به سرانجام برسد. بلکه این فرایند با استفاده از منابعی که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی است، اجرا خوهد شد.

حاجی افزود: یکی از مشکلات اخیر سازمان تامین اجتماعی، مساله بدهی‌های دولت به این سازمان است.اگر این بدهی ها به موقع پرداخت می‌شد، نه تنها متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در زمان قانونی خود انجام می‌شد، بلکه سایر خدمات مورد نیاز در بخش های درمانی، رفاهی، تسهیلاتی و...نیز پیش از این اجرا شده بودند.

عضو هیات رییسه مجلس اشاره کرد: رویکردی که مجلس در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دنبال می کند، مبتنی بر ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور است. در قانون برنامه ششم آمده است که دولت موظف است تمام بدهی هایی که طی چند دهه ایجاد شده را به سازمان تامین اجتماعی مسترد سازد. بدهی هایی که اعداد و ارقامی حول و حوش ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان در خصوص آن طرح می شود.

حاجی ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز موضوعی نیست که توسط دولت و با منابع دولتی بخواهد اجرایی شود، بلکه در بطن برنامه ششم تکلیف شده که این فرایند باید انجام شود. در واقع سازمان تامین اجتماعی با اعانه دولتی اقدام به متناسب‌سازی نمی‌کند، بلکه دولت تنها بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت می کند.
وی افزود: قدمی که مجلس برای پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ برداشته، آن است که در اجرای تکلیف قانونی برنامه ششم، مصوب کرده که دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را باز پرداخت کند. در واقع مجلس به دنبال آن است که بخشی از مطالبات قانونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی استیفا شود. چنانچه این مطالبات در وقت مقرر پرداخت می‌شد، بخش وسیعی از مشکلات امروز سازمان تامین اجتماعی پوشش داده شده بود.

حاجی با اشاره به بهبود روند پرداختی‌ها به بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی یادآور شد: طبیعی است که این ظرفیت های اعتباری در سازمان تامین اجتماعی ایجاد خواهد شد تا بتواند تکالیف قانونی خود که تا به امروز روی زمین مانده بود را عملیاتی کند. یکی از این تکالیف قانونی، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگر تامین اجتماعی است که در حال حاضر بین ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می گیرند. پرداختی‌هایی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی که مردم با آن دست به گریبان هستند، رقمی بسیار اندک محسوب می شود.

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به اندازه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش خواهد یافت؟ گفت: خیر، متناسب‌سازی به این معنا نیست که دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری افزایش پیدا خواهد کرد. میزان متناسب‌سازی، تابع ضوابطی است که در سازمان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد. باید بدانیم صندوق تامین اجتماعی، صندوقی دولتی نیست. یک صندوق بین النسلی است که منابع آن تا به امروز توسط خود بیمه شدگان طی دهه های متمادی تامین شده است.

حاجی در انتها گفت: بنابراین میزان افزایش پرداختی‌ها مبتنی بر ضوابطی خواهد بود که در سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. البته طبیعتا این پرداختی‌ها باید متناسب با شرایط اقتصادی و معیشتی کشور تنظیم شود، اما اینکه برخی تصور کنند حتما رقم این پرداختی‌ها باید به اندازه سایر بازنشستگان کشوری و لشگری باشد، اشتباه است.

افزایش حقوق‌ بازنشستگان تأمین اجتماعی به اندازه نرخ تورم

بازنشستگان کشور در کارزاری خواستار افزایش حقوق خود براساس نرخ تورم شدند.

متن این کارزار اینترنتی به شرح زیر است:

نظر به اینکه بر اساس مواد ۱۲۵ و ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب سال ۱۳۸۶ و اصلاح شده در سال ۹۸ نظام پرداخت کارمندان دستگاه‌های اجرایی براساس ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگی‌های مذکور خواهد بود و امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل ذکر شده در این فصل ضرب در ضریب ریالی، مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار می‌گیرد و برای بازنشستگان و موظفین یا مستمری بگیران نیز به همین میزان تعیین می‌گردد و با توجه به تبصره‌ی همین ماده ضریب ریالی مذکور می‌باید با توجه به شاخص هزینه زندگی در لایحه بودجه سالانه پیش‌بینی و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید. و از آنجا که در بسیاری از سال‌ها پیش و پس از تصویب این قانون، افزایش حقوق‌ها به مراتب، حتی کمتر از تورم رسمی اعلام شده بوده، به این وسیله از تمامی شاغلان و بازنشستگان عزیز می‌خواهیم که با امضای این کارزار، به اجرای دقیق مواد ۱۲۵ و ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، یعنی افزایش حقوق بر مبنای نرخ تورم تاکید نمایند. لازم به یادآوری‌ست که بعضی آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و محاسبات نیز دولت‌ها را مکلف به اجرای این قانون و حتی پرداخت مابه التفاوت سنوات گذشته به شاغلان و بازنشستگان کرده است.

واریز هدیه مدیرعامل تأمین اجتماعی برای بازنشستگان تا پایان سال

بازنشستگان کارگری در انتظار هدیه مدیرعامل سازمان برای پایان سال هستند. بر اساس پیگیری‌ها، مبلغ پرداختی در پایان سال هنوز نهایی نشده و صد درصد مشخص نیست بنابراین اعدادی که برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند، چندان صحت ندارد.

از قرار، مدیرعامل سازمان قرار است برای پرداخت هدیه پایان سال به بازنشستگان کارگری مجوز صادر کند. بازنشستگان می‌گویند: امیدواریم با پرداخت این مبلغ، کمبود عیدی دریافتی تا حدودی جبران شود.

این هدیه قرار است در روزهای آتی به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    مگه دارین به گدا پول می دین حق خودمونو اسم شومیزارین هدیه بعدمیگین الحساب واقعا خیلی بی چشم درد هستین

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها