|

بافت تاریخی شهر شاهدیه یزد ثبت ملی شد!

بافت تاریخی شهر شاهدیه از توابع مرکز این استان در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۰۰ به ثبت رسید.

لینک کوتاه کپی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزدگفت :بافت تاریخی شهر شاهدیه از توابع مرکز این استان در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۰۰ به ثبت رسید.

سیدمصطفی فاطمی افزود: بافت تاریخی این شهر کهن از بافت‌های متفاوت کشور به شمار می‌رود که به لحاظ معماری خاص به خصوص در ابرندآباد و منطبق بودن خانه‌های خشتی ایجاد شده بر روی تل رسی به علت آبیاری باغ ها و پایین رفتن آب قنات حایز اهمیت است.

وی در خصوص باغ‌های شاهدیه هم اظهار کرد: باغ هایی در بخش پایین این تل رسی قرار دارد  که حریم منظری و میراث کشاورزی منطقه به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در مورد تاخیر ثبت این بافت تاریخی و موکول شدن آن به سال ۱۴۰۰ ، تصریح کرد: با توجه به فراوانی تعداد پرونده‌های میراث فرهنگی و تکمیل بودن سهمیه یزد در ثبت ملی آثار، بافت تاریخی شاهدیه با محدوده دقیق اعلام شده به میراث فرهنگی به عنوان محدوده واجد ارزش در سال جاری به ثبت رسید.

فاطمی  یادآور شد: از این پس هرگونه تغییر و ساخت و ساز و اجرای طرح‌های شهری در این بافت باید با مجوز و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شود.

شاهدیه یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان یزد است که از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شد و  افزون بر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد. 

در گزارش ارسالی به تعداد شهرهای تاریخی استان یزد که قبل از این در فهرست آثار ملی ثبت شد، اشاره ای نشد.

این استان ۲۴ شهر دارد که بیشتر این شهرها دارای بافت کهن است.

1502867_325

منبع:ایرنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها