|

شریفی زارچی چرا اخراج شد؟

دانشگاه صنعتی شریف درخصوص انتشار خبر خاتمه همکاری با یکی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

لینک کوتاه کپی شد
1

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیه‌ای نوشت: «پیرو انتشار خبر «خاتمه همکاری یکی از اعضای هیئت علمی پیمانی دانشگاه صنعتی شریف»، روابط عمومی دانشگاه، بنا به وظیفه‌ای که در جهت آگاه‌سازی افکار عمومی به‌عهده دارد، اعلام می‌نماید:

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از همشهری، آقای دکتر علی شریفی زارچی از سال ۱۳۹۵ همکاری خود را به‌عنوان عضو هیئت علمی پیمانی با دانشگاه شروع کردند و سقف پنج دوره سالانه عضویت پیمانیِ ایشان، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ به پایان رسید.

طبق مقررات، عضو هیئت علمی پیمانی، پس از گذشت پنج سال، در صورت تمایل به ادامه همکاری، باید جهت تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی، نسبت به تشکیل پرونده علمی و درخواست تبدیل وضعیت اقدام کند.

پس از محاسبه امتیازات، یا عضو هیئت علمی تبدیل وضعیت می‌شود و یا در صورت کسبِ درصد مشخصی از حد نصاب امتیازاتِ مورد نیاز برای تبدیل وضعیت، قرارداد پیمانی وی، با تایید هیئت رئیسه دانشگاه، حداکثر سه بار و هر بار به مدت یک سال تمدید خواهد شد.

دبیر دوره قبلی هیئت جذب دانشگاه، ۹ ماه قبل از پایان سقف پنج ساله دوره پیمانی، کتباً به ایشان اعلام نموده که نسبت به درخواست تبدیل وضعیت استخدامی خود اقدام کند. پس از عدم اقدام از سوی ایشان، شش ماه بعد، این موضوع در نامه دیگری کتباً از ایشان پیگیری شده و باز هم اقدامی از جانب ایشان صورت نگرفته است.

نهایتاً، قرارداد پیمانی ایشان با دانشگاه پس از دو بار اخطار، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ خاتمه یافته است. دبیر فعلی هیئت جذب دانشگاه نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۵ نامه اخطار دیگری به ایشان نوشته و برای بار سوم تاکید نموده‌اند که عدم اقدام از جانب ایشان منجر به خاتمه همکاری می‌شود؛ با این حال اقدامی از سوی ایشان انجام نشده است. در این مدت و پس از آن، چندین بار مسئولین و همکاران دانشکده و دانشگاه نیز این موضوع را به ایشان متذکر شده‌اند.

دانشگاه تا یک سال پس از خاتمه قراردادِ پیمانی، مساعدت نموده و همچنان حقوق ایشان را پرداخت کرده است؛ به امید آنکه تذکرها موثر واقع شده و اسناد مالی پرداختی‌های ایشان نیز تسویه شود.

نهایتاً، از ابتدای سال جاری، طبق روال موجود، پرداخت حقوق ماهیانه ایشان نیز قطع گردید؛ اما، علیرغم گذشت حدود پنج ماه، باز هم هیچ اقدامی از جانب ایشان برای پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی و ارائه پرونده مستندات علمی مورد نیاز صورت نگرفت.

لذا، موضوع در دستور جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ هیئت جذب دانشگاه قرار گرفت و با حضور نماینده دانشکده بررسی شد؛ در بررسی موضوع و به استناد مکاتبه رئیس وقت دانشکده متبوع و سایر شواهد ارائه‌شده در جلسه، مشخص شد که ایشان علاوه بر عدم توجه به درخواست‌ها و اخطارهای هیئت جذب در ۲۶ ماه گذشته، کاستی‌هایی هم در انجام بخشی از وظایف تعریف‌شده خود به‌عنوان عضو هیئت علمی داشته‌اند.

نهایتاً، خاتمه همکاری ایشان با دانشگاه با اکثریت قریب به اتفاق آراء به تصویب هیئت جذب دانشگاه رسید. این مصوبه در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۴ به ایشان ابلاغ و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۵ به هیئت مرکزی جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شد.

متاسفانه، ایشان پس از دریافت مصوبه، در یک اقدام غیرحرفه‌ای و با استفاده از دسترسی‌های خود در فضای مجازی، مدعی شدند که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ از طریق یکی از سامانه‌های دانشگاه، درخواست تبدیل وضعیت استخدامی داده‌ شده است.

در حالی که سامانه مذکور منحصراً برای درخواست ترفیع سالانه و تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی پیمانی در پنج سال اول است و برای تبدیل وضعیت استخدامی نیاز به تشکیل پرونده فیزیکی و ارائه همه مستندات مورد نیاز است و به همین سبب درخواست مورد اشاره، حتی در دانشکده نیز بررسی نشده بود. درخواست‌های ادعایی ایشان، پس از تاریخ صدور رأی، تنها می‌تواند در مرحله تجدیدنظر که در قوانین مربوطه پیش بینی شده است مورد بررسی قرار گیرد.

در تکمیل موارد فوق‌الذکر عنایت به موارد زیر ضروری است:

۱- تلاشِ دانشگاه صنعتی شریف حرکت در مرزهای دانش و فناوری و حل مشکلات علمی/فناوری جامعه است. این مهم تنها با استفاده از ظرفیت منحصربفرد اعضای محترم هیئت علمی و دانشجویان مستعد انجام می‌شود و دانشگاه وظیفه خود می‌داند حداکثر مساعی خود را در نگهداشت و تعالی ایشان به‌کار گیرد.

۲- سوابق آموزشی، پژوهشی، اجرایی، اجتماعی و صنعتی هر یک از اعضای هیئت علمی دانشگاه، زمانی در روندهای استخدامی و ارتقاء علمی، قابل استناد از سوی فرد و بررسی از سوی دانشگاه است که به انضمام تشکیل پرونده علمی، به دانشگاه ارائه شود تا نقش این عضو هیئت علمی در یکایک مستندات علمی ارائه‌شده، توسط کمیسیون‌های تخصصی مربوطه مورد بررسی و ممیزی قرار گیرد. در غیر اینصورت، این سوابق فارغ از میزان اعتبار، تاثیری در وضعیت اداری-استخدامی و یا ارتقاء علمی ایشان ندارد. این فرآیند، یک فرآیند حرفه‌ای، مرسوم، و تخصصی در عموم دانشگاه‌ها است و در مورد تک تک اعضاء هیئت علمی به‌صورت یکسان اجرا می‌شود.

۳- فرآیند فوق‌الاشاره در رابطه با آقای دکتر علی شریفی زارچی، صرفاً در قالب وظایف دانشگاه، آیین‌نامه‌ها و چارچوب‌های انضباط کاری و مستقل از اظهارنظرهای سیاسی اشخاص و نهادهای بیرونی دانشگاه صورت گرفته است. اظهارنظر رسانه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مسئول و نامرتبط با ساحت محیط‌های علمی، در خارج از دانشگاه، تاثیری بر جایگاه و عملکرد هیئت اجرایی جذب دانشگاه نداشته و ضروری است این اشخاص منویات خویش را با این فرآیند درون دانشگاهی ممزوج ننمایند.

۴- عضو هیئت علمی در دانشگاه به کسی اطلاق می‌شود که صرفاً از طریق فراخوان عمومی وزارت متبوع به هیئت جذب دانشگاه معرفی و فرآیند مربوطه را در درون دانشگاه طی نموده و تاییدیه‌های لازم را از نهادهای مصرح در قانون اخذ کرده باشد. دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه، در هر نیم‌سال تحصیلی، ممکن است برای رفع نیازهای آموزشی خود، افرادی را برای ارائه یک درس، به‌صورت موقت و به‌عنوان استاد مدعو، دعوت به همکاری نمایند که این موضوع در چارچوب اختیارات قانونی ایشان است و ارتباطی با فرآیندهای هیئت جذب دانشگاه ندارد. اطلاق عنوان «استاد دانشگاه صنعتی شریف» به برخی اشخاص که در هر نیم‌سال تحصیلی به‌عنوان استاد حق‌التدریس مدعو به دانشگاه دعوت می‌شوند، به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد.

۵- دانشگاه صنعتی شریف، به‌عنوان پرافتخارترین دانشگاه کشور، اتهامات و هجمه‌های اخیر علیه این نهاد علمی را که باعث تحت‌الشعاع قرار دادن روند جاری فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن می‌شود، مردود دانسته و از همه فرهیختگان انتظار دارد، ضمن بیان نکات دلسوزانه خود، از دامن‌زدن به حواشی یا بیان مطالب غیرکارشناسی یا غیرمستند، که ممکن است باعث انحراف افکار عمومی و صدمه‌دیدن سرمایه‌های علمی کشور شود، پرهیز نمایند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • رها ارسالی در

    آبجی جون این کارو نکن هااا از من یاد بگیر دختر خوبم ۰۰۰ میخوام بیام ترکیه پیش آبجی جونم ریحانه

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها