|

افزایش چشمگیر حقوق سربازان/تغییر مدت دوره آموزشی در سال ۱۴۰۰

امسال مبلغ حقوق سربازان قطعا افزایش چشمگیری خواهد یافت و این اتفاق بر اساس عدالت رخ خواهد داد.

لینک کوتاه کپی شد

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره میزان افزایش حقوق سربازان در سال 1400 گفت: امسال مبلغ حقوق سربازان قطعا افزایش چشمگیری خواهد یافت و این اتفاق بر اساس عدالت رخ خواهد داد. البته بحث حرفه‌ای شدن سربازی امکان پذیر نیست و ستاد کل مخالف جدی فروش سربازی است.

امروز امیر غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح و سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح در یک نشست خبری درباره موضوعات مربوط به افزایش حقوق سربازان، طرح برخی نمایندگان مجلس برای اختیاری شدن سربازی و آخرین وضعیت مشمولان غایب و فروش سربازی توضیحاتی ارائه دادند.

افزایش حقوق سربازان عادلانه خواهد بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امیر غلامرضا رحیمی پور در پاسخ به سوال ما درباره میزان افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: امسال مبلغ حقوق سربازان قطعا افزایش خواهد یافت، اما مقدار آن هنوز مشخص نشده است و جزئیات این موضوع زمانی مشخص می شود که کار به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: تلاش ما این است که از همین ماه فروردین افزایش چشمگیری در حقوق سربازان نسبت به سال گذشته اعمال شود و علاوه بر این، حقوق ها حتما عادلانه پرداخت خواهد شد؛ یعنی بین حقوق کسانی که در شهر خود خدمت می کنند و کسانی که در مرزها مشغول خدمت هستند، تفاوت معناداری وجود خواهد داشت.

امکان حرفه ای شدن سربازی وجود ندارد

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در این نشست خبری به طرح پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس برای اختیاری شدن خدمت وظیفه عمومی نیز اشاره کرد و گفت: بحث حرفه‌ای شدن سربازی امکان پذیر نیست و ستاد کل مخالف جدی فروش سربازی است.

رحیمی پور در ادامه تصریح کرد: جوانان عزیز منتظر این بحث ها باقی نمانند و بدانند که خدمت سربازی به قوت خود ادامه دارد؛ غایبین وظیفه نیز در اولین فرصت برای انجام خدمت وظیفه خود را معرفی کنند.

وی در پاسخ به پرسشی با تاکید بر این که هیچ بخششی برای سربازان غایب در دستور کار نیست، ادامه داد: توصیه ما به این افراد این است که منتظر بخشودگی نباشند و وارد غیبت نشوند. آخرین بخشودگی سنی که اعلام شد برای متولدین سال ۵۴ و قبل از آن بود و برای متولدین پس از این سال هیچ برنامه ای وجود ندارد.

وجود نزدیک ٣ میلیون مشمول غایب در سطح کشور

رحیمی پور در بخش دیگری از صبحت هایش تعداد کل مشمولان غایب در کشور را حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: عمده غایبان ما مربوط به این سال ها نیستند و اتفاقا بیشتر آنان در همین چند سال اخیر و پس از اجرای طرح جریمه ریالی مشمولان غایب وارد غیبت شدند و متاسفانه این قانون سبب شد تا تعداد غایبان سربازی به دو برابر افزایش پیدا کند.

وی درباره این که در حال حاضر آیا قانون جریمه ریالی نیز امکان اجرا شدن دارد یا خیر؟ نیز تاکید کرد: این قانون یا مواردی نظیر خرید خدمت دیگر احیا نخواهد شد. در زمان تصویب این قانون گفتند که منجر به کاهش تعداد مشمولان غایب می‌شود، اما در عمل دیدیم که تعداد غایبان طی سه سال دو برابر شد. از این رو، هیچ برنامه ای در این خصوص نیز نداریم و معنی هم ندارد که یک عده با پرداخت پول به سربازی نروند و عده دیگر به سربازی بروند.

سربازان با ستاد کل ارتباط مستقیم پیدا می کنند

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین از راه اندازی سامانه ای در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این سامانه، امکان برقراری ارتباط مستقیم و ارائه گزارش وضعیت از سوی سربازان با اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح فراهم می‌شود. تلاش ما این است که در نیمه نخست امسال این سامانه به بهره برداری برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: البته در حال حاضر نیز دبیرخانه ستاد کلی نیروهای مسلح گزارش های دریافتی سربازان را اخذ کرده است و به این گزارش ها رسیدگی خواهد کرد.

احتمال تغییر مدت دوره آموزشی در سال ۱۴۰۰

رحیمی پور همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری درباره احتمال تغییر مجدد مدت دوره آموزشی سربازی با توجه به شرایط کرونایی توصیح داد: این موضوع در حال بررسی است و با توجه به شرایط کرونا در شهرهایی که مراکز آموزش در آن قرار دارند تصمیم گیری خواهد شد. آنچه که مهم است این است که هیچ مرکز آموزشی به شکل سرخود کار نخواهد کرد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که برخی از مراکز آموزشی دوره های تخصصی نیز دارند. از این رو، ممکن است چند روزی آموزش های آنها طولانی تر شود، اما در سالی که گذشت هیچ مرکزی دوره آموزشی‌اش بیشتر از ۴۵ روز نبود. برای سال ۱۴۰۰ نیز در حال بررسی موضوع هستیم و نتایج آن اعلام می شود.

واکنش سردار شکارچی به طرح سربازی اختیاری

امروز همچنین سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح نیز به سوالات خبرنگاران درباره احتمال اختیاری شدن سربازی پاسخ داد و گفت: مدتی است که مباحثی درباره خدمت وظیفه عمومی و سربازی از سوی افراد مختلف حقیقی، حقوقی و سلبریتی در حال طرح در کشور است که افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار داده است. رسانه‌ها هم طبق رسالت خود این مباحث را رسانه‌ای می‌کنند. به همین دلیل قصد داریم تا این مباحث را جمع‌بندی و مطرح کنیم.

وی افزود: در دفاع مقدس ۶ میلیون نفر در جبهه ها حضور داشتند که ٣ میلیون نفر از آنها سرباز بودند که بسیاری از آنها تک فرزند و عزیز خانواده خود بودند. این عزیزان از همه طیف خانواده از جمله خانواده‌های بی‌بضاعت و وسع بالا بودند. از تعداد ٣ میلیون سرباز در دفاع مقدس نیز ۶٠ هزار شهید سرباز، ١۴٠ هزار جانباز و عده‌ای هم از آزادگان سرافراز هستند. سربازان یکی از ارکان قدرت ما در دفاع مقدس بودند که در یگان‌های خود به‌کار گرفته می‌شدند.

۴۰ درصد کسری سرباز داریم

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد کسری سرباز داریم، گفت: بیش از ۶۰ درصد از سربازان به وضعیت کنونی خدمت سربازی نگاه مثبتی دارند. اما عده‌ای با سوء استفاده از سربازی و بدون تخصص و کار کارشناسی پشت تریبون رفته و وعده‌های غیرقابل تحقق می‌دهند که این وعده‌ها می‌تواند به امنیت کشور آسیب بزند.

وی با تاکید بر نیاز بالای کشور به سربازان گفت: بخش اعظمی از امنیت مرزها توسط سربازان تامین می‌شود و اگر تنها یک روز این نقش را کاهش دهیم با توجه با ناامنی‌ها در اطراف کشور ما ببینید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

سربازی دل بخواهی نیست

شکارچی همچنین به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس درباره این که سربازی اجباری از قوانین بسیاری از کشورها حذف شده است، واکنش نشان داد و تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن شرایط کشور، مثال آوردن از برخی کشورها درست نیست. ما یک کشور مستقل هستیم و نمی‌توانیم مانند برخی کشورها از سربازان اجاره‌ای برای تامین امنیت استفاده کنیم.

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح ایران را مردم پایه دانست و گفت: نیروهای مسلح ما در سیل، زلزله، دفاع از امنیت دریایی و هوایی و مقابله با شرارت آمریکا حضور دارند و نمی‌توان گفت هر کسی که دلش خواست سربازی بیایید و هرکسی خواست نه. ما به بیش از این میزان نیروی پایور برای تامین شرایط فعلی نیاز داریم و این جدای از بحث جنگ است.

وعده سربازی اختیاری، انتخاباتی است

این مقام ارشد نظامی تامین منابع مالی را یکی دیگر از موضوعات در خصوص بحث اختیاری شدن سربازی دانست و گفت: هنوز هم حقوق مصوب شده سربازان تامین نشده است، پس چگونه عده‌ای سخن از حرفه‌ای شدن سربازی می زنند.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه ستاد کل نیروهای مسلح در جلسات برسی موضوعات سربازی شرکت نمی‌کند، تاکید کرد: تا کنون هیچ کسی از ستاد کل نیروهای مسلح برای شرکت در جلسه با موضوع سربازی دعوت نکرده است.

شکارچی در پایان تصریح کرد: جای سخن گفتن درباره موضوعات سربازی جلوی دوربین‌های خبرنگاران و رسانه‌ها نیست و حرف‌ها و اظهارات درباره موضوعات سربازی جلوی دوربین با اهداف خاص و با توجه به نزدیکی انتخابات شعاری و اهداف انتخاباتی است.

منبع: رکنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها