|

واکسن کرونای ایرانی تا ۴۰ روز دیگر در اختیار ایرانیان

معاون کل وزیر بهداشت گفت: اولین واکسن ایرانی کرونا از ۴۰ روز دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

معاون کل وزیر بهداشت گفت: اولین واکسن ایرانی کرونا از ۴۰ روز دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ واکسن دوم با تولید ماهانه هشت تا ۱۰ میلیون دوز از حدود ۷۰ روز دیگر در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با داتو قمرالدین جعفر، معاون وزیر امور خارجه مالزی در ستاد وزارت بهداشت دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار حریرچی با اشاره به اهمیت مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به لزوم تداوم ارتباط و رایزنی میان مقامات دو کشور و توسعه روابط فی مابین در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی اقتصادی، تجاری و بهداشتی و درمانی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت 99 مذاکرات تلفنی درخصوص روابط دوجانبه و تبادل تجربه برای مبارزه با کرونا میان سران دو کشور انجام شد، گفت: حدود 9 ماه پیش هم وزاری خارجه دو کشور در گفتگویی تصویری درمورد موضوعات دوجانبه و جهان اسلام گفت‌وگوهایی داشتند و همچنین روسای مجالس نوامبر گذشته مذاکرات تلفنی مفصلی داشتند.

آمادگی ایران برای تولید واکسن با همکاری مالزی

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در آذرماه 98 هم به دعوت نخست وزیر وقت، رییس جمهور به کوالالامپور سفر کردند؛ در گفتگوی مجازی که سپتامبر گذشته انجام شده است بر آمادگی برای گسترش همکاری میان دو کشور در زمینه بهداشت و سلامت به خصوص تاکید بر اجرایی شدن توافقات انجام شده در گفتگوی مجازی مدیران ارشد بهداشتی دو طرف، آمادگی برای همکاری بین دو کشور در زمینه تولید واکسن و صادرات دارو و همچنین کمک به استارت آپ های دو کشور در زمینه پزشکی تاکید شد.

حریرچی با اشاره به اینکه ما در ساخت 9 واکسن پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم که 4 واکسن در چند ماه آینده به بهره برداری و استفاده وسیع در کشور خواهد رسید، مطرح کرد: واکسن اول ما از 40 روز دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ واکسن دوم که برمبنای ویروس ضعیف و کشته شده است با تعداد ماهانه 8 الی 10 میلیون دوز از حدود 70 روز دیگر در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

تولید 98 درصد داروی مصرفی کشور در داخل

وی تصریح کرد: همچنین دو واکسن دیگر که با تکنولوژی متفاوتی ارائه خواهد شد 120 روز دیگر در دسترس خواهد بود. در همه این واکسن‌ها و انواع دیگری که تولید می‌کنیم می‌توانیم با کشور دوست، همکاری داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در ایران بعد از انقلاب به تولید داخلی روی آورده‌ایم، بیان کرد: اکنون با توجه به تحریم‌های موجود 98.3 درصد از داروی مصرفی کشور را از لحاظ عددی خودمان تولید می‌کنیم. تقریبا هیچ کشوری حتی کشورهای صادرکننده دارو هم این میزان تولید را نداشته و با کشورهای دیگر تبادل دارند. ما همچنین می‌توانیم به استارت آپهای دو کشور کمک کنیم و در این زمینه همکاری داشته باشیم.

حریرچی در پایان اظهار کرد: ما دو کشور بزرگ مسلمان هستیم که به استقلال کشورمان تاکید بسیاری داریم و امیدوارم همکاری هایمان پیش از پیش توسعه یابد.

آمادگی مالزی برای توسعه همکاری در حوزه سلامت با ایران

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران نیز در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه در نشست امروز درباره فعالیت‌های سیستم پزشکی و تولید واکسن در کشور صحبت شد، گفت: انستیتو پاستور ایران با توجه به سابقه صد ساله‌ای که در زمینه تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها، تولید واکسن و تحقیق و آموزشی که برای کشور عرضه کرده است، گزارشی را به هیات مالزیایی ارائه کرد.

وی ادامه داد: طرف مالزیایی با توجه به سابقه انستیتو پاستور اشتیاق خود را برای توسعه همکاری‌های انستیتوهای تحقیقاتی و نظام سلامت کشورش با ایران را اعلام کرد؛ امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد تبادل اساتید، دانشجو و همچنین پروژه‌های مشترک با مالزی باشیم.

براساس این گزارش سند پیشنهادی یادداشت تفاهم همکاری پس از چندین مرحله تبادل نظر میان طرفین نهایی شد که به پیشنهاد طرف مالزیایی قرار شد سند مذکور در جریان نشست مجازی وزاری بهداشت دو کشور امضا و از طریق مجاری دیپلماتیک تبادل شود.

منبع: رکنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها