|

روایت سی‌ان‌ان از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره نشست وین نوشت: این ممکن است به نجات اقتصاد ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری منجر نشود اما این نشست تنها راه…

لینک کوتاه کپی شد

 سی ان ان نوشت: عده کمی باور داشتند که ایالات متحده و ایران، دیپلماسی را به تشدید تنش ها و احتمالاً رویارویی نظامی ترجیح دهند. اکنون این حقیقت در وین ، در یک اتاق کنفرانس ، جایی که اعضای باقیمانده توافق هسته ای (انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، روسیه و چین) و ایران نشسته اند، اتفاق می افتد.

مقامات آمریکایی هم در وین هستند، اگرچه مستقیماً با همتایان ایرانی خود دیدار نخواهند کرد. تقریباً هر عضوی از هسته امنیت ملی جو بایدن در تحقق توافقنامه 2015 ایران نقش داشتند. حتی رئیس سیا ، بیل برنز ، به دلیل شناخت کافی از خلاصه مذاکرات درباره ایران ، ممکن است پیش از نشست وین کار خود را انجام داده باشد. از میان همه چالش های سیاست خارجی که اکنون ایالات متحده با آن روبرو است ، این حل این بحران با ساده ترین راه در دسترس است

اما میانه روهای تهران در آن طرف میز چه می کنند؟ این فرصت نیز آخرین فرصت آنها برای ارائه پیشنهادی برای تعامل گسترده با دنیای غرب است.

دولت اعتدال گرایان رو به پایان است ، با یک مجلس تندروتر روبرو هستند و در ماه های آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود که نتیجه آن می تواند رویکرد سختگیرانه تری را علیه غرب داشته باشد. بازگشت به تعهدات برجام باید بار دیگر و سریعاً مورد توجه قرار گیرد تا میزان مشارکت در انتخابات را به نفع اعتدال گرایان افزایش دهد.

هر دو طرف نیز هر آنچه می توانند برای نشست وین انجام داده اند. دولت بایدن آرام بوده ولی نسبتاً تحت تأثیر مهلت های فعالیت های گام به گام ایران قرار گرفته است.

سی ان ان در بخش دیگری از این نوشته ادعا کرد: هر دو طرف جدی هستند که مذاکرات را پیش ببرند. محاسبه اصلی هر دو طرف مانند شش سال پیش است: اینکه ایران رفع تحریم ها را به داشتن بمب ترجیح می دهد. و اینکه ایالات متحده، ایران ثروتمندتر را به ایران هسته ای ترجیح می دهد و البته اینکه هر دو طرف ترجیح می دهند جنگ نکنند.

هم ایران و هم آمریکا به طور آشکاری خواهان جنگ نیستند، وگرنه یکی از آن ها،  موقعیت های زیادی را در ماه ها یا سال های گذشته برای شروع یک جنگ استفاده می کردند. بنابراین گفتگو؛  راه پیش رو است.

نشست وین ممکن است منجر به تجدید نشست کمیسیون برجام در این هفته نشود. حتی این نشست ممکن است هرگز به توافق گسترده ای که بایدن دنبال آن برای مهار برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران است نشود. این ممکن است اقتصاد ایران را قبل از انتخابات ریاست جمهوری نجات ندهد. اما این تنها راه واقعی برای پیشرفت است

منبع: همشهری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها