|

همدان هفته تلخی را پشت سر گذاشت

با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در پیک چهارم ظرفیت تخت های بیمارستانی همدان تکمیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در پیک چهارم ظرفیت تخت های بیمارستانی این استان تکمیل شده است.

رشید حیدری مقدم روز شنبه در ستاد استانی پیشگیری، کنترل و مقابله با ویروس کرونا افزود: شمار تخت های بیمارستانی موجود در این استان شامل بخش خصوصی، دولتی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح حدود سه هزار و ۲۰۰ تخت بوده و هم اینک تنها بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها از یک هزار و ۵۰۰ نفر عبور کرده است.

وی با بیان اینکه همدان هفته تلخی را پشت سر گذاشت بیان کرد: متوفیان کرونا روز گذشته به ۱۹ نفر، بستری مثبت ۱۹۲ نفر و مبتلایان سرپایی به ۷۹۴ نفر رسید و این آمار در روز پنجشنبه گذشته ۲۱ فوتی، ۱۹۰ بستری مثبت و بیش از ۷۰۰ نفر سرپایی مثبت گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: آمار بالای فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا سبب بروز نگرانی در این مجموعه شده چرا که آمار یک روز فوتی و بستری مثبت و سرپایی پنجشنبه هفته گذشته با یک ماهه اسفند برابری می کند چرا که اسفند سال گذشته ۲۰ تن فوت کردند و مجموع آمار بستری و سرپایی مثبت ۹۰۰ نفر بود.

حیدری مقدم ادامه داد: عبور شمار بیماران بستری در بیمارستان های این استان از یک هزار و ۵۰۰ نفر، نیاز به تجهیزات پزشکی به ویژه اکسیژن ساز و تخت را افزایش داد و در بیمارستان شهرستان رزن در زمینه اکسیژن با مشکل مواجه شده بودیم که با همکاری سپاه استان این مشکل رفع شد.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۵۰ کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری تامین شده است و برای رفع کمبود تخت نیز در صدد افزودن ۴۰ تخت جدید به تخت های بیمارستانی موجود هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با عنوان اینکه نیازمند ۲ دستگاه اکسیژن ساز برای نصب در بیمارستان رزن و شهید بهشتی همدان هستیم اظهار داشت: سه سد شامل رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، حوزه بهداشت و سد سوم بیمارستان ها برای رویارویی با کرونا در نظر گرفته شده اما برخی از این سدها شکسته شدند.

حیدری مقدم از رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم گلایه کرد و گفت: با وجود هشدارهای مکرر علوم پزشکی و دیگر مسئولان اما مردم این استان خیلی اعتقادی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند به گونه ای که بیشتر مغازه داران و ساکنان در حاشیه شهرها ماسک نمی زنند.

وی بیان کرد: سد دوم برای رویارویی با این بیماری حوزه بهداشتی است و هم اینک مراکز جامع سلامت پیش بینی شده برای کووید ۱۹ مملو از جمعیت و مراجعه کنندگان بوده در حالیکه شمار نیروها و امکانات موجود به نسبت تراکم جمعیت و مراجعه کنندگان به این مراکز محدود است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: سد سوم نیز بیمارستان ها و مراکز درمانی بوده که کادر درمان ایثارگرانه در این جبهه تلاش می کنند با این وجود نگران دوصدایی در اظهار نظرها بوده چرا که این موارد سبب تضعیف روحیه کادر بهداشت و درمان می شود.

حیدری مقدم توضیح داد: شرایط کنونی به مثابه درخواست کمک از سوی فرد در حال غرق شدن است در این وضعیت باید ابتدا به فکر نجات این فرد بود سپس دنبال مقصر بگردیم.

وی با بیان اینکه وحدت و هماهنگی خوبی در مجموعه مدیران استان برای مدیریت اپیدمی کرونا وجود دارد از نهادهای مسئول خواست با توجه به قرار گرفتن در وضعیت جنگی از حاشیه سازی برخی افراد مغرض برای علوم پزشکی جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره واکسیناسیون نیز گفت: تاکنون هشت هزار دز واکسن علیه ویروس کرونا در این استان تزریق شده است و به زودی تزریق ۱۱ هزار و ۵۰۰ دز هم در صورت تحویل واکسن، آغاز می شود.

حیدری مقدم همچنین از بی توجهی بانک ها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: بخشی از کارمندان بانک ها باید همانند سایر ادارات به دور کاری بروند یا در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر خدمات ارائه کنند در غیراینصورت شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده به گونه ای که در یک شعبه از ۹ کارمند ۶ نفر آلوده شدند.

منبع:ایلنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها