|

پس از تزریق واکسن منتظر این عوارض باشید!

این روزها که برای مقابله با ویروس کرونا واکسیناسیون گسترده در جهان شروع شده است، در ایران نیز با ترتیب الویت درحال انجام است.

لینک کوتاه کپی شد

واکسیناسیون هرچند قطره چکانی و محدود، با ترتیب اولویت در حال انجام است و طبق گفته وزیر بهداشت تا کنون (تا پایان فروردین ۱۴۰۰) نزدیک به ششصد هزار نفر در ایران واکسینه شده اند. اگر واکسن را دریافت کرده اید یا در صف انتظار برای تزریق آن هستید، احتمالاً از عوارض جانبی آن نیز زیاد شنیده اید.

واکسن های موجود در جهان به طور معمول از دو تکنولوژی عمده بهره می برند. در نوع اول از  mRNA های پیام رسان و در نوع دوم از وکتور های آدنوویروسی برای انتقال قسمتی از ژنوم ویروس به داخل بدن میزبان استفاده می کنند. در هر دو روش شاهد ساخت پروتئین های سطحی ویروس یا همان Spike ها را در بدن هستیم. مولکول هایی که سیستم ایمنی بدن را بیدار می کنند تا علیه بزرگ ترین معضل این روز های بشر آنتی بادی های موثر تولید کنند.

تمام واکسن ها طیفی از عوارض را در بدن دریافت کنندگان ایجاد می کنند. در این مقاله سعی شده است تا با برخی از این عوارض آشنا شویم که ممکن است هنگام دریافت واکسن کووید ۱۹ داشته باشید. اگر در اولویت برای دریافت دوز اول یا دوم واکسن COVID-۱۹ هستید، بهتر است در مورد انواع عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید و نحوه مدیریت آن ها آگاه باشید.

ممکن است برخی از عوارض جانبی را بلافاصله پس از تزریق احساس کنید، مانند حساسیت در ناحیه تزریق و برخی دیگر مانند تب و لرز احتمال دارد ساعت ها پس از تزریق رخ بدهد و طبق گزارشات احتمال بروز عوارض شدیدتر پس از دوز دوم بیشتر است. در اینجایک جدول زمانی تقریبی از علائم بالقوه آورده شده است تا به شما کمک کند درک کنید که پس از تزریق چه علائمی ممکن است داشته باشید. همه این علائم طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

منبع: فرارو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها