|

بورس در یک ابهام اساسی / ریزش بورس کی تمام می شود؟

بازار در یک ابهام اساسی قرار گرفته است و هیچ کدام از مسئولان هم صحبتی در این باره نمی کنند و به مردم اطمینان خاطر نمی دهند.

لینک کوتاه کپی شد

اشتیاقی، ضمن تشریح وضعیت اخیر بورس می گوید: بازار در یک ابهام اساسی قرار گرفته است و هیچ کدام از مسئولان هم صحبتی در این باره نمی کنند و به مردم اطمینان خاطر نمی دهند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل وضعیت بورس می گوید: بازار همزمان با تمام فاکتورها نسبت به نرخ دلار ابهام دارد و مقامات دولتی نیز برای دلار تارگت های پایینی را انتخاب کردند. از آن طرف هم وقتی متوجه می شویم که در مذاکرات روند مثبت است قیمت دلار هزار تومان کاهش پیدا می کند و از طرفی دیگر دولت در حال تعویض شدن است و معمولا دولت ها تمایل دارند تا در پایان دوره خودشان قیمت دلار را در پایین ترین حالت ممکن به دولت بعدی تحویل دهند.

او تاکید می کند که این ها ذهنیت هایی است که بر روی بازار سرمایه تاثیر گذار است. بازار در یک ابهام اساسی قرار گرفته است و هیچ کدام از مسئولان هم صحبتی در این باره نمی کنند و به مردم اطمینان خاطر نمی دهند.

 بورس این روزها از بیشترین چیزی که رنج میبرد نبود پول است و پول اهالی بازار هم جوابگوی این حجم از عرضه ها نیست. این روزها خیلی از فعالین بازار به کارگزاری ها آمدند و اعتبار گرفتند و این اعتبارات هم عدد کمی نیستند و ۲۰ تا ۲۲ درصد ماهانه در حال شارژ شدن است و آن هایی هم که در بازار با اعتبارات فعال هستند شاید یک ماه یا نهایت دو تا سه ماه تحمل کنند

اشتیاقی معتقد است اهالی بازار سرمایه در خصوص نرخ دلار ابهام دارند و هیچ کسی هم در مورد وضعیت دلار نرخی را مشخص نمی کند مثلا بگویند دلار روی نرخ ۲۰ هزار تومان می آید. این موضوع باعث شده است که افراد نقدینگی خود را وارد بازار سرمایه نکنند و صبر کنند تا نتیجه مذاکرات بیرون بیاید و اثرات آن روی نرخ ارز ببینند و سپس به بازار ورود کنند.

این کارشناس می گوید: بورس این روزها از بیشترین چیزی که رنج میبرد نبود پول است و پول اهالی بازار هم جوابگوی این حجم از عرضه ها نیست. این روزها خیلی از فعالین بازار به کارگزاری ها آمدند و اعتبار گرفتند و این اعتبارات هم عدد کمی نیستند و ۲۰ تا ۲۲ درصد ماهانه در حال شارژ شدن است و آن هایی هم که در بازار با اعتبارات فعال هستند شاید یک ماه یا نهایت دو تا سه ماه تحمل کنند.

او افزود که اما هم اکنون وارد ماه هشتم شدیم که وضعیت به این شکل باقی مانده است و باعث می شود همین فعالان بازار هم به دایره فروشنده ها وارد شوند که حداقل اعتبار خود را کم کنند تا اگر سودی نمی برند هزینه مالی به کارگزاری ها هم ندهند. در زمانی که بازار فرسایشی می شود کار بسیار سخت تر است.

اشتیاقی یادآورشد: وضعیت نرخ سودهای بانکی هم که مشخص شده است که از این رقم بیشتر نمی شود اما اگر انتظار کاهش برای آن داریم بهتر است حداقل دورنمای کاهشی برای آن مشخص کنند به عنوان مثال بگویند ما برنامه داریم که طی چهار سال نرخ سود سپرده را از ۱۸ درصد را به ۱۴ درصد برسانیم. همین اعلام این برنامه ها هم برای بازار بسیار خوب است.

این تحلیلگر بازار سهام در انتها تشریح کرد که با این حساب در عوامل کلان اقتصادی دو اتفاق در حال رخ دادن است، نخست نرخ دلار و دوم نرخ سود بانکی. باید برای آن ها تارگت مشخص کنیم مثلا در خصوص نرخ دلار باید بگویند که برنامه هایی دارند تا نرخ دلار را در چهار سال آینده به این شیوه هدایت کنیم.

منبع: بازار

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها