|

آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا صحت دارد؟

دیروز یکی از روزنامه‌ها اقدام به انتشار خبر آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا کرد ساعتی بعد وزارت بهداشت اعلام کرد که این مساله صحت ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

انتشار خبر ثبت‌نام واکسن کرونا برای افراد بالای 60 سال در یکی از رسانه‌ها که روز گذشته صورت گرفت موجب شد بسیاری از افراد واجد شرایط به سمت مراکز بهداشت یا نشانی‌های اعلام‌شده راهی شده و برای ثبت‌نام واکسن اقدام کنند. این در حالی است که به‌ صورت رسمی خبری از سوی وزارت بهداشت در این‌باره منتشر نشده بود. اما ساعتی بعد از انتشار گسترده این خبر در رسانه‌ها و فضای مجازی، وزارت بهداشت این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، صبح دیروز یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار اقدام به انتشار خبر آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا کرد که البته ساعتی بعد براساس اطلاعیه وزارت بهداشت مشخص شد این مساله صحت ندارد. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه خود اعلام کرد که «هیچ ثبت‌نامی برای نوبت‌گیری واکسن انجام نشده و از هموطنان تقاضا داریم از حضور و تجمع بی‌مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.»

این در حالی است که واکسن‌های داخلی دیروز و امروز فازهای بالینی جدیدی را آغاز کرده‌اند که نویدبخش اخبار بهتر در یکی، دو ماه آینده است. همچنین واردات واکسن نیز به‌اندازه نیاز اقشار دراولویت همانند کادر درمان و بیماران خاص بوده است؛ البته امروز نیز قرار است واکسن رازی فاز جدید تست خود را آغاز کند.

وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا که در کاشان برگزار شد، گفت: فاز دوم واکسیناسیون ما از دوشنبه آغاز خواهد شد و غیر از کادر بهداشت و درمان از این روز بر واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم و از خرداد شاهد مصرف واکسن‌های داخل خواهیم بود.

دکتر سعید نمکی تاکید کرد: روز دوشنبه در مراسم فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن پاستور خواهم گفت که ما کجا ایستادیم و آن‌هایی که ته دل‌شان ذوق می‌کنند که بفهمند ما عقب‌ایم بدانند اکنون در چه نقطه‌ای هستیم.

اعلام شرایط جزئی برای واکسیناسیون

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم روز گذشته به خبر آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون واکنش نشان داد. دکتر علیرضا رییسی البته اطلاعات جدیدی ارائه کرد و گفت: سامانه‌ای در دست احداث است که مشخص می‌کند افراد در کدام اولویت برای دریافت واکسن کرونا هستند.

امیدواریم این موضوع برای این هفته نهایی شود. وی در ادامه تاکید کرد: این سامانه مشخص می‌کند شما در کدام فاز دریافت واکسن قرار گرفته‌اید و اگر کسی واکسن زده و دچار عارضه شده، می‌تواند اعلام کند تا به او رسیدگی شود. مردم بدانند هر لینکی برای‌شان ارسال می‌شود درست و قابل اعتماد نیست و سایت رسمی ما سایت وزارت بهداشت است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه ممکن است واکسیناسیون در مرکز بهداشتی انجام نشود، تاکید کرد: برای ثبت‌نام مراجعه حضوری لازم نیست، اکنون بیش از ۹۰درصد اسامی و مشخصات افراد در پرونده الکترونیکی‌شان موجود است. برای کسانی که پرونده الکترونیک ندارند از طریق این سامانه اعلام خواهیم کرد که باید چه اقدامی انجام دهند و مراجعه برای دریافت خدمات حضوری خواهد بود. جایی که برای واکسیناسیون اعلام می‌کنیم هم ممکن است خانه بهداشت یا مرکز اصلی نباشد، بلکه محلی بزرگ زیر نظر آن مرکز باشد.

اثرگذاری واکسن

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان اثرگذاری واکسن‌های کرونا اظهار داشت:در مورد واکسن اعلام می‌شود هر واکسن درصد خاصی ایمنی ایجاد می‌کند. مثلا در مورد کسی که واکسنی با ۷۰درصد اثربخشی تزریق می‌کند یعنی اگر صد نفر که این واکسن را زده‌اند، در معرض ویروس قرار گیرند، ۷۰نفر مبتلا نمی‌شوند و ۳۰درصد ممکن است مبتلا شوند. اما چون واکسن زده‌اند بیماری به شکل شدید بروز پیدا نمی‌کند ولی ناقل بیماری خواهند بود. با تزریق واکسن خود ویروس وارد بدن نمی‌شود بلکه قسمتی از پروتئین ویروس یا ویروس کشته‌شده به او تزریق می‌شود.

وی افزود: فاز اول واکسیناسیون افراد پرخطر شامل کادر درمان را تا دوشنبه (۶اردیبهشت) به اتمام می‌رسانیم. از همکارانی که تاکنون واکسن نزده‌اند می‌خواهیم اقدام کنند. از صبح سه‌شنبه وارد فاز دوم خواهیم شد که به‌ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت خواهند کرد.

در این فاز افراد سالمند گروه هدف ۷/۲ میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم و این یعنی این فاز سنگین خواهد بود. در فاز دو پیش‌بینی ما این است که شاید واکسیناسیون فاز دوم تا تیرماه طول بکشد. در این فاز باید از واکسن‌های داخلی کمک بگیریم. در اردیبهشت‌ماه واکسن خارجی به دست‌مان خواهد رسید و در خرداد شاید واکسن پاستور به دست‌مان برسد.

دولت و وزارتخانه تلاش می‌کند و یک قرارداد ۶۰میلیون دوزی با روسیه برای واکسن اسپوتنیک‌وی بستیم و از طریق کووکس هم ۱۶/۸میلیون دوز خریداری کردیم که باید به‌تدریج به دست‌مان برسد.

منبع: سلامت نیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها